Sida 1 av 1
Växelbekymmer förbi neutralen
Postat: fre sep 11, 2009 06:39
av Kungfuu
Hej på er!
Jag har börjat få bekymmer med växellådan, det är nämligen så att ofta när jag passerar neutralen så fastnar jag där. Detta händer både vid ned- och uppväxling.
Om jag kuggar ner inför ett rödlyse så går det bra ända till neutralen, men ettan går inte i utan lådan protesterar högljutt. När jag växlar upp fastnar jag i neutralen och spaken slår nästan tillbaka så att man får ont genom stöveln. Bekymret inträffar oavsett hur snällt man anstränger sig för att växla.
Det här sker absolut inte varje gång men allt oftare och det är därför jag börjar bli orolig... dessutom hände exakt samma sak på min förra hoj varpå jag nu börjar undra om det är jag som inte kan växla eller vad sjutton det är som händer ??
Någon här som är hemma på växellådor?
Postat: fre sep 11, 2009 07:57
av Göingen
Är definitivt ingen växellådsexpert, men en sak kanske du kunde kolla. Tjuvdrar kopplingen?
Ställ hojen på centralen, starta, in med kopplingen och lägg i ettan. Det rycker till i bakhjuet men snurrar det? Om det snurrar kan du lätt bromsa det med foten?
På min hoj snurrar inte hjulet när jag har kopplingen inne. Det kan visserligen variera beroende på hur mycket bromsen ligger på på din hoj, lite grand håller den alltid emot, även om den är i ordning.
Om bakhjulet vill snurra med kraft så kan det vara kopplingen som inte släpper ordentligt.
Olämplig motorolja?
Luft i kopplingsmanöversystemet?
Postat: fre sep 11, 2009 08:12
av diVid
Hej!
Jag har 01an och har samma "beteendeproblem" på min fröken. Växellådan började bete sig så redan vid ca 700 mil. Nu har hojen gått snart 5000 mil. Det uppkommer oregelbundet och enligt honda verkstad så är det inget att bry sig om. Dra in koppling och prova en gång till.
Det bästa lösningen är att investera i en uppdatering till VFRen. Se länken nedan:
http://www.factorypro.com/
Klicka fram till EVO Shift STAR kits och sedan VFR 800
Enligt dem som gjort uppdatering så blir det som en annan växellåda, exakta och snabba växlingar. Har själv varit på väg att köpa det, kanske bli vinterprojekt i år.
Ha det!
Postat: fre sep 11, 2009 10:02
av tersan
diVid skrev:Det bästa lösning är att investera in en uppdatering till VFRen. Se länken nadean:
http://www.factorypro.com/
Klicka fram till EVO Shift STAR kits och VFR 800
Enlig de som gjort uppdatering så blir som en helt annan växelåda, exakta och snabba växlingar. Har själv varit på väg att köpa det, kanske bli vinterprojet i år.
Ha det!
Hmm... ännu en pryl jag inte visste att jag behövde...

Ser onekligen intressant ut.
Postat: fre sep 11, 2009 18:22
av adrian_vg
diVid skrev:Klicka fram till EVO Shift STAR kits och sedan VFR 800
Enligt dem som gjort uppdatering så blir det som en annan växellåda, exakta och snabba växlingar.
Har jag missat nåt här nu? Verkar som att man växlar med
handen och inte med foten??

Postat: fre sep 11, 2009 18:27
av diVid

förlåt.... kunde inte låta bli! Handen!!!??? Hur fick du ihop det?
Postat: fre sep 11, 2009 18:44
av adrian_vg
diVid skrev:
förlåt.... kunde inte låta bli! Handen!!!??? Hur fick du ihop det?
Från
http://www.factorypro.com/products/shif ... y_EVO.html, sista tredjedelen:
"Marc,
Your timing is perfect - I just rode it today for the first time since installing the vfr750 Shift Kit. Outstanding! I had read posts on the VFR sites about how it was so stiff and much tighter than stock, so I was expecting a difficult transition. I found it much more positive than the stock, I did not get any false neutrals downshifting to first, and It felt butter smooth in all gears. I have been wrenching for years and I followed your very detailed instructions carefully.
I will admit that shifting through the gears with my hand on the shifter was more difficult than using my boot! Thanks for a great product!
Regards,
Dave Peins"
Vet inte riktigt vad Dave menar när han skriver att det var enklare att växla med foten än med handen...
Postat: sön sep 13, 2009 19:40
av tersan
adrian_vg skrev:diVid skrev:
förlåt.... kunde inte låta bli! Handen!!!??? Hur fick du ihop det?
Från
http://www.factorypro.com/products/shif ... y_EVO.html, sista tredjedelen:
"Marc,
Your timing is perfect - I just rode it today for the first time since installing the vfr750 Shift Kit. Outstanding! I had read posts on the VFR sites about how it was so stiff and much tighter than stock, so I was expecting a difficult transition. I found it much more positive than the stock, I did not get any false neutrals downshifting to first, and It felt butter smooth in all gears. I have been wrenching for years and I followed your very detailed instructions carefully.
I will admit that shifting through the gears with my hand on the shifter was more difficult than using my boot! Thanks for a great product!
Regards,
Dave Peins"
Vet inte riktigt vad Dave menar när han skriver att det var enklare att växla med foten än med handen...
Skulle tro att det nånstans i monteringsinstruktionen står att man ska manövrera växellänkaget för hand under tiden man skruvar ihop det hela.
Postat: sön sep 13, 2009 20:49
av diVid
Jo, det låter så... läste igenom texten... min engelska kanske inte på topp just nu...

men det låter att han växlade förhand under monteringen eller liknande...
Postat: mån sep 14, 2009 10:01
av adrian_vg
tersan skrev:Skulle tro att det nånstans i monteringsinstruktionen står att man ska manövrera växellänkaget för hand under tiden man skruvar ihop det hela.
Ah, låter rimligt. Började tro att jag fått en blackout eller nåt...
OT: Var det inte Ron Haslam som flyttade fotbromsen till styret efter en svår olycka när hans fot inte var som den skulle?
Postat: tis sep 15, 2009 22:14
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:OT: Var det inte Ron Haslam som flyttade fotbromsen till styret efter en svår olycka när hans fot inte var som den skulle?
Michael Doohan. Sen var det fler som hakade på utan bruten fotled för att dom tyckte det var bättre

Postat: ons sep 16, 2009 08:10
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:adrian_vg skrev:OT: Var det inte Ron Haslam som flyttade fotbromsen till styret efter en svår olycka när hans fot inte var som den skulle?
Michael Doohan. Sen var det fler som hakade på utan bruten fotled för att dom tyckte det var bättre

Killen med koll, så var det!
Att det var fler som inte var skadade som började med handfotbroms har jag hört också. Verkar som om roadracingförare är smått trendkänsliga.
