Sida 1 av 2

Styrlager, justera eller byta?

Postat: ons aug 26, 2009 19:43
av Kungfuu
Har fått lite bekymmer med vad jag tror är styrlagret. Jag märker det på så vis att när jag bromsar kraftigt så klickar det till i gaffeln från vad jag åtminstone uppfattar som styrlagret. Tycker även att hojen har blivit lite instabilare i låga farter vilket jag iaf har läst mig till kan ha med lagret att göra.

Jag lät en honda-specialist provköra hojen för en tid sedan och då sade han att lagret behövde justeras. Är det så att det kan räcka med det eller är det här symptom på att man måste byta helt?

När jag ber någon trycka ner bakänden och ruckar på gaffeln så känner jag inget glapp och det finns inga missljud när man vrider styret heller...

Någon som är hemma på detta?

Postat: ons aug 26, 2009 20:14
av Mister
Styrlager,har haft exakt samma symptom och för då samma diagnostik. Bytte och allt försvann.

Nu tillhör jag den skaran som då byter, en del menar att det räcker att skjuta problemen på framtiden genom att spänna.

Gör du det själv är det inte dyrt, men däremot lämna in så är det lite grann kostsamt att riva och verkstadstimpengen drar iväg.
Men, att byta styrlager själv kräver lite "verkstadsvana" eller hur jag nu ska uttrycka mig :?

My two pennies

Postat: ons aug 26, 2009 20:19
av Rerun
Symptomen tyder mycket riktigt på glapp i styrlagren. Om lagren är slut märker du det när du justerat bort glappet - om styrningen då går "stegvis" så har du skador i lagren.
Eller så passar du på att smörja och göra fint när du ändå skall skruva och då får du ju se hur de ser ut.

Postat: ons aug 26, 2009 20:28
av Kungfuu
Okej, det låter iaf som att jag är på rätt spår. Jag provar nog att spänna först (snålfan, jag vet) så får vi se.

Trist bara att jag slet isär nästan allt när jag renoverade gafflarna nyligen, det hade ju varit smidigt då men då kände jag inte av det...

Meckvana kommer mer och mer, så oavsett lär jag fixa det själv. Det kan nog till och med bli vinterjobb, så akut är det inte.

Postat: tor aug 27, 2009 09:51
av stefan
Nån som kan göra en bra guide på hur man spänner lagret.

//Stefan

Postat: tor aug 27, 2009 11:18
av adrian_vg
stefan skrev:Nån som kan göra en bra guide på hur man spänner lagret.

//Stefan
Kungfuu kanske? :D

Postat: tor aug 27, 2009 17:00
av Kungfuu
Haha!

Det skulle jag nästan kunna åta mig att göra :wink:

edit: finns ju även denna tråd beträffande byte, men jag kanske kan komplettera med spänninstruktioner...

Postat: tor aug 27, 2009 17:06
av adrian_vg
Kungfuu skrev:Haha!

Det skulle jag nästan kunna åta mig att göra :wink:
Varsågod! ;-)

Postat: tor aug 27, 2009 21:16
av mator
stefan skrev:Nån som kan göra en bra guide på hur man spänner lagret.

//Stefan
Du kan få låna min bok :D

Postat: tor aug 27, 2009 21:48
av Kungfuu
Jag har stött på lite patrull här, jag har letat som fasen efter lämpligt tillvägagångssätt både på allehanda webbsidor och i servicemanualen men jag blir inte klokare alls för det verkar variera lite.

Någon som har gjort detta förut och kan förklara lite pedagogiskt, helst med bilder?

Postat: tor aug 27, 2009 22:09
av adrian_vg
Kungfuu skrev:Jag har stött på lite patrull här, jag har letat som fasen efter lämpligt tillvägagångssätt både på allehanda webbsidor och i servicemanualen men jag blir inte klokare alls för det verkar variera lite.

Någon som har gjort detta förut och kan förklara lite pedagogiskt, helst med bilder?
Har inte gjort det själv, men finns det inte en mutter på mitten av din övre styrkrona?

Postat: fre aug 28, 2009 10:50
av Tommy Gsson
Under övre styrkronan, en mutter och en kontra(lås)mutter, är av hakmodell på min -88:a.
T.

Postat: fre aug 28, 2009 22:24
av Kungfuu
Jo, det finns en mutter upptill i mitten men jag tror inte det bara är att spänna där. Vissa säger att man ska lossa bultar även nertill på gaffelbenen etc. Jag vill bara veta vilka bultar/muttrar/lås som påverkar gällande problematik och hur man bär sig åt för att spänna upp och låsa... De texter jag har hittat hittils lyder i stil med "...och så spännde jag upp styrlagret och alla problem försvann...". Det gör mig inte mycket klokare.

Kom igen nu, jag vet att flera av er har gjort detta.

Postat: lör aug 29, 2009 07:13
av Göingen
Kungfuu skrev:Jo, det finns en mutter upptill i mitten men jag tror inte det bara är att spänna där. Vissa säger att man ska lossa bultar även nertill på gaffelbenen etc. Jag vill bara veta vilka bultar/muttrar/lås som påverkar gällande problematik och hur man bär sig åt för att spänna upp och låsa... De texter jag har hittat hittils lyder i stil med "...och så spännde jag upp styrlagret och alla problem försvann...". Det gör mig inte mycket klokare.

Kom igen nu, jag vet att flera av er har gjort detta.
Lossa styrhalvorna och lirka dom av gaffelbenen. Det kan sitta en låsring längst upp på gaffelbenen som måste väck. Försök att inte vända styrhalvorna alltför mycket, du kan riskera att få in luft i bromssystemet. Ta bort muttern och plastploppen på övre gaffelkronan. Lossa övre gaffelkronan från gaffelbenen och lirka av den också. Vik upp eller ner öronen på låsbrickan och ta bort låsmuttern från axeln. Palla upp under motorn så att framhjulet är fritt från marken.
Nu har du en mutter kvar på axeln och det är den du justerar med. Jag har justerat mitt så att man precis kan känna att det går en liten aning trögt att vrida.
Tips: När du ändå kommit så här långt kan du lossa denna mutter också såpass mycket att du kan pillra in lite friskt fett i lagerna med t. ex. en glasspinne innan du justerar.

Lycka till i garaget 8)

Postat: lör aug 29, 2009 07:34
av lakrissmurfen
Förlåt att jag lånar denna tråd lite men efter man har bytt styrlager behövs det "efterspännas" efter några mil?