Sida 1 av 1

Sportluftfilter

Postat: ons sep 16, 2009 08:55
av tobbo166
Hej!

Tycker den reagerar lite slött på gaspådrag. Kanske. Och det sitter ett vanligt pappersfilter i. De där sportluftfiltren, är de nåt att ha? Vad ska man ha till min båge?

Honda VF1000F Interceptor, 1984. Den är ostrypt och bestyckad med effektavgassystem.

:)

Re: Sportluftfilter

Postat: ons sep 16, 2009 09:26
av tersan
tobbo166 skrev:Hej!

Tycker den reagerar lite slött på gaspådrag. Kanske. Och det sitter ett vanligt pappersfilter i. De där sportluftfiltren, är de nåt att ha? Vad ska man ha till min båge?

Honda VF1000F Interceptor, 1984. Den är ostrypt och bestyckad med effektavgassystem.

:)
Sportfilter släpper igenom mer, både luft och smuts... de går också i regel att tvätta, så man sparar lite pengar på filterbytena.

Om din hoj svarar slött på gaspådrag så kan det förstås vara ett igensatt filter, men det är ju lätt testat.

Re: Sportluftfilter

Postat: lör sep 19, 2009 10:18
av adrian_vg
Jag har ett "sportfilter" (K&N) i min viffer. Kan inte säga nåt om effekten, men det är praktiskt att slippa köpa filter varje år. Bara skvätta lite tvättmedel på det, tvätta, upprepa tvätten och olja in det igen. Man tjänar in det på ett par år, om man är lagd åt det ekonomiska hållet som jag är. :wink:

Postat: tis apr 13, 2010 21:21
av Homba
Vad använder du för tvättmedel repektive olja till filtret?

Postat: tis apr 13, 2010 22:37
av adrian_vg
Homba skrev:Vad använder du för tvättmedel repektive olja till filtret?
Köpte ett recharge kit eller vad det kallas av K&N:s eget märke på Lelles MC förra året.

Skulle dock tro att det även funkar med vanligt diskmedel, då det är olja som ska tvättas bort - diskmedel är fettlösande. Själva filtermaterialet brukar vara av bomull, och bomull brukar inte dö av diskmedel. Dock får man vara lite försiktig med väven ändå, eftersom den är ganska tunn, även om om den hålls på plats av ett metallgaller.

Samma sak med oljan, vanlig motorolja borde funka, påförd i ett tunnt lager, annars kommer motorn att få det tungt att andas.

Degt är fö viktigt att du sköljer från insidan och ut, så att ev partiklar inte trycks hårdare in i filtret sas.

Recharge kitet är i vilket fall inte så dyrt, är drygt och man vet att den kommer att fungera med filtret som sådant. Dvs om du inte vill ta några risker. ;-)

Postat: ons apr 14, 2010 19:19
av Donner
Vattenbaserat avfettningsmedel skall man använda. Är viktigt att inte skada filtret då det tappar sin funktion. Finns speciell olja som heter luftfilterolja.
Själv skulle jag inte använda nåt annat än det som rekommenderas.

Postat: ons apr 14, 2010 20:35
av jeppes
Om man byter till ett sportluftfilter blir det automatiskt en sporthoj då???

Postat: ons apr 14, 2010 20:48
av adrian_vg
jeppes skrev:Om man byter till ett sportluftfilter blir det automatiskt en sporthoj då???
Där tror jag vi tala placebo-effekt! :D

Postat: ons apr 14, 2010 20:58
av Donner
jeppes skrev:Om man byter till ett sportluftfilter blir det automatiskt en sporthoj då???
Nej det blir en Sport Touring +

Ett slipon på det så blir det Sport Touring ++

Postat: tor apr 15, 2010 08:35
av jeppes
Donner skrev:
jeppes skrev:Om man byter till ett sportluftfilter blir det automatiskt en sporthoj då???
Nej det blir en Sport Touring +

Ett slipon på det så blir det Sport Touring ++
Dessutom dekaltrim så blir det Sport Touring +++

Postat: tor apr 15, 2010 16:54
av Donner
Japp precis :lol: