Inställning av fjädring för bankörning + annan bananpassning

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
DLC
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 12, 2008 18:40
Ort: Skövde

Inställning av fjädring för bankörning + annan bananpassning

#1 Inlägg av DLC »

Hej

Jag åker allt oftare på bandagar med min VFR 800 -01. Efter att ha tränat mycket på bankörning börjar jag få upp farten och kör i snabba gruppen nu.

Skulle vilja ha tips på hur jag kan ställa in fjädringen så att den bättre passar för banåkning. Har läst på i instruktionsboken. I fram kan man ställa fjäderförspänning, men inget mer. I bak kan man ställa fjäderförspänning och kompressionsdämpning, men inte returdämpning. Frågan är bara hur man ska ställa in den. Är det någon som har skruvat in några bra inställningar och fått det att fungera bättre?

Skulle tippa att jag väger 90 kg med full utrustning på. Kan inte säga att jag tycker fjädringen är dålig med den inställning som är just nu. Har dock inget att jämföra med direkt. Den går fint över ojämnheter i asfalten tycker jag och det verkar mer vara en fråga om rätt gaskontroll om man känner av ojämnheter i kurvor eller inte. Men ibland kan jag tycka att det känns som om bakdäcket flyttar sig i sidled om man kör genom en ojämnhet i en kurva, t.ex. strax innan första vänstern efter ejjes på Gelleråsen. Ibland kan jag också känna hur knäpuckarna studsar upp och ned i asfalten i depåkurvan på Gelleråsen allt eftersom man kör över asfaltsskarvarna. Kanske dålig gaskontroll i första hand, men bättre fjädringsinställning skulle kanske hjälpa?

Är det någon som testat att byta till dämparen från Öhlins? Någon skillnad?

Jag såg att fjädringen i fram var olika inställd på höger och vänster skruv. Jag rätta till den och satte båda till två streck synliga. Innan stod den ena på 3 och den andra på 2. I bak drog jag åt fjäderförspänningen ett hack så att hojen satte sig 30 mm från att den stod tom till att jag satte mig på (med utrustning). Helt obelastad kommer jag inte ihåg, men det var inom rekommendationerna har jag för mig. Jag märkte dock ingen skillnad när jag var ute och åkte.

Vidare, släpper ni ut luft ur däcken när ni kör bana? Jag har Dunlop Qualifier. På bana har jag kört 2.25 fram och 2.35 bak.

Var kan man köpa stomp-grips till en VFR 800 -01 som passar. Vore bra istället för att ha universalstompgrips som inte riktigt passar.

Till sist: Hur mycket skiljer sig en VFR från en "riktig" banhoj typ R1 eller liknande? Är det lönt att byta?

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#2 Inlägg av TG »

Det skiljer så klart mot en R1 eller en 1000RR o dylika (chassi, bromsar dämpning körställning, vikt osv....), frågan är hur mycket du kör och om du "behöver" en sådan maskin :wink:
(se loteks problematik som nu har lett till en säljesannons...)

Ang lufttryck:
När vi körde i teamet med den R1:an så körde vi med 1,9 bak och 2,0 fram.. Men detta får du testa dig fram till vad som passar dig, kör du på slicks eller gatdäck?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Anpassning av hoj är överskattat .. kör du tillräckligt bra så spelar inte hojen så stor roll.... ska man inte tävla så behöver man inte gör så mycket .. finns motarder med bättre varvtider än literhojar.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
DLC
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 12, 2008 18:40
Ort: Skövde

#4 Inlägg av DLC »

Däcken är Dunlop Qualifier, alltså vanliga gatdäck.

Men om det är någon som kör bana med sin VFR så vore jag i alla fall tacksam för att få höra om hur du gjort med dina inställningar.

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#5 Inlägg av lotek »

Men visst..önskar jag kunde hjälpa dig, men det är en del skillnad på generation 5 och 6.
Jag har ställt min fjädring så gott det går efter min egen vikt och provat och testat och haft mig. Kolla efter resurser på nätet, det är inte så många som kör storbana med sina hojar här som jag sett.

Conseal..att det skulle vara överskattat får nog stå för dig, jag håller definitivt inte med. Den diskussionen tar jag gärna på lördag över en öl eller två eller vad som nu krävs 8)
Men ja, visst beror det mycket på föraren, det går alldeles utmärkt med en vältrimmad moped också om det sitter en osäker/ovan/dålig förare på literhojen.
Tror ändå att man skall göra vad man kan för att få bra inställningar så att man känner sig trygg på hojen framförallt. Gör man det så kör man bättre, så enkelt är det.

Däcken är viktiga, och man kommer återigen till förtroendet för hojen och därigenom självförtroendet.

Däcktrycket skall du testa fram..beror helt på hur fort du kör, vad du har för underlag och vilka däck du har. är det blött? mer tryck än på torrt. Verkar det slita av mycket gummi? kanske för högt tryck eller för dålig uppvärmning av däcken, d.v.s. du kör för hårt innan däcken blivit varma.
Det är sånt man skall fråga de där gamla rävarna man kan hitta på banorna, för att lära sig så mycket man kan..det är en hel vetenskap.
Just nu på Michelin Power One, så kör jag 2.0 bak och 2.1 fram på torr bana. Blöt bana, 2.3 bak och 2.4 fram. Naturligtvis beror det ju på marktemperaturen med.
Ja, jag släpper luft innan jag kör bana och fyller på innan jag kör ut på vägen igen.

Jag kanske har hittat en lösning på mitt problem med..blir jag inte av med VFR:en får jag väl köpa en billig banhoj..såg på Ebay att det finns gott om RVF:er ute till salu...till rimligt pris med. Kanske kunde vara en idè..om nu ingen här råkar ha en sådan över.

Stompgrips glömde jag ju prata om..jag köpte mina hos http://www.techspec-usa.com/products/gs_honda.html d.v.s. Gripsters istället. Jag skar ut egna ur universalark som jag köpte där, blev riktigt bra. Det kan bara rekommenderas oavsett hur eller vad man kör. Är oerhört skönt att slippa klämma ihjäl sig mot tanken. Man får helt enkelt bättre kontroll när man kan ägna sig åt annat än att tänka på det.
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Självklart ska man justera om man känner sig osäker ... är man osäker gör man fel och då krasharman även om det skulle vara bra inställt.
Säger inget annat (måste själv justera både fram och bak) men som sagt det går lite hype i hur mycket det ska skruvas och justeras och den ena vet bättre än nästa. Nu var det ju tur att frågan ställdes här och inte på sporthoj.

F-ö så var ditt svar väldigt bra och jag håller med till fullo.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av Rerun »

lotek skrev:Stompgrips glömde jag ju prata om..jag köpte mina hos http://www.techspec-usa.com/products/gs_honda.html d.v.s. Gripsters istället. Jag skar ut egna ur universalark som jag köpte där, blev riktigt bra. Det kan bara rekommenderas oavsett hur eller vad man kör. Är oerhört skönt att slippa klämma ihjäl sig mot tanken. Man får helt enkelt bättre kontroll när man kan ägna sig åt annat än att tänka på det.
Lite OT, sorry...
Sitter dina gripsters bra (och vilka har du?)? Jag satte på SnakeSkins på min VFR för ca två månader sen och ser nu, efter 700-nånting mil, att klistret sitter kvar på samma ställe medan själva gummimattan har flyttat sig fram en mm eller två. Dessutom har rutmönstret längst bak på sidorna mattats av lite, plus att skinnstället är lite skavt på insidan av låren.
Men greppet - det är riktigt bra.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#8 Inlägg av lotek »

OT vet jag ju inte..
Iaf, jag köpte inte varken SnakeSkin eller High Fusion..jag satsade på Ice Grip eftersom jag tyckte att det borde synas minst. De är då ganska transparenta. Det var ju helt riktigt, försäljaren i USA mailade mig flera ggr och undrade om jag var helt alldeles jättesäker på att jag ville ha just Ice Grip, eftersom han sade de håller inte länge och du kommer inte att bli nöjd. Han hade nästan rätt, jag har slitit hårt på dem, men jag skulle inte vilja ha andra oavsett, mest av rent kosmetiska skäl.. Sannolikt är nog SnakeSkin som du köpt det bästa alternativet man kan ha.
Stompgrips har jag sett med samma fenomen som du beskriver också. Dessutom sliter de ännu hårdare på stället.

Köp nya om de är slitna, det är en billig anpassning och alla borde ha, oavsett om man kör bana eller inte.
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Håller med .. har universalstompgrip på min och bara känslan mot tanken vid inbromsning gjör det värt pengarna. Ver inte hur de passar på vfr men de funkade prima för mig med lite smalare tank.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#10 Inlägg av Mister »

dubbelpost
Senast redigerad av Mister den tis aug 04, 2009 13:54, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#11 Inlägg av Mister »

@Trådstartaren.
Du har fått bra svar i tråden, speciellt av lotek.

Ställa in ultimata fjärdingen är en vetenskap, som jag inte har full koll på men kan ge en länk med lite "vardagstips".

Moderna hojar bra fjädringskomponenter och man kommer rätt så långt med orginal. Var väl mer motiverat förr med sätta dit Öhlins pga orginalgrejerna var rätt kassa.

Guide som är rätt bra, där man kan lära sig pula själv med det.
http://www.gostar-racing.com/club/motor ... %20Rebound

Ang, renodlad sporthoj så har jag kört fireblade 900, 929 o 1000rr som man naturligvis jämför med min egen viffer-92:a. Blev förvånad första gången jag körde viffern hur pass lik den var 900:an chassimässigt men viffern har ju touringegenskaperna som hämmar sportegenskaperna....

Fördelen med ren modern sporthoj är att den har alla egenskaper för att bli bra på bana.

Körmässigt tycker jag att man slipper att "jobba" med cykeln vid aktiv kurvtagning, kurvtagning blir mer som att skära smör med varm kniv (där viffern iofs inte är så tokig). Men ska man ha en sporthoj till något annat blir det en ren pina. Tycker jag

Så ang. banhoj är ju beroende på hur mycket intresse man har att utvecklas på bana, sätter viffern begränsningen så får du väl skaffa banhoj :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Inställning av fjädring för bankörning + annan bananpass

#12 Inlägg av adrian_vg »

På min VFR ställde jag in så att två streck på gaffelförspänningen syns.

Bak har jag ungefär två streck synliga mot hårt på förspänningen och kompressionsdämpningen är ställd på standard och ett halvt varv ut.

För mig funkar detta bra med passagerare på gata och för bankörning. Åka själv blir det lite stötigt, men funkar ok ändå, inte idealiskt men funkar. Enda skälet till att jag låter baninställningen vara kvar är att det är så omständigt att ställa om bakfjädringen (kräver verktyg och att man kikar upp mellan bakkåpan, däcket och svingen...).

Lufttryck fram är 2,5 bar och bak 2,9. Michelin anger 2,1 bar fram för deras Powerone Competition CT2 (vilket är vad jag har på) på bana, men det skiter jag högaktligen i. Trycket bak tror jag är standard från viffermanualen.

Tidigare körde jag med standardinställningen bak, och lite drygt tre ringar synliga fram, vilket är mycket bekvämt för singelkörning, men funkar alls inte på (kort)bana. Svingen fjädrar fram och tillbaka så man blir sjösjuk nästan och bankar i hälen när den gör det... Fotpinnarna tog i också. Vid bromsning studsade gaffeln. :roll:

Med inställningarna överst, är iaf min VFR betydligt stabilare på bana.

HTH.

PS. Jag väger runt eller lite drygt 90kg i full mundering. DS.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#13 Inlägg av lotek »

@TS
Jag är inte alls säker på att jag gör dig en tjänst nu, men iaf..lite läsning.

http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp/index.html

http://www.racetech.com/articles/suspen ... prings.htm

Dessutom, jag har hela tiden antagit att du menar att du kör storbana, inte go-kart bana..är det rätt :?: Det är ju en viss skillnad avseende inställningar och annat.

Oavsett, det finns inget rätt svar utan det är helt personliga inställningar vi pratat här. Du måste själv komma fram till vad du och din hoj behöver.
Den första länken ger en guide om hur man skulle kunna göra. Men det är inte säkert att det passar just dig för det.
Lycka till, vi kanske ses därute...

P.S.
Skall du ge dig in i djungeln, så leta efter ett exceldokument som jag inte hittar längre, men det ger en del viktiga data om din fjädring och dig.
Det heter "Mätning Häng" Kanske någon annan som ligger på det här??
Tror att "Spiff" på Sporthoj.com kan hjälpa dig hitta det annars. Det är samma sak som i länk 2, men på svenska och mer lättbegripligt.
D.S.
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#14 Inlägg av Rerun »

lotek skrev:Skall du ge dig in i djungeln, så leta efter ett exceldokument som jag inte hittar längre, men det ger en del viktiga data om din fjädring och dig.
Det heter "Mätning Häng" Kanske någon annan som ligger på det här??
Tror att "Spiff" på Sporthoj.com kan hjälpa dig hitta det annars. Det är samma sak som i länk 2, men på svenska och mer lättbegripligt.
Här: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3080
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Suveränt tips, speciellt Sektion 4, Suspension troubleshooting!

Dessutom intressant att se i Sektion 6, att jag har ungefär samma inställningar som föreslås för VFR800-'99. Om inte annat är föreslagna värden nåt att utgå från, vilket ju inte är helt fel tycker jag. Men som har sagts innan, inställningarna är mycket individuella - bågen ska kännas bra på banan för föraren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar