Sida 1 av 1
Smörjpunkter
Postat: fre sep 25, 2009 19:04
av tobbo166
Hej!
Tar tacksamt emot lite råd om hur man smörjer de olika smörjpunkterna i:
http://docs.google.com/Doc?docid=0ASb-0 ... 0YzI&hl=en
MC: Honda VF1000F Interceptor, 1984.
Ex smörjpunkt 7. Jag har en fettspruta med svart klägg i, ska vara ok kvalitet. Ska jag bara trycka i i nippeln under plastlocket på vänstra framgaffeln? Hur mycket? Hur vet man det osv? Om det inte är exakt samma smörjfett redan i, blir det problem när jag trycker i mitt? Kan omöjligt veta vad som är i tyvärr.
Smörjpunkt 1: Ska jag lätta på hylsorna till kablarna för sådana här smörjpunkter så man ser vajern, sen trycka dit lite olja mha oljekanna, dra lite i gasen fram o tillbaka osv?
Hittar inte nipplar på många smörjpunkter, tex 12.
mvh
Tobbe
Re: Smörjpunkter
Postat: lör sep 26, 2009 10:59
av adrian_vg
Jag använder Biltemas litiumfett på i stort sett alla punkterna på bilden, utom kedjan, där jag använder Castrols kedjevax. Maken till bra gegga är svår att hitta.
Detta inlägg kan vara av intresse också.
Postat: lör sep 26, 2009 16:40
av tobbo166
Tack, läste den tråden. Det handlar alltså till stor del om isärmontering för att kunna smörja? Jag tänker hoppa över svingarm och sådant i så fall. Överkurs. Tar endast sådana ställen som verkar lätta att åtgärda och där jag inte kan förstöra något.
Fortfarande lite osäker om jag ska trycka i för kung och fosterland ovanpå vänster stötdämpare, där det alltså finns en nippel, dvs hur mycket ska det vara in i nippeln? Och om jag ska ta loss locket på höger stötdämpare? Den kan vridas i tre fasta lägen "1", "2", "3", som anger hur styv dämpningen är. Vet inte om den kan tas loss utan att paja nåt.
När det gäller vajersmörjning (ställena med "oil" i skissen) - Jag antar att jag gör rätt om jag lättar lite på ändpunkterna och trycker i lite smörjolja med kannan och sen drar lite på gashandtaget fram och tillbaka.
En annan sak, när det gäller nivåer på bromsolja "DOT4". Jag ser bara till att det rätt nivå. Att byta all olja verkar ju lite jobbigt?!
Re: Smörjpunkter
Postat: lör sep 26, 2009 16:53
av Tyrannosaurus
tobbo166 skrev:Hej!
Tar tacksamt emot lite råd om hur man smörjer de olika smörjpunkterna i:
http://docs.google.com/Doc?docid=0ASb-0 ... 0YzI&hl=en
MC: Honda VF1000F Interceptor, 1984.
Ex smörjpunkt 7. Jag har en fettspruta med svart klägg i, ska vara ok kvalitet. Ska jag bara trycka i i nippeln under plastlocket på vänstra framgaffeln? Hur mycket? Hur vet man det osv? Om det inte är exakt samma smörjfett redan i, blir det problem när jag trycker i mitt? Kan omöjligt veta vad som är i tyvärr.
Smörjpunkt 1: Ska jag lätta på hylsorna till kablarna för sådana här smörjpunkter så man ser vajern, sen trycka dit lite olja mha oljekanna, dra lite i gasen fram o tillbaka osv?
Hittar inte nipplar på många smörjpunkter, tex 12.
mvh
Tobbe
Det finns inga smörjnipplar, styrlagren (7) fettar man in när man tar isär.
adrian_vg skrev:Jag använder Biltemas litiumfett på i stort sett alla punkterna på bilden, utom kedjan, där jag använder Castrols kedjevax. Maken till bra gegga är svår att hitta.
Detta inlägg kan vara av intresse också.
Litium/PTFE/teflonfett ska enbart användas bussningar och liknande. Kul-, rull- och nållager ska ha vanligt kullagerfett.
