Sida 1 av 3
VFR750 med ojämn effektuttag vid konstant vartal. [FIXAT]
Postat: ons aug 05, 2009 20:32
av mator
Hej.
Har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med. Har läst några trådar och fått lite tips, men jag har inte kommit i mål med problemet.
Har en VFR750 -96:a som tappar orken för någon kort sekund för att sedan komma med effekt när jag växlar ner för att gasa på i hastigheter (100 -). Det känns som bensin skulle ta slut för en 1/4dels sekund.
Senast jag var ute och åkte och låg på ca 5000 varv uppförde sig hojen som han gick på 3 cylindrar för att sedan börja gå alla och sedan ner på 3 igen. Lägger jag mig på högre varvtal kommer orken igen,
På tomgång går den som en klocka.
Jag har kollat bensinfilter, luftfilter, slangar, nipplar till uttagen för synk. Har kollat kablar till tändspole och även tändstiften.
Dessa satt fast men väldigt löst, behövde inte mkt kraft för att lossa dem. Dock har jag inte kontrollerat om det sitter rätt stift. Någon som har bra tipps på märke och vilken typ?
Tänkte om någon hade mer tipps innan jag skruvar ihop hojen för att testköra den igen.
Re: VFR750 med ojämn effektuttag vid konstant vartal.
Postat: tor aug 06, 2009 23:46
av adrian_vg
Standardstift för VFR efter '93 är enligt servicemanualen (s 1-14)
* NGK CR9EH9
* Nippon Denso (ND) U27FER9
Elektrodavståndet ska vara 0,8-0,9mm.
Om du inte redan har den, rekommenderas en servicemanual du kan ha som referens. Finns en att hämta på
http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/. Håll till godo.
HTH.
PS. Spekulation: Kan det vara bensinpumpen som inte hinner med att reagera på tryckförändringen och pumpa mer bensin vid gaspådrag i högre hastigheter? DS.
Postat: fre aug 07, 2009 14:09
av stefan
Lacka om den till svart.
//C
Postat: fre aug 07, 2009 16:27
av mator
stefan skrev:Lacka om den till svart.
//C
Haha. Rolig kille. Bara för att din går bättre.

kom över på en fika och låna ut din bensinpump vetja... Annars syns vi på söndag.
Nu till hojen.
Om man byter till effektljuddämpare men inte byter nålar. Kan det ha någon inverkan på dålig gång?
Postat: fre aug 07, 2009 17:24
av adrian_vg
mator skrev:Om man byter till effektljuddämpare men inte byter nålar. Kan det ha någon inverkan på dålig gång?
Kan ha det, men inte nödvändigtvis.
Monterade ett slipon i våras. För nån månad sen började min viffer gå dåligt varvid jag först bytte bensinfilter, varvid den gick bättre. SKulle byta luftfilter sen också men upptäckte att det satt ett K&N-filter i, så jag lämnade tillbaka luftfiltret och bytte mot tvättmedel och filterolja som jag gjorde rent filtret med, varvid hojen gick som ett troll efteråt.
Jag personligen har inte bytt varken munstycken eller nålar på min. Det kan hända att förre ägaren bytt munstycken iom med det öppnare luftfiltret, men som sagt inget jag bytt själv efter montering av slipon.
Tumregeln, som jag läst mig till på forumet, är att bara öppnare filter, eller bara slipon, inte automatiskt gör att man måste byta munstycken.
Om man byter till slipon
och öppnare luftfilter, bör man åtminstone kolla förbränningen
om man har en förgasarmodell.
Med insprutning på hojen behöver man inte göra nåt, då insprutningsdatorn kan kompensera för detta. Åtminstone enl info på K&N:s webbsajt.
Postat: fre aug 07, 2009 18:02
av stefan
mator skrev:stefan skrev:Lacka om den till svart.
//C
Haha. Rolig kille. Bara för att din går bättre.

kom över på en fika och låna ut din bensinpump vetja... Annars syns vi på söndag.
Nu till hojen.
Om man byter till effektljuddämpare men inte byter nålar. Kan det ha någon inverkan på dålig gång?
Prova och sätt ihop den först så ska du se att den går som en klocka.
