Sida 1 av 9
Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm
Postat: mån aug 10, 2009 12:50
av adrian_vg
Min VFR svårstartad när den är varm eller mycket varm, efter tex ett bankörningspass, eller nån timmes konstant stadskörning. Dvs den startar inte om den får stå en eller ett par minuter efter ett hett pass. Startmotorn går runt, men motorn tänder inte på första försöket alltså. Den brukar dock starta (hacka igång) på andra försöket med full gas och några sekunders startmotorkörning. Då brukar det också kännas en stark bensinlukt. Känns som om förgasarna flödat ordentligt...
Om viffern får stå, säg en halvtimme efter stopp, brukar den alltid starta på första försöket med lite gas.
Är detta ett känt problem, eller bara min viffer? Och vad kan startsvårigheterna bero på??
Postat: mån aug 10, 2009 13:53
av Rerun
Skulle kunna vara en produktegenskap...
Antar att du borde kunna vrida upp tomgången med 100-200 nånting rpm, så får du mer luft till fuggarna.
Postat: mån aug 10, 2009 14:17
av Mister
För tight ventilspel kan göra göra motorer svårstatade, när den är varma
Men troligen som ovan mig säger.
Enkel diagnos går ju göra via tänsdtiftsfärgen ifall den går för fett.
Se bilder hur det ska se ut och inte:
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... log.html#1
Postat: tis aug 11, 2009 09:50
av adrian_vg
Rerun skrev:Skulle kunna vara en produktegenskap...
Antar att du borde kunna vrida upp tomgången med 100-200 nånting rpm, så får du mer luft till fuggarna.
Vred upp tomgångsskruven så att viffern går på 1500rpm när den är helt genomvarm. Ingen större skillnad. Fast igår på Rörken gick den lättare att starta efter korta stopp med motorn av, speciellt mot kvällningen när det blev lite svalare i luften...
@Mister: Ska kolla tändstiften igen. Vill ändå lyfta på tanken och kolla bensinslangarna i samband med att jag monterar mina nya tyska styrändpluggar.

Postat: tis aug 11, 2009 10:33
av tersan
Ånglås nånstans? Kanske en olyckligt dragen bensinslang gör att det blir för varmt när inte fartvinden kyler?
Postat: tis aug 11, 2009 11:08
av adrian_vg
tersan skrev:Ånglås nånstans? Kanske en olyckligt dragen bensinslang gör att det blir för varmt när inte fartvinden kyler?
Bensinslangen jag bytte drog jag på samma ställe som den gamla satt på. De andra slangarna är där de är, och som jag antar är standarddragningen.
Postat: tis aug 11, 2009 11:25
av Rerun
Hur mår luftfiltret?
Postat: tis aug 11, 2009 11:45
av adrian_vg
Rerun skrev:Hur mår luftfiltret?
Tvättade det och la på ett tunt oljelager för ca en månad sen. Tror du det är genomskitat redan?
Postat: tis aug 11, 2009 12:02
av Rerun
adrian_vg skrev:Rerun skrev:Hur mår luftfiltret?
Tvättade det och la på ett tunt oljelager för ca en månad sen. Tror du det är genomskitat redan?
Det kan vara svårt att få på sådär precis lagom med olja... Sen kör du väl en hel del på grus med?
När/hur uppkom problemet? Är det något du levt med hela tiden sen du köpte Viffern, kom det plötsligt, eller har det smugit sig på på sistone?
Postat: tis aug 11, 2009 13:03
av adrian_vg
Rerun skrev:Det kan vara svårt att få på sådär precis lagom med olja... Sen kör du väl en hel del på grus med?
Njae... Bara en knapp kilometer ungefär en gång i veckan till och från Rörken. Inte mer än så, antar att det inte räknas som "en hel del"?
Rerun skrev:När/hur uppkom problemet? Är det något du levt med hela tiden sen du köpte Viffern, kom det plötsligt, eller har det smugit sig på på sistone?
