Så kom nästa fel... Ger snart upp

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem

Så kom nästa fel... Ger snart upp

#1 Inlägg av lakrissmurfen »

Glad i hågen efter att ha fått tillbaka min hoj så snabbt och billigt begav jag mig ut efter jobbet idag. Helt utan förvarning mitt i en korsning så dör hojen. All el försvinner och jag är nära att bli överkörd :shock: Tar hojen åt sidan kollar batteriet som s¨g lite kosntigt ut, en tjock vätska hade sipprat ut genom hålen. Stack då direkt till lokala mc handlaren skaffade ett nytt batteri. Sätter i det men INGET händer. (svär MASSOR) tsar sedan och kollar huvud säkringen som är kanon bränd :roll: som tur är fans det en reserv säkring... som så fort jag satte i den bran på en gång.

Då var klockan så mycket så alla har stängt och gått hem.. SÅ jag fick knata sakta hem :evil:

Någon som har ett förslag vad som kan vara fel??

Ger snart upp och köper en ny hoj....
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
mator
Medlem

Re: Så kom nästa fel... Ger snart upp

#2 Inlägg av mator »

lakrissmurfen skrev: Någon som har ett förslag vad som kan vara fel??
Har du kontrollerat laddningen?
Kan det vara så att laddningsregulatorn är trasig.

När brann säkringen andra gången, före eller efter du slog på tändningen.

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem

#3 Inlägg av lakrissmurfen »

mator skrev:
lakrissmurfen skrev: Någon som har ett förslag vad som kan vara fel??
Har du kontrollerat laddningen?
Kan det vara så att laddningsregulatorn är trasig.

När brann säkringen andra gången, före eller efter du slog på tändningen.
Nej jag har inte hunnit kolla laddningen, hojen står mitt i centrala Prag :?

Säkringen gick andra gången när jag vred om nyckel.

Ska ringa firman idag som fixade hojen senast och se vad dom har att säga, är bara lite rädd att det kasnek är något stor el fel och det brukar ju inte vara billigt :cry:

I värsta fall ska jag bara sätta upp en skylt på hojen för att sälljes 10 Kr eller bud :evil:
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

Verkar som om du har en otursperiod just nu...

Har det läckt vätska från batteriet så misstänker man onekligen överladdning. När sen säkringen går direkt så bör det vara kortis nånstans. Tur i oturen är att du verkar ha tillgång till en bra verkstad på nära håll.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem

#5 Inlägg av lakrissmurfen »

tersan skrev:Verkar som om du har en otursperiod just nu...

Har det läckt vätska från batteriet så misstänker man onekligen överladdning. När sen säkringen går direkt så bör det vara kortis nånstans. Tur i oturen är att du verkar ha tillgång till en bra verkstad på nära håll.
Ja verkligen super glad att jag bor i Tjeckien, dom var och hämtade upp hojen idag och han kollade snabbt och jag sa vad som var fel.

Han trodde att det hela skulle kosta runt 1200 sek som mest men att dom ringer innan dom byter något.

Som sagt är ganska så grön inom hoj världen men tycker att MAX 1200 sek för att fixa ett el fel är ganska bra eller?? :roll:

tur att arbetskraft inte är värderat här i Tjeckien :twisted:
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#6 Inlägg av tersan »

lakrissmurfen skrev:

Ja verkligen super glad att jag bor i Tjeckien, dom var och hämtade upp hojen idag och han kollade snabbt och jag sa vad som var fel.

Han trodde att det hela skulle kosta runt 1200 sek som mest men att dom ringer innan dom byter något.

Som sagt är ganska så grön inom hoj världen men tycker att MAX 1200 sek för att fixa ett el fel är ganska bra eller?? :roll:

Med deras timpriser så är det onekligen inte lönt att skruva själv... dessutom är väl ölen både billig och god, så då kan man sätta sig på nåt trevligt ställe under tiden hojen fixas. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem

#7 Inlägg av lakrissmurfen »

tersan skrev:
lakrissmurfen skrev:

Med deras timpriser så är det onekligen inte lönt att skruva själv... dessutom är väl ölen både billig och god, så då kan man sätta sig på nåt trevligt ställe under tiden hojen fixas. :wink:
´

Ja det ska ju bli mellan 26-32 grader och sol i helgen så det blir nog någon av oaserna i stan och dricka en stor stark (11 SEK) eller kanske till och med en rom & cola :)
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
mator
Medlem

#8 Inlägg av mator »

Nyfiken på vad för fel de hittar på hojen.