Bildbevis
Postat: lör sep 26, 2009 17:50
av tobbo166
Hej, här är nippeln jag menar. Kanske inte är en nippel, utan något annat?
http://docs.google.com/Doc?docid=0ASb-0 ... xZmQ&hl=en
Zoomad:
http://docs.google.com/Doc?docid=0ASb-0 ... 1OGY&hl=en
Litium/PTFE/teflonfett ska enbart användas bussningar och liknande. Kul-, rull- och nållager ska ha vanligt kullagerfett.
Kullager tar man väl aldrig isär som lekman? Det är väl underhållsfritt/livstids garanti typ? Angående Litium/PTFE/teflonfett - jag handlar all olja hos Malmqvist och Edling här i Norrköping, billigare än på MC-ställen och mackar, och de har hittills haft bra koll, kunniga och hjälper till osv. (De är en ren oljeleverantör, säljer endast petroliumprodukter). Han tyckte jag kunde använda marinfettet jag köpte till utombordaren (för at smörja den utvändigt, "Ruysdael WR2"), har god vidhäftningsförmåga etc + hög kvalitet. Alltså där det står "grease". Där det står "oil" ska det vara vanligt mineralmotorolja, billig variant. Duger sa han. Så jag köpte Safir Motor Oil Super SAE 10W/30 och hällde i oljekannan.
Postat: lör sep 26, 2009 18:00
av Fransson
Det är en luftnippel som du kan pumpa luft i gaffeln
Re: Bildbevis
Postat: lör sep 26, 2009 19:07
av Tyrannosaurus
Som Fransson säger, det är luftnippeln till gaffeln, max 0,4 kg.
Kullager tar man väl aldrig isär som lekman? Det är väl underhållsfritt/livstids garanti typ?
Nja det är en sanning med modifikation. Själva lagret tar man aldrig isär, men om man öppnar förbandet där lagret sitter t.ex. tar av hjul, svingen, öppnar gaffelnkronan/styhuvudet, pro-linken eller liknande så är det bra att torka ur lite gammalt fett och om t.ex. hjulaxeln är torr putsa eller t.o.m. smärgla lite och smeta i/på nytt.
Angående Litium/PTFE/teflonfett - jag handlar all olja hos Malmqvist och Edling här i Norrköping, billigare än på MC-ställen och mackar, och de har hittills haft bra koll, kunniga och hjälper till osv. (De är en ren oljeleverantör, säljer endast petroliumprodukter). Han tyckte jag kunde använda marinfettet jag köpte till utombordaren (för at smörja den utvändigt, "Ruysdael WR2"), har god vidhäftningsförmåga etc + hög kvalitet. Alltså där det står "grease". Där det står "oil" ska det vara vanligt mineralmotorolja, billig variant. Duger sa han. Så jag köpte Safir Motor Oil Super SAE 10W/30 och hällde i oljekannan.
Det duger utmärkt men fördelen med litium/PTFE/teflonfett (som har viss släktskap med tvål) är att det nöts in i metallens porer,tvättas inte bort på samma sätt och fortsätter att smörja även när det har blivit torrt, det gör inte petroliumfett. Men som sagt, det är mer för bussningar och liknande och det ska ändå göras rent och läggas till när man tar isär.
oj
Postat: lör sep 26, 2009 19:25
av tobbo166
!!!
Tur jag inte tryckte i olja där. 0,4 kg sa du? Menar du kgf per cm2. Se:
http://www.convertworld.com/en/pressure/Bar.html
Jag behöver konvertera till bar för att kontrollera lufttrycket på en mack, inte sant?
Tack.
Re: oj
Postat: lör sep 26, 2009 21:38
av Tyrannosaurus

Inte den blekaste

. Jag räknar på den skalan man brukar använda när man pumpar däck. Det kanske är bar
(fan vet jag
) men om vi säger att du ska ha 2,9 bak och 2,5 fram (rätt vanligt) så ska du ha 0-0,4 i gaffeln. Men bar och kgf/cm2 verkar följas åt i converteraren.
