Sida 1 av 1

varm motor samt koppling/bromsolja

Postat: sön jul 12, 2009 15:11
av Tias
Jag har letat lite här på forumet nu. men hittar inte något riktigt svar på detta.

1.....
Har varit ute och myskört nu två dagar i sträck på småvvägar i låg hastighet, och då upptäkt att...
Tempen på hojjen legar på 100grader och öäven lite över ibland. men sjunker när jag drap på lite på längre sträckor. Funderar därmed på om detta är normalt och okej?
Sitter ju även en behållare på vänster sida som jag uppfattat som någon typ ev "reserv" "övertryck" behållare. ska det vara kylarvätska i denna?

2.....
Tänkte byta ut koppling och bromsolja då det enligt 3300mil service är dags för detta. Men har ärligt talat ingen aning om hur jag ska gå till väga. har inte tummen mitt i handen direkt men har aldrig gjort detta. Hur gör jag?

Re: varm motor samt koppling/bromsolja

Postat: sön jul 12, 2009 17:10
av Conseal
Tias skrev:Jag har letat lite här på forumet nu. men hittar inte något riktigt svar på detta.

1.....
Har varit ute och myskört nu två dagar i sträck på småvvägar i låg hastighet, och då upptäkt att...
Tempen på hojjen legar på 100grader och öäven lite över ibland. men sjunker när jag drap på lite på längre sträckor. Funderar därmed på om detta är normalt och okej?
Sitter ju även en behållare på vänster sida som jag uppfattat som någon typ ev "reserv" "övertryck" behållare. ska det vara kylarvätska i denna?
Expansionskärlet .. skall vara kylarvätska i det finns en min och max angivelse på kärlet.
Tias skrev: 2.....
Tänkte byta ut koppling och bromsolja då det enligt 3300mil service är dags för detta. Men har ärligt talat ingen aning om hur jag ska gå till väga. har inte tummen mitt i handen direkt men har aldrig gjort detta. Hur gör jag?
Tömma ur och fylla på med spruta nerifrån alternativ ngn form av cirkulationspump med separata kärl för ny och gammal vätska.
Eller chansa och göra som på bilen och använda luftningsnipplarna men risken för luftbubblor är stor.

Postat: sön jul 12, 2009 18:52
av Tias
kanon..... :) kylarvätskan som är i nu är grön.. är det någon speciell*???

kör på säker variant med oljorna då

Postat: sön jul 12, 2009 19:58
av Tias
om man letar lite så finner man :P
Det ska uppenbarligen vara skillnad :P

Men var fyller man lämpligast på? i kylaren eller i ex-kärlet? enklast är ju i kärlet, (då jag slipper montera bort kåpan helt. utan kan bara lossa den i bakkant. men blir det rätt?

Postat: mån jul 13, 2009 07:21
av tersan
Tias skrev:om man letar lite så finner man :P
Det ska uppenbarligen vara skillnad :P

Men var fyller man lämpligast på? i kylaren eller i ex-kärlet? enklast är ju i kärlet, (då jag slipper montera bort kåpan helt. utan kan bara lossa den i bakkant. men blir det rätt?
Om nivån är för låg i expansionskärlet så fyller du lämpligen på där... men om nivån är för låg i själva kylaren så räcker det oftast inte att fylla på i expansionskärlet.

Fast börja med expansionskärlet, det brukar räcka.

Postat: mån jul 13, 2009 09:28
av adrian_vg
Tias skrev:kanon..... :) kylarvätskan som är i nu är grön.. är det någon speciell*???

kör på säker variant med oljorna då
Kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... c&start=15, sjätte inlägget ner.

Postat: mån jul 13, 2009 09:29
av adrian_vg
Tias skrev:kör på säker variant med oljorna då
Olja?? Du ska inte fylla på olja i varken kopplingen, bromsen eller kylaren!

Edit: Ah, bromsolja... Det är ingen olja. :) Bromsvätska. Har för mig att det är nåt alkoholbaserat edyl. ;-)

Jag fyllde på med Biltemas DOT4. Funkar super.

Postat: mån jul 13, 2009 10:30
av Tias
nej bromsvätska jag vet :P lättare att stava till olja :lol:

Men man kanske skulle satsa på att byta ut all kylarvätska och köra med destvatten med då. men ska se om det räcker för tillfället att fylla på. ska ta en dag att byta motorolja och broms/kopplings VÄTSKA med. är ju lite större projekt än fylla på kylaren ;)

Postat: mån jul 13, 2009 10:56
av adrian_vg
Tias skrev:nej bromsvätska jag vet :P lättare att stava till olja :lol:

Men man kanske skulle satsa på att byta ut all kylarvätska och köra med destvatten med då. men ska se om det räcker för tillfället att fylla på. ska ta en dag att byta motorolja och broms/kopplings VÄTSKA med. är ju lite större projekt än fylla på kylaren ;)
Destvatten plus kylarglykol. Bara destvatten i och din motor kommer att frysa sönder över vintern. :wink:

Tänkte spola igenom motorn själv, men har inte hunnit än... Vilken dag som helst nu. 8)

Genomspolning är bra om du inte vet vad för grejor förre ägaren haft i, det är delvis av det skälet jag ska göra det. Vis av hur lite förre ägaren av min viffer underhållit filter mm, ska jag kolla kylarvätskan också... :?