Lätt OT: Vridkam till trumman bak på XL600R [Problem löst]

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Lätt OT: Vridkam till trumman bak på XL600R [Problem löst]

#1 Inlägg av adrian_vg »

Detta gäller en XL600R, men rostlösningen är en mer generell fråga. Är smått desperat.

Nån som har koll på vilka delar det är som ingår i vridkammen som bänder ut bromsbanden bak i trumman på en XL600R?

Jag bankar och bankar och får inte ut kammen. Finns det nåt låsstift edyl nånstans där?

Om man går utifrån, så är det jag ser länkarmen till bromsstaget och en liten O-ring i gummi, sen själva vridkammen, och yttre bromsstrumman och innerst en sorts bricka som hakar fast i en tapp inuti i yttre bromstrumman.

Nån som har en detaljerad sprängskiss på trumman bak kanske, eller vet var man kan hitta en?

Anledningen till att jag frågar är att jag använder min XL600R till vinterjobbpendling och i vintras verkar vridkammen ha rostat fast i bromstrumman. Idag började jag kolla detta (har semester ytterligare ett tag) och fick efter en del slit av bakhjul och trumman i hjulet. Vridkammen sitter iaf som berget.

Har skaffat "snabbrostlösare" från Biltema som ska kyla rosten till -40 grader C och skapar mikrosprickor så att oljan i sprejen kan leta sig in och lösa ytterligare (samma effekt och verkan som exvis Würth Rost off Ice). Detta har gjort att jag kan vrida runt kammen ca 10 grader om jag tar i för kung och fosterland med en rörtång.

Henning föreslog ett bad i nåt som heter X-rost, men denna går inte att få tag i Uppsala. Coca-Cola är ett alternativ då den innehåller fosforsyra, men känns som ett Kalle Anka-alternativ och inte speciellt seriöst. :?

Funderade på fälgtvätt, vissa av dem innehåller en hel del fosforsyra, men vete sjutton vilken sort man ska ha.

Nu sitter iaf yttre bromstrumman i ett WD40-bad med vridkammen i.

Tips på hur delarna ser, samt överkomliga rostlösare välkomnas varmt.

Edit: Hittade en sprängskiss. Se nedan. Va' fanken är en "dust seal"? Kan den göra att man inte får ut vridkammen? Eller måste man få ut dessa först? Hur?? Mekmanualen säger ju inget om det...
Bilagor
capture_2009-07-29_21.37.08_cropped_800x600.jpg
capture_2009-07-29_21.37.08_cropped_800x600.jpg (66.41 KiB) Visad 7301 gånger
Senast redigerad av adrian_vg den tor jul 30, 2009 10:58, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Dust seal är i detta fallet o-ringen du ser.
Knacka lite lätt inåt på axeln, spraya wd40 på insidan, avvakta, knacka axeln utåt igen och spraya wd40 på utsidan, upprepa tillsammans med vridningar på axeln så kommer den nog ut innan semestern är slut.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

marinmo
Donator 2011

#3 Inlägg av marinmo »

Fråga mig inte vartifrån, och det är ingen lösning denna gång misstänker jag, men jag har hört att ketchup ska vara ganska grymt mot rost. Har för mig att jag smorde in mina skridskor som liten parvel med ketchup och fick ett helt ok resultat. Den spred sig inte iaf vad jag minns.

..... Så lösningen är alltså att köpa 20 tuber ketchup som du tömmer i lämpligt kärl och lägger ner hela schabraket där.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#4 Inlägg av Rerun »

Fler förslag: Värm upp bromsskölden (nr. 3, alla gummidetaljer borttagna) rejält med varmluftspistol. Då kan hålet växa tillräckligt för att du ska kunna slå ut axeln med visst våld.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Tack alla, ska försöka med en kombo av det ni nämner, förutom ketchupen, som också verkar vara en Kalle Anka-lösning. ;-) :lol: Ketchup kanske är syrlig?

Googlade "rostlösare" och hittade ett tips på ett jänkarbilforum om att stark ättika tydligen ska vara en superbra rostlösare. Funderar på ättiksprit om allt annat fallerar. Stark ättika tycks av beskrivningarna att döma i inläggen vara som en atombomb jämfört med Würths Rost off mfl som verkar vara mer åt kinapuff-hållet... :roll:

@Gsson: Min arbetsbänk splittrade loss en bit av klämskivorna där jag klämde fast bromsskölden när jag vred på kammen... Klämskivorna såg ut som papper inuti. Antagligen nåt i träfiber. Biltema alltså... :roll: :gnissla Nästa grej jag köper är en rejäl arbetsbänk....
Senast redigerad av adrian_vg den tor jul 30, 2009 08:16, redigerad totalt 1 gånger.
===

Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Kontakt:

#6 Inlägg av Rikard »

Ketchup - är inte så tokigt faktiskt, det är ättika i den. Men jag tror att en modern rostlösare på burk är klart effektivare. Dock kan ketchupen kompletteras med korv och bröd, medan den moderna rostlösaren får verka ;-)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Framgång!!

Plockade bromsskölden ur WD40-badet för nån timme sen och försökte knacka ur den, men utan att lyckas.

Hämtade sen varmluftspistolen, ställde den på max och blåste runt, men inte på vridkammen, i nån minut. Bad en kort bön till de högre makterna och knackade till en gång och vridkammen åkte ner fem millimeter. Flinet gick från öra till öra. :D Knackade några gånger till och kunde sen dra ur den med handkraft och utan våld.

Rostlager och intorkat fett var det gott om inuti. Fortsatte sen med att spreja snabbrostlösare enl tidigare, väntade nån minut och torkade sen rent. Fortsatte med att stålborsta och smärgla alla bitar så att de blev förhållandevis blanka, fettade in och har nu börjat montera tillbaka prylarna. Tog en paus nu dock.

Tack alla för er hjälp och tips!

PS. @Gsson: "Dust seal" är inte O-ringen såg jag nu, utan en metallring med en gummitätning innerst; finns två av dessa - en ytterst och en innerst som tätar mot vridkammen i bromsskölden. Den såg ok ut nu, men bör antagligen bytas nästa sommar. DS.
===

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#8 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:PS. @Gsson: "Dust seal" är inte O-ringen såg jag nu, utan en metallring med en gummitätning innerst; finns två av dessa - en ytterst och en innerst som tätar mot vridkammen i bromsskölden. Den såg ok ut nu, men bör antagligen bytas nästa sommar. DS.
Med tanke på vad dom släppt in till axeln nu redan skulle jag byta på stört för att slippa problem nästa år, självklart så blir det säkert bättre av att bara fettfylla utrymmet och om du inte ska åka under vatten med navet så torde det klara en vinter.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Med tanke på vad dom släppt in till axeln nu redan skulle jag byta på stört för att slippa problem nästa år, självklart så blir det säkert bättre av att bara fettfylla utrymmet och om du inte ska åka under vatten med navet så torde det klara en vinter.
T.
Tänkte det också, men delar till XL600R är svåra att få tag på. Kan beställa nu, om det alls finns att skaffa, och montera sen.

Börjar dock bli trött på mekandet och vill bara köra. Varje grej jag fixar, så hittar jag ytterligare nåt som bör fixas till. Har fortfarande framskärms- och oljebytet (de viktigaste grejorna på listan) kvar. :wink:
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#10 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Tänkte det också, men delar till XL600R är svåra att få tag på.
http://www.cmsnl.com/honda-xl600r-83-us ... partslist/
Fick dem rekommenderade när jag letade delar, har dock inte provat själv.
Annars finns www.yamahaoftroy.com :shock:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar