Hög tomgång vid varm motor [PROBLEM LÖST]
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hög tomgång vid varm motor [PROBLEM LÖST]
Hej alla och grattis till ett suveränt forum!
Har plöjt en massa i forumet, och kanske finns svaret där ute, men jag ställer frågan i alla fall:
Har en VF750F-83. De senaste två ägarna har inte skruvat om bestyckning eller ändrat pipor eller luftrenare, så jag vet inte om det är gjort alls. Problemet är att den vill rusa på tomgång när jag går över 4000rpm vid varm motor. Varvtalet lägger sig till en lite för hög tomgång (ca 1500-2000) på ca 3-7 sekunder. Dessutom misständer den en smula ibland när jag startar den när den är varm.
Har misstänkt tjuvluft, men startgastricket avslöjar inget konstigt. Har testat att skruva på lågvarvsnålarna, och den verkar helt okänslig på cylinder 2 (om det nu är rätt att hö fram är cyl 2?)
Den är annars väldigt lättstartad och går jämnt och bra över hela registret, utom på lägre varv som sagt, när den blivit varm.
Jag misstänker nu att det är gammalt guck och kristalliserade bränslerester i en eller flera förgasare, eller har någon av er några andra förslag?
[Lösningen: Synkning av förgasarna löste problemet.]
Har plöjt en massa i forumet, och kanske finns svaret där ute, men jag ställer frågan i alla fall:
Har en VF750F-83. De senaste två ägarna har inte skruvat om bestyckning eller ändrat pipor eller luftrenare, så jag vet inte om det är gjort alls. Problemet är att den vill rusa på tomgång när jag går över 4000rpm vid varm motor. Varvtalet lägger sig till en lite för hög tomgång (ca 1500-2000) på ca 3-7 sekunder. Dessutom misständer den en smula ibland när jag startar den när den är varm.
Har misstänkt tjuvluft, men startgastricket avslöjar inget konstigt. Har testat att skruva på lågvarvsnålarna, och den verkar helt okänslig på cylinder 2 (om det nu är rätt att hö fram är cyl 2?)
Den är annars väldigt lättstartad och går jämnt och bra över hela registret, utom på lägre varv som sagt, när den blivit varm.
Jag misstänker nu att det är gammalt guck och kristalliserade bränslerester i en eller flera förgasare, eller har någon av er några andra förslag?
[Lösningen: Synkning av förgasarna löste problemet.]
Senast redigerad av Pocket den tis jul 14, 2009 07:09, redigerad totalt 1 gånger.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Hög tomgång vid varm motor
Din misstanke om guck i förgasarna är nog riktig. Skitiga gasare kan ställa till med alla möjliga konstigheter.Pocket skrev:Hej alla och grattis till ett suveränt forum!
Har plöjt en massa i forumet, och kanske finns svaret där ute, men jag ställer frågan i alla fall:
Har en VF750F-83. De senaste två ägarna har inte skruvat om bestyckning eller ändrat pipor eller luftrenare, så jag vet inte om det är gjort alls. Problemet är att den vill rusa på tomgång när jag går över 4000rpm vid varm motor. Varvtalet lägger sig till en lite för hög tomgång (ca 1500-2000) på ca 3-7 sekunder. Dessutom misständer den en smula ibland när jag startar den när den är varm.
Har misstänkt tjuvluft, men startgastricket avslöjar inget konstigt. Har testat att skruva på lågvarvsnålarna, och den verkar helt okänslig på cylinder 2 (om det nu är rätt att hö fram är cyl 2?)
Den är annars väldigt lättstartad och går jämnt och bra över hela registret, utom på lägre varv som sagt, när den blivit varm.
Jag misstänker nu att det är gammalt guck och kristalliserade bränslerester i en eller flera förgasare, eller har någon av er några andra förslag?
Den bästa lösningen är att riva av dom och rengöra noggrant vilket underlättas om du har tillgång till tryckluft.
En fuskvariant är att slå i STP injectioncleaner akut (gråa flaskan) eller Kemetyl Ki akut (samma sak) i tanken. Det kan kanske hjälpa men det är inte alls säkert.
Problemet är att många låter hojen stå med soppa i gasarna under vintern vilket är som gjort för att skapa problem. Jag tömmer alltid gasarna och sen eftersom jag har soppapump (gasarna sitter högre än soppakranen) så kortsluter jag sladden pumprelät på våren så att pumpen går direkt på tändningen.
Har man vakumkran får man skapa en undertryck i vakumslangen antingen genom att suga själv eller men en vakompump så membranet öppnar.
Ska man hålla på att nöta tills gasarna har fyllt upp så får man hålla på rätt länge.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Tack för svaret, fick också rådet att köra på Shells 99-oktaniga soppa, det ska vad jag förstår vara mera som den gamla soppan utan en massa etanol å elände.
Ska riva förgasarna i kväll eller imorgon kväll tänkte jag, så vi får väl se vad som dyker upp. Har tillgång till verkstad med lyftbord, tryckluft m.m. så det ska bli intressant för en som aldrig skruvat MC förut
Ska riva förgasarna i kväll eller imorgon kväll tänkte jag, så vi får väl se vad som dyker upp. Har tillgång till verkstad med lyftbord, tryckluft m.m. så det ska bli intressant för en som aldrig skruvat MC förut