Lite smygande faktiskt, skulle jag tro. Precis efter att jag rengjort filtret och bytt bränslefilter gick ju viffern som ett troll.
Postat: tis aug 11, 2009 13:15
av Mister
adrian_vg skrev:Rerun skrev:När/hur uppkom problemet? Är det något du levt med hela tiden sen du köpte Viffern, kom det plötsligt, eller har det smugit sig på på sistone?
Lite smygande faktiskt, skulle jag tro. Precis efter att jag rengjort filtret och bytt bränslefilter gick ju viffern som ett troll.
A/F problem eller inte, men iom det du skriver så verkar det vara A/F
Ang Reruns frågeställning med ditt problem, så lite förtydligande, har du haft startproblem tidigare som har blivit värre nu än innan när motorn är riktigt varm.
En följdfråga, som möjigtvis bara är kuriosa, när justerade du ventilerna senast?
Postat: tis aug 11, 2009 13:25
av adrian_vg
Mister skrev:A/F problem eller inte, men iom det du skriver så verkar det vara A/F
Ang Reruns frågeställning med ditt problem, så lite förtydligande, har du haft startproblem tidigare som har blivit värre nu än innan när motorn är riktigt varm.
Har inte haft startproblem annat än första starten på våren. Startproblem av denna grad har kommit smygande nu under sensommaren.
Mister skrev:En följdfråga, som möjigtvis bara är kuriosa, när justerade du ventilerna senast?
Jag har aldrig gjort det medan viffern varit i min ägo. Men enligt servicemanualen har det gjorts av den tidigare ägaren våren 2008. Har på känn att jag borde låta kolla upp ventilspelet...
Postat: tis aug 11, 2009 20:11
av Rerun
När du ändå ska titta på stiften, kolla på choken med, så att den går tillbaka helt.
Postat: tis aug 11, 2009 22:43
av adrian_vg
Rerun skrev:När du ändå ska titta på stiften, kolla på choken med, så att den går tillbaka helt.
Ska göra. Regnade idag, så det blev inget, men imorgon så... Återkommer!
Edit: Lyfte på tanken idag och kollade luftfiltret; såg ok ut. Kollade också bensinfiltret, som också såg bra ut. Kollade sen tändstiften i bakre cylinderraden, vilket inte verkade så ok. Höger bakre cylinder såg ut som en blandning av 1, 2 och 23 på länken
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... log.html#1. Dvs en blandning av lite oljigt och lite ljusgrått på vardera halvan av mittelektroden.
Vänster bakre cylinder såg i det närmaste ny ut (jag bytte ju stiften i våras); vit med en mindre antydan till ljusgrått, inga som helst antydningar till rester så vitt jag kunde se. Såg ut som tändstiftet till vänster i grafen på
http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... p?mode=nml.
Främre cylinderraden skippade jag, hade ingen lust att åbäka mig med kåpan och kylaren.
I vilket fall antyds på länken att det kan vara nåt tändningsproblem. Lät iaf motorn gå varm några minuter och sprutade sen vatten med en sprejflaska på alla avgasrören närmast cylindern. På alla avgasrören fräste det bra om vattnet, utom just höger bak. Det var varmt om det röret, men det fräste inte.
Känns som om motorn bara går på tre cylindrar?
Överdriven chockning verkar det inte vara då den andra cylindern såg bra ut, dito slitna kolvringar och ventilsyrningar. Motorn drar i det närmaste ingen olja heller, vilket talar för att det inte är nåt slitet i motorn.
Nån som kan råda mig om vad man gör nu? Har inte den blekaste om hur man går vidare.

Postat: tor aug 13, 2009 08:48
av adrian_vg
Tänkte mäta lite på tändspolarna till bakre cylinderraden för att se om de är ok, men det rann ut i sanden för att jag inte har den blekaste om vad primary och secondary coils är för något.
Kan ni reda ut detta?
Edit: Ignorera, hittade det. Honda Common Service Manual rockar fett. Få se om jag kan omsätta instruktionerna i praktiken....