Ni är välkommna på söndag om ni vill köra ner till ÖA.
Stefan
Postat: fre aug 07, 2009 21:08
av mator
adrian_vg skrev:mator skrev:Om man byter till effektljuddämpare men inte byter nålar. Kan det ha någon inverkan på dålig gång?
Om man byter till slipon
och öppnare luftfilter, bör man åtminstone kolla förbränningen
om man har en förgasarmodell.
Jag har inget vanligt pappersfilter utan det sitter ett filter med stålgaller med filter inuti. kan det vara ett k&n-filter. (fan vad jag känner mig kass med denna fråga Confused )
Sliponet är av modellen micro.
När jag kontrollerade mina stift såg dessa nästan nya ut, De kan ju vara bytta innan jag köpte hojen, men jag tycker att de borde se lite mer brända ut. kan detta tyda på att jag har en lite för bra förbränning på hojen.
Tyckte att bränslefiltret inte såg så skitigt ut, men det är ju småpengar att byta. Så det tar jag nog och byter ut.
Postat: fre aug 07, 2009 22:06
av adrian_vg
mator skrev:Jag har inget vanligt pappersfilter utan det sitter ett filter med stålgaller med filter inuti. kan det vara ett k&n-filter.
Kolla bilderna och förstoringarna på
http://home-skynet.servehttp.com/galler ... 009-07-10/. Liknar det otvättade gråsvarta filtret det du har? Gör det det, så har du antagligen ett "evighetsfilter" som du bara tvättar av och oljar in lätt. Kan rekommendera K&N's Recharge kit som innehåller tvätt- och oljesprej.
Det röda luftfiltret i påsen är ett engångs-pappersfilter som jag returnerade när jag insåg att jag faktiskt hade ett tvättbart K&N-filter.
mator skrev:(fan vad jag känner mig kass med denna fråga Confused )
Inget att skämmas för. Man måste börja nånstans; alla är vi barn i början.
mator skrev:
När jag kontrollerade mina stift såg dessa nästan nya ut, De kan ju vara bytta innan jag köpte hojen, men jag tycker att de borde se lite mer brända ut. kan detta tyda på att jag har en lite för bra förbränning på hojen.
De kan vara nya, men kan också betyda att du har bra förbränning. Om du följer länken nedan kan du se exempel på hur tändstift bör se ut normalt sett samt vissa feltyper.
http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... aqread.asp
Om allt är ok, ska stiftet vara ljust till lätt mörkgrått.
mator skrev:
Tyckte att bränslefiltret inte såg så skitigt ut, men det är ju småpengar att byta. Så det tar jag nog och byter ut.
Kan ju inte skada. Gör dock inte samma misstag som jag; kolla bensinslangen så att den inte är sprucken och hammal. Min gick av vid klämman på en BKK-körning...
Bränslefiltret jag bytte ut och som syns på
bilderna ovan, var extremsmutsigt. Man bör normalt inte vänta så länge innan byte.
Postat: lör aug 08, 2009 08:21
av mator
Tack för snabba svar.
Mina tändstift såg ut som första bilden, men mkt renare. Borde vara rätt så nya stift med andra ord.
jag har inte det röda pappfiltret utan det ser mer ut som det gråa, Letade efter ett K&n märke, men jag letade troligtvis för dåligt, eller så är det en kopia
Ska byta bränslefilter och sätta på originaldämparen och därefter provköra hojen. Filtret såg väldigt rent ut och jag när jag lyfte upp filtret mot himlen kunde jag se igenom det.
Postat: lör aug 08, 2009 14:08
av adrian_vg
mator skrev:Tack för snabba svar.
Ingen orsak. Det är därför forumet finns.
mator skrev:
Mina tändstift såg ut som första bilden, men mkt renare. Borde vara rätt så nya stift med andra ord.

Ingen fara på taket med andra ord.
mator skrev:
jag har inte det röda pappfiltret utan det ser mer ut som det gråa, Letade efter ett K&n märke, men jag letade troligtvis för dåligt, eller så är det en kopia

Finns ju en mängd tillverkare, men om du har ett metallnät och nåt tunnt bomullsaktigt, så är det antagligen ett evighetsfilter.
mator skrev:
Ska byta bränslefilter och sätta på originaldämparen och därefter provköra hojen. Filtret såg väldigt rent ut och jag när jag lyfte upp filtret mot himlen kunde jag se igenom det.