Nya progressiva fjädrar och kanske tjockare olja brukar funka bättre än att trycka i luft.
Det finns föresten en liten trevlig konverterare som man kan ladda hem, antingen som program eller "stand alone" Här
http://www.joshmadison.com/software/convert
Re: oj
Postat: lör sep 26, 2009 21:50
av Fransson
Postat: lör sep 26, 2009 22:11
av Tyrannosaurus
tobbo166 skrev:Fortfarande lite osäker om jag ska trycka i för kung och fosterland ovanpå vänster stötdämpare, där det alltså finns en nippel, dvs hur mycket ska det vara in i nippeln? Och om jag ska ta loss locket på höger stötdämpare? Den kan vridas i tre fasta lägen "1", "2", "3", som anger hur styv dämpningen är. Vet inte om den kan tas loss utan att paja nåt.
Lite mer info.
Det går att pilla loss vredet med en liten skruvmejsel men det är bara en stor sexkant under för gaffelns toppbult, ingen luftnippel (benen är ihopkopplade med ett rör under styrhuvudet). Vredet trycks bara på och kan inte monteras fel eftersom det har ett spår.
1, 2, 3, justeringen är returdämpning och påverkar bara höger ben. 1, 2, 3, 4 justeringen längt ner på vänster ben är anti-dive och påverkar bara vänster ben. Det är alltså olika funktion på höger och vänster ben och bryggan på framskärmen är till för att hålla det jämt.
Det är även olika mängd olja i benen, vilket är mycket viktigt att veta när man byter olja.
När det gäller vajersmörjning (ställena med "oil" i skissen) - Jag antar att jag gör rätt om jag lättar lite på ändpunkterna och trycker i lite smörjolja med kannan och sen drar lite på gashandtaget fram och tillbaka.
Vajrarna ska inte smörjas, dom är nylonlagrade. Det är bara nipplarna och lederna som man smörjer, bäst med lite fett.
En annan sak, när det gäller nivåer på bromsolja "DOT4". Jag ser bara till att det rätt nivå. Att byta all olja verkar ju lite jobbigt?!
Ja det kan vara "jobbigt" eftersom det är väldigt noga och en säkerhetsfaktor att man luftar systemen ordentligt. Man bör veta vad man håller på med om man ska göra det själv.
PS/ En sak till på tal om "kung och fosterland". Använd
INTE mackens däckspump om du vill trycka luft i för gaffeln, för då säger det "POFF" och sen är det bara att byta packboxar.
0,4 bar är i stort sett ingenting och en däckspump är alldeles för snabb. Det är handpump som gäller. Samma sak gäller f.ö. också stötdämparen bak som också har luftassistans, men den SKA HA luft för att funka bra såvida den inte är bytt till en Öhlinare eller nåt /DS
Postat: sön sep 27, 2009 09:45
av tobbo166
Hej, tack för bra tips, en än gång.
Tycker fjädringen funkar bra, så pillar inte alls. Smörjer där jag kommer åt.
Tack ska ni ha.
Re: Smörjpunkter
Postat: sön sep 27, 2009 14:07
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Litium/PTFE/teflonfett ska enbart användas bussningar och liknande. Kul-, rull- och nållager ska ha vanligt kullagerfett.
Är inte helt hundra på om det var litiumfett. Kan ha varit molybden-tjohejsan-nånting-fett. Fettet är iaf svart(aktigt), om det nu spelar roll. Litiumfett brukar väl vara vitt, eller vitaktigt.
Har det nåt med temperaturbeständighet att göra, vilket fett som ska användas? För lager är det förstås tryckbeständighet också. Nåt annat man ska ha i tankarna när det gäller sånt?
På vajrar brukar jag bara fetta in ändarna efter tips på forumet. Detta pga innanmätet är av plast edyl som inte ska ha fett på sig eller nåt sånt; det käkas upp. Olja (flytande) har jag bara i om vajern är helt fastkärvad. Börjar då med WD40 och när de lossat, med motorolja.