Ta bort förgasarna utan att förstöra bränslerör

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
FK
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: lör okt 03, 2009 11:29
Ort: Bromölla

Ta bort förgasarna utan att förstöra bränslerör

#1 Inlägg av FK »

Hej efter lite skruvande för att kolla flotörerna mm så har jag ett J--la jobb att få dit förgasarna utan att knäcka bränslefördelningsrören som är gjorda i hårdplast typ bakelit .
Ett var redan sönder och limmat när jag rev förgasarna , så jag köpte ett nytt men vid andra rivningen så knäckte jag nr 2. Problemet från början är att det läcker bensin ur förgasarna och nu har jag tätat om bottnarna och skall dit med förgasarna igen . En lösning jag har tänkt på är att kapa rören och sätta dit en slang för att få lite mer flex på röret .
Har någon några bra andra tipps så tar jag tacksamt emot dessa .
Det är en honda VF 1000 f -85

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Bränslerören ska inte påverkas av att man plockar av eller på förgasarna, dom ska överhuvudtaget inte kunna röra sig inbördes utan hålls ihop som en enhet av bryggan (luftburkens nedre aluminiumdel) som inte ska lossas annat än om man av någon anledning behöver separera förgasarna (byta bränslerör är en sån anledning).

Förgasarna ska lossas som en enhet genom att man rycker loss dom från toppen bar först och sen i princip rakt upp. Nej det är inte så enkelt som det låter utan det brukar sitta som :evil: och går åt en hel del våld, men så länge man tar i själva förgasarhusen och inte använder metallverktyg om man behöver bändhjälp så går inget söder.

VF1000 har dessutom rätt gott om plats eftersom den har boxram (stål) och tomt ovanför. Jag har ramrör ovanför och förgasarna ska då ut åt sidan, de du :wink: :shock: :twisted:

Tillbaka är samma sak fast tvärt om. Ner i främre hålen och sen bakåt. Hyfsat färska insugsgummin, silikonspray, en eller ett par tunna skruvmejslar, tunna kläder (så man inte svettas ihjäl) och ett stort lager av svordomar är bra att ha :twisted:

Skruva upp klämmorna max (ta inte bort skruvarna för du får aldrig dit dom igen när skiten sitter.
Glöm inte klämmorna för då tredubblas lagret av svordomar :twisted:
Sätt på insugsgummina till hälften på topparna och till hälften på förgasarna, sen är det bara att trycka, pressa, vrida, bända, peta med skruvmejsel, vinkla och svära. Men rätt som det är säger det "plopp" åså sitter skit på plats.

Har du en bok föresten? Följ annars länkar här http://www.iww.se/links/v65 (vänster spalt en liten bit ner).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

FK
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: lör okt 03, 2009 11:29
Ort: Bromölla

Re: Ta bort förgasarna utan att förstöra bränslerör

#3 Inlägg av FK »

FK skrev:Hej efter lite skruvande för att kolla flotörerna mm så har jag ett J--la jobb att få dit förgasarna utan att knäcka bränslefördelningsrören som är gjorda i hårdplast typ bakelit .
Ett var redan sönder och limmat när jag rev förgasarna , så jag köpte ett nytt men vid andra rivningen så knäckte jag nr 2. Problemet från början är att det läcker bensin ur förgasarna och nu har jag tätat om bottnarna och skall dit med förgasarna igen . En lösning jag har tänkt på är att kapa rören och sätta dit en slang för att få lite mer flex på röret .
Har någon några bra andra tipps så tar jag tacksamt emot dessa .
Det är en honda VF 1000 f -85
Jag tackar och bugar ,jag har tagit ur förgasarna en och en och det är då problemet har uppståt men skall testa med denna metod istället . :lol: :lol:

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#4 Inlägg av StigH »

Tyrannosaurus skrev:Följ annars länkar här http://www.iww.se/links/v65 (vänster spalt en liten bit ner).
DEn länksidan var ett fynd!
Varför har jag inte hittat den sidan tidigare så som jag sökt??

Ur en av länkarna:
Går inte motor i samma riktning på F resp C -modellen på pga kedje resp kardandriften..? Även på 750?

"Another difference, the engine does not turn in the same direction because of the final transmission"

http://www.vf1000r.fr/site/engdifferencesvffvfc1.htm

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:
Tyrannosaurus skrev:Följ annars länkar här http://www.iww.se/links/v65 (vänster spalt en liten bit ner).
DEn länksidan var ett fynd!
Se där, du hittade den ju själv :wink:
Varför har jag inte hittat den sidan tidigare så som jag sökt??
Inte tillräckligt sökmotoroptimerad kanske :?:
Ur en av länkarna:
Går inte motor i samma riktning på F resp C -modellen på pga kedje resp kardandriften..? Även på 750?
Stämmer bra. Istället för att slänga in en extra axel i lådan så vände dom på motorns rotationsriktning.
Det kan ju också bero på att kardanmodellerna S och C kom före (1982) kedjemodellerna F (1983).

Motortidslinjen kan enkelt sammanfattas.
1982: 750 kardan.
1983: 750 kedja och 1100 kardan.
1984: 1000 kedja.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#6 Inlägg av StigH »

Ujuj...
Här finns alltså alla möjligheter att göra Biiig Mistake på kamkedjor/timing och sånt....
Rätt handbok - rätt hjärnfunktion..för att få till 'et så det funkar.
Alltid lite orolig när det är ventiljack i kolvarna, tyder på att det är minimala (fel)marginaler för misstag.. :roll:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:Ujuj...
Här finns alltså alla möjligheter att göra Biiig Mistake på kamkedjor/timing och sånt....
Rätt handbok - rätt hjärnfunktion..för att få till 'et så det funkar.
Alltid lite orolig när det är ventiljack i kolvarna, tyder på att det är minimala (fel)marginaler för misstag.. :roll:
Det är nog ingen fara om man har lite meckvana vilket du verka ha.
Om inte annat hör man ju att den drar med sig startmotorn om man vrider åt fel håll.

Hur som... En enkel regel när man timear en VF är att bortse från boken utan alla fyra kammar sätts i på T1-3 och kedjedrevsfästets märkning åt samma håll på alla fyra, då stämmer alla andra märkningar också.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar