Sida 1 av 2

Åtgärder inför vinterupphållet

Postat: tis okt 20, 2009 21:00
av sweetcheek
Tjena

Då jag är nybörjare på motorcyklar och denna vinter kommer vara min första som hojägare undrar jag om vilka åtgärder ni tar för att era hojar ska vara i så bra skick som möjligt till våren.

Jag har en viffer (-87) och om det finns några specifika åtgärder till den årsmodellen så tar jag tacksamt emot dem. Även övriga mer generella saker tas självklart emot med öppna armar.

Postat: tis okt 20, 2009 21:21
av Jimmy.S
skulle gärna också veta om det är nåt som skiljer en gamel viffer mot min 800 -99, har hört att man ska tömma förgasarna på soppa annars kan det bli kristalisering (stavning) som sätter igen munstycken och skapar bekymmer, men hur är det på en insprutare? det enda jag har gjort är att tanka fullt och givetvis gjort en grundlig tvätt... Är min första vinterförvaring av hoj så tips mottages gärna

Postat: tis okt 20, 2009 21:58
av TG
Finns en hel del trådar i ämnet redan... Det är nästan som olje-tråden - lika många ägare har fler åsikter (jag menade så... :wink: )

sök lite så hittar ni :D

Postat: ons okt 21, 2009 05:14
av Brother Wolf
Jag har då lyxen att jag inte behöver göra något,
då jag har hojen i ett STORT bilgarage, så jag kör runt i garaget 2-3
gånger i månaden :D

BW

Postat: ons okt 21, 2009 06:54
av TG
Brother Wolf skrev:Jag har då lyxen att jag inte behöver göra något,
då jag har hojen i ett STORT bilgarage, så jag kör runt i garaget 2-3
gånger i månaden :D

BW
Det är alltså därför man ska kunna göra "garagevändning" :wink: :D

Postat: ons okt 21, 2009 07:58
av tersan
Min lösning på problemet var att flytta söderut... :D

Postat: ons okt 21, 2009 10:12
av Jimmy.S

Postat: ons okt 21, 2009 11:05
av TG
Jimmy.S skrev:hmmm söka? vad är det nu igen :oops: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... %F6rvaring

Lätt hänt :D


Jag flyttade oxå söderut!! :wink:

Re: Åtgärder inför vinterupphållet

Postat: ons okt 21, 2009 12:11
av adrian_vg
Jag brukar tanka fullt, byta olja och filter, tvätta av den och kapella den. Ställer den på centralen så att bakhjulet hänger fritt, och en pinne under ena gaffeländen för att hålla framhjulet fritt. Sätter i skivbromslåset, låser styrlåset och bygellås på.

Klart.

Tömma förgasarkopparna har jag hört att en del gör, men jag tror på kemisk rengöring om det behövs sen framåt våren mha STP Injector Cleaner, om det behövs som sagt, vilket det hittills inte har gjort.

Glöm inte ladda batteriet fullt nån gång i månaden fram tills våren. Blir roligare så än att mala på startmotorn, tömma batteriet, och sen behöva vänta några timmar innan man kan försöka igen...

Postat: ons okt 21, 2009 12:34
av Conseal
Uppehåll ? Det är väl bara längre mellan turerna :?:

Postat: ons okt 21, 2009 12:38
av adrian_vg
Conseal skrev:Uppehåll ? Det är väl bara längre mellan turerna :?:
Sex månaders uppehåll? ;-)

Postat: ons okt 21, 2009 14:46
av TG
adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Uppehåll ? Det är väl bara längre mellan turerna :?:
Sex månaders uppehåll? ;-)

Bara att flytta adrian :wink:

Hos mig är det inga 6 månader..... :roll: :D

Postat: ons okt 21, 2009 14:56
av adrian_vg
Tegfors skrev:Bara att flytta adrian :wink:

Hos mig är det inga 6 månader..... :roll: :D
Pilutta dig då! Dessutom har jag Edwin att trösta mig med. :P

Postat: tor jan 21, 2010 18:58
av adrian_vg
Hur var det nu; om man laddat batteriet fullt och det står ute kallt i minusgrader, då borde väl urladdningen bli minimal. Korrekt?

Bör jag underhållsladda lite ändå nu under vintermånaderna?

Postat: tor jan 21, 2010 21:38
av tersan
adrian_vg skrev:Hur var det nu; om man laddat batteriet fullt och det står ute kallt i minusgrader, då borde väl urladdningen bli minimal. Korrekt?

Bör jag underhållsladda lite ändå nu under vintermånaderna?
På första frågan svarar vi nja... batteriet står fortfarande ute i kylan, fast den tål det bättre om det är fulladdat. På andra frågan svarar vi ja.