Sida 1 av 2
Drag på tomgång
Postat: ons dec 02, 2009 10:43
av Nilsson
Hej,
När jag köpte min VFR så var det väldigt dåligt drag på tomgång. Om jag släppte ut kopplingen sakta när jag stod still så dog den nästan direkt och den hackar på låga varv, detta då om man inte rör gasen.
Är det så med VFR:ens motor eller har jag för lågt ställd tomgång eller något annat fel?.
Körskolehojen hade inga problem att dra iväg på tomgången och hackade inte heller på låga varv.
Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att riva förgasarna, men det kanske är onödigt om det skall vara så.
Postat: ons dec 02, 2009 12:34
av Tomas
Din körskolehoj var förmodligen CB-sevenfifty eller liknande och dom går otroligt jämnt på låga varv, riktig symaskinskänsla! VFRen (iaf senare gen, 86:an gick att köra på riktigt låga varv) går lite ojämnt under tretusen.
Att den skulle vara klenare på tomgång har jag aldrig tänkt på, vad har du för tomgångsvarvtal?
Varför ska du riva förgasarna? Har den stått länge med soppa i? Att synka kan ju vara ett alternativ annars, hyfsast tajt att skruva gasare eftersom det är en V4.
//Tomas
Postat: ons dec 02, 2009 12:46
av tersan
Om det där är dina enda symptom skulle jag inte riva förgasarna. Låter som ganska normalt beteende, men testa att justera tomgången för säkerhets skull (mät med separat varvräknare om du inte är säker på hojens felvisning).
Postat: ons dec 02, 2009 14:43
av Nilsson
Tack för svaren!
Körskolehojen va en Suzuki GSX 750, gick väldigt jämnt på låga varv.
En förgasarsynk hade jag tänkt att göra senare, så det kanske mildrar problemet lite.
Just nu är hojen rätt så nerplockad så det var därför som jag funderade på att riva förgasarna när jag ändå var igång, och problemet som jag beskrev var bästa anledningen. Men då skippar jag nog det och satsar på en synkronisering istället.
Postat: ons dec 02, 2009 22:32
av Tomas
Nilsson skrev:Tack för svaren!
Körskolehojen va en Suzuki GSX 750, gick väldigt jämnt på låga varv.
En förgasarsynk hade jag tänkt att göra senare, så det kanske mildrar problemet lite.
Just nu är hojen rätt så nerplockad så det var därför som jag funderade på att riva förgasarna när jag ändå var igång, och problemet som jag beskrev var bästa anledningen. Men då skippar jag nog det och satsar på en synkronisering istället.
Jag förstår att du tycker att den går lite ojämnt om du har gsx 750 som referens, jag tyckte samma sak när jag gick från körskolehojen till VFR.
Plocka snorkeln i luftburken när du ändå har tanken av, ger mycket skönare insugsljud i mellanregistret! Sen om det ger ngn effektökning vet jag inte.
//Tomas
Postat: tor dec 03, 2009 08:46
av adrian_vg
Tomas skrev:Plocka snorkeln i luftburken när du ändå har tanken av, ger mycket skönare insugsljud i mellanregistret! Sen om det ger ngn effektökning vet jag inte.
//Tomas
Kommer det inte in vatten i luftburken då, på denna modell (94-97)?
Postat: tor dec 03, 2009 23:48
av Tomas
adrian_vg skrev:Tomas skrev:Plocka snorkeln i luftburken när du ändå har tanken av, ger mycket skönare insugsljud i mellanregistret! Sen om det ger ngn effektökning vet jag inte.
//Tomas
Kommer det inte in vatten i luftburken då, på denna modell (94-97)?
Hmm, har jag inte ens tänkt på. Jag har inte märkt något iaf, luftfiltret såg okej ut när jag bytte det nyligen. Det känns som det ligger väldigt skyddat, ingen annan som har provat och kan uttala sig?
Postat: fre dec 04, 2009 08:47
av adrian_vg
Tomas skrev:Hmm, har jag inte ens tänkt på. Jag har inte märkt något iaf, luftfiltret såg okej ut när jag bytte det nyligen. Det känns som det ligger väldigt skyddat, ingen annan som har provat och kan uttala sig?
I vilket fall, antar att ljudet blir högre från motorn, ingen risk att Bilprovningen har åsikter om detta?
Postat: fre dec 04, 2009 09:23
av Göingen
adrian_vg skrev:I vilket fall, antar att ljudet blir högre från motorn, ingen risk att Bilprovningen har åsikter om detta?
När du tagit bort snorkeln får du ett annat insugsljud, men skillnaden märks knappast på låga varv och med litet gaspådrag. Knappast något bilprovningen kommer att märka. Om du däremot kommer i 140 blås, lägger i 4:an och vrider på så kommer det att bröla mellan knäna

Postat: fre dec 04, 2009 09:34
av adrian_vg
Göingen skrev:När du tagit bort snorkeln får du ett annat insugsljud, men skillnaden märks knappast på låga varv och med litet gaspådrag. Knappast något bilprovningen kommer att märka. Om du däremot kommer i 140 blås, lägger i 4:an och vrider på så kommer det att bröla mellan knäna

Kollar på det till våren.

Postat: fre dec 04, 2009 14:07
av Tomas
adrian_vg skrev:
I vilket fall, antar att ljudet blir högre från motorn, ingen risk att Bilprovningen har åsikter om detta?
Jag kan meddela att Bilprovningen inte hade några åsikter om det

Som Göingen skriver märks det inte förens man vrider på lite (framförallt i mellanregistret). Mycket skönt insugsförgasarljud, även med originalsystem!
Postat: fre dec 04, 2009 16:07
av adrian_vg
Tomas skrev:Jag kan meddela att Bilprovningen inte hade några åsikter om det

Som Göingen skriver märks det inte förens man vrider på lite (framförallt i mellanregistret). Mycket skönt insugsförgasarljud, även med originalsystem!
Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?
Postat: fre dec 04, 2009 16:36
av Fransson
adrian_vg skrev:Tomas skrev:Jag kan meddela att Bilprovningen inte hade några åsikter om det

Som Göingen skriver märks det inte förens man vrider på lite (framförallt i mellanregistret). Mycket skönt insugsförgasarljud, även med originalsystem!
Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?
Där börjar ju lågfartsregistret

Postat: fre dec 04, 2009 16:49
av adrian_vg
Fransson skrev:Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?
Där börjar ju lågfartsregistret[/quote]
Ja, ja, joke's on me.
Men om man delar 12000rpm på tre, är allt mellan 4000 och 8000rpm mellanregister. Korrekt?
Postat: fre dec 04, 2009 21:33
av tersan
adrian_vg skrev:Fransson skrev:Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?
Där börjar ju lågfartsregistret
Ja, ja, joke's on me.
Men om man delar 12000rpm på tre, är allt mellan 4000 och 8000rpm mellanregister. Korrekt?[/quote]
Tror inte att det finns nån enhetlig definition av "mellanregister", så 4-8000 rpm duger bra.
Men Bilprovningen mäter väl vid avgasrörets utlopp vid en vanlig besiktning? Så ev insugsljud får inte nån större påverkan.