Filtret ska vara rätt tunt och flimsigt. Man bör därför inte peta med hårda föremål i det när man ska peta ut fluglik, grässtrån odyl.
Postat: sön aug 09, 2009 20:38
av stefan
mator skrev: Filtret såg väldigt rent ut och jag när jag lyfte upp filtret mot himlen kunde jag se igenom det.
Hmm är verkligen det filtret inoljat??? Man ska inte kunna se genom det. Innan du monterar ihop det så spraya ordentligt med filterolja.
Tror fortfarande att det bara var något tillfälligt så ut och blås ur den nu.
//S
Postat: sön aug 09, 2009 21:30
av adrian_vg
stefan skrev:Hmm är verkligen det filtret inoljat??? Man ska inte kunna se genom det. Innan du monterar ihop det så spraya ordentligt med filterolja.
Det ska inte vara så mycket, det ska iaf inte drypa om det. Några lätta sprejningar jämt fördelat över ytan räcker.
Postat: mån aug 10, 2009 22:14
av mator
Jaha.
Nu har jag monterat ihop hojen och provkört den med originalljuddämparen.
jag tyckte att hojen gick bättre, jag hade inte samma fel där det kändes att hojen alternerade att gå på 3 eller 4 cylindrar.
Däremot gjorde hojen ett dipp vid 7000 varv när jag gasade upp från 5000 till 11000. Kändes som han inte fick nog med bränsle för att sedan trycka på igen.
Aldrig får man vara nöjd.
Någon på denna jord som har ett bra facit på felet. kan det vara så enkelt som att bensinpumpen börjar ge upp på en hoj som gått 3200 mil.
Postat: mån aug 10, 2009 22:51
av Tyrannosaurus
stefan skrev:mator skrev: Filtret såg väldigt rent ut och jag när jag lyfte upp filtret mot himlen kunde jag se igenom det.
Hmm är verkligen det filtret inoljat??? Man ska inte kunna se genom det. Innan du monterar ihop det så spraya ordentligt med filterolja.
Det finns ingen anledning att olja in filtret, det blir dessutom lättare att göra rent om det inte är inoljat. Oljan är till för att fånga fint damm, men t.ex. ett skitigt originalfilter släpper ändå igenom dammet så det har ingen betydelse och man får bättre flöde utan olja
(1).
Tror fortfarande att det bara var något tillfälligt så ut och blås ur den nu.
Nej gör inte det, om den tvekar vid pådrag så kan du få "svetslåga" om du provocerar den.
mator skrev:Jaha.
Nu har jag monterat ihop hojen och provkört den med originalljuddämparen.
jag tyckte att hojen gick bättre, jag hade inte samma fel där det kändes att hojen alternerade att gå på 3 eller 4 cylindrar.
Däremot gjorde hojen ett dipp vid 7000 varv när jag gasade upp från 5000 till 11000. Kändes som han inte fick nog med bränsle för att sedan trycka på igen.
Aldrig får man vara nöjd.
Någon på denna jord som har ett bra facit på felet. kan det vara så enkelt som att bensinpumpen börjar ge upp på en hoj som gått 3200 mil.
Låter mest som om motorn går magert. Öppnare rör och filter ger de egenskaperna. Troligen är det inte soppapumpen, utan ett förgasarproblem där det kan vara bestyckning och/eller flotörnivå.
(1) Om man ändå har ett sportfilter och bestyckar om så finns det ingen anledning att "pluga" filtret med en massa olja utan betycka för det flöde filtret kan ge.
Postat: tis aug 11, 2009 10:13
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det finns ingen anledning att olja in filtret, det blir dessutom lättare att göra rent om det inte är inoljat. Oljan är till för att fånga fint damm, men t.ex. ett skitigt originalfilter släpper ändå igenom dammet så det har ingen betydelse och man får bättre flöde utan olja.
För oss som kör på grusvägar då och då kan det vara idé att olja filtret ändå. Känns iaf bättre så.