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem

#9 Inlägg av lakrissmurfen »

mator skrev:Nyfiken på vad för fel de hittar på hojen.
Lovar att återkomma på onsdag nästa vecka med en uppdatering.
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Kontakt:

#10 Inlägg av HondaHasse »

lakrissmurfen skrev:Ja det ska ju bli mellan 26-32 grader och sol i helgen så det blir nog någon av oaserna i stan och dricka en stor stark (11 SEK) eller kanske till och med en rom & cola :)
Hmm.. Längtar till Prag... Har varit där fyra ggr i slutet av April. Åker väl nästa år igen hoppas jag.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem

#11 Inlägg av lakrissmurfen »

HondaHasse skrev:
lakrissmurfen skrev:Ja det ska ju bli mellan 26-32 grader och sol i helgen så det blir nog någon av oaserna i stan och dricka en stor stark (11 SEK) eller kanske till och med en rom & cola :)
Hmm.. Längtar till Prag... Har varit där fyra ggr i slutet av April. Åker väl nästa år igen hoppas jag.
Hör av dig om du gör det, så ska jag visa mina favorit ställen
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Kontakt:

#12 Inlägg av HondaHasse »

lakrissmurfen skrev:
HondaHasse skrev:
Hör av dig om du gör det, så ska jag visa mina favorit ställen
Ja det hade varit trevligt!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:[...]All el försvinner och jag är nära att bli överkörd :shock: Tar hojen åt sidan kollar batteriet som s¨g lite kosntigt ut, en tjock vätska hade sipprat ut genom hålen. Stack då direkt till lokala mc handlaren skaffade ett nytt batteri. Sätter i det men INGET händer. (svär MASSOR) tsar sedan och kollar huvud säkringen som är kanon bränd :roll: som tur är fans det en reserv säkring... som så fort jag satte i den bran på en gång.
Råkade ut för samma sak med min förra vita viffer. Gjorde åt en handfull 30A-säkringar innan jag ringde säljaren som kom och hämtade bågen och åtgärdade på garantin.

I vilket fall, det var laddregulatorn/likriktaren - viffrarna enda akilleshäl. Byt den och du har många mil framför dig igen. :D

Ge inte upp bara. Beggade hojjar har en del bagage som potentiellt måste fixas först innan allt är frid och fröjd, tro mig...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem

#14 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:[...]All el försvinner och jag är nära att bli överkörd :shock: Tar hojen åt sidan kollar batteriet som s¨g lite kosntigt ut, en tjock vätska hade sipprat ut genom hålen. Stack då direkt till lokala mc handlaren skaffade ett nytt batteri. Sätter i det men INGET händer. (svär MASSOR) tsar sedan och kollar huvud säkringen som är kanon bränd :roll: som tur är fans det en reserv säkring... som så fort jag satte i den bran på en gång.
Råkade ut för samma sak med min förra vita viffer. Gjorde åt en handfull 30A-säkringar innan jag ringde säljaren som kom och hämtade bågen och åtgärdade på garantin.

I vilket fall, det var laddregulatorn/likriktaren - viffrarna enda akilleshäl. Byt den och du har många mil framför dig igen. :D

Ge inte upp bara. Beggade hojjar har en del bagage som potentiellt måste fixas först innan allt är frid och fröjd, tro mig...
Tack för dom uppmuntrade orden, känns sköt att höra att det troligen kommer bli bra efter detta besöket. Det värsta är ju att jag ÄLSKAR hojen och vill bara ut och köra så att man får lite mer erfarenhet ( som sagt första hojen) så att man snart kan byta upp sig till en nyare model.

Var och testade senaste VFR 800:an med ABS, fannnn vad nice den var. Nu special rea så kostar den "bara" 98000 8) någon som kan låna mig 96 000 :?

Skämt och sido, ska bli mycket intresant att höra vad dom tänkte byta ut på hojen för att laga den.
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#15 Inlägg av TG »

98 K :shock:

Det var billigt!!! Ca 25-30 k under vad de kostar hemma här Svea Rike....

HANDLA!!!! 8) 8)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Skriv svar