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det kan nog stämma, det är troligen mer akrylat i den soppan. Däremot är det lite att elda för kråkorna eftersom hojen inte behöver mer än 95.Pocket skrev:Tack för svaret, fick också rådet att köra på Shells 99-oktaniga soppa, det ska vad jag förstår vara mera som den gamla soppan utan en massa etanol å elände.
En variant är att någon gång ibland slå i lite inectioncleaner, diesel eller 2-taktolja i tanken, det smörjer och rengör lite.
Tar du det bara lungt så går det nog bra. Men dom kan vara rätt "hemska" att både få loss och få dit igen då det både är trångt och att dom sitter i vinkel. Silikonspray på insugsgummina kan underlätta återmonteringen en del.Ska riva förgasarna i kväll eller imorgon kväll tänkte jag, så vi får väl se vad som dyker upp. Har tillgång till verkstad med lyftbord, tryckluft m.m. så det ska bli intressant för en som aldrig skruvat MC förut
Separera INTE gasarna, det finns ingen anledning och som jag har skrivit förr, mycket 5-56 överallt och i alla hål. När du ändå har gasarna lösa kan du ju titta till membranen också. Var mycket försiktig så du inte skadar dom. Silikonspray är mumma för membranen, men inte för mycket.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Honda-aspirant
- Medlem
- Inlägg: 36
- Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59
Hmm, vad jag har fått lära mig skall man absolut inte använda sig av 5-56 om man inte tvättar bort det i efterhand. Problemet med 5-56 är att det löser upp olja alldeles för effektivt och är inget man vill ha i en motor. Vad jag har förstått så är det bättre att plocka isär förgasaren och sedan ha den liggandes dränkt i lacknafta, fotogen, tändvätska eller dylikt under några dagar.Tyrannosaurus skrev: ........
Separera INTE gasarna, det finns ingen anledning och som jag har skrivit förr, mycket 5-56 överallt och i alla hål. När du ändå har gasarna lösa kan du ju titta till membranen också. Var mycket försiktig så du inte skadar dom. Silikonspray är mumma för membranen, men inte för mycket.
Honda VFR 750 F - 89
Jorå, har hittat en granne (!) några hus bort som visar sig ha synkklockor och kunskaper. Han ska hjälpa mig om jag rengör dem själv först.TobLind skrev:ventiljustering? förgasarsynkning? det sistnämnda brukar oftast hjälpa mot det mesta
Rengör ca 5 förgasare om dagen på jobbet, men det är ju betydligt enklare historier...
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det sistnämnda hjälpte mig, tack vare en vänlig själ på detta forum.TobLind skrev:ventiljustering? förgasarsynkning? det sistnämnda brukar oftast hjälpa mot det mesta

Karaktärmässigt blev det en helt annan hoj som gick jämnare på alla varvtal. Den smäller en del fortfarande (dock betydligt mindre än förut) när man släpper gasen helt från mellanvarv och motorbromsar, men det har jag läst mig till är helt ok. Handlar om luftskruven som behöver justeras lite, men är inget problem vid normal körning. Tomgången är ok ändå, så jag rör den inte. "If it ain't broken, don't fix it"...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
5-56 kan knappast ta bort olja, det är i princip symaskinsolja med någon fuktutdrivande tillsats, men man ska förståss inte ha det i motornHonda-aspirant skrev:Hmm, vad jag har fått lära mig skall man absolut inte använda sig av 5-56 om man inte tvättar bort det i efterhand. Problemet med 5-56 är att det löser upp olja alldeles för effektivt och är inget man vill ha i en motor. Vad jag har förstått så är det bättre att plocka isär förgasaren och sedan ha den liggandes dränkt i lacknafta, fotogen, tändvätska eller dylikt under några dagar.

Men det lilla som blir (även om man sprayar i en hel del i gasarna) bränns bort efter första kolvslaget.
Att "blötlägga" gasarna, munstyckena mm. är inte fel, men i det läget bör man ta bort membranen, mm. Jag vet inte vad gummislangarna och O-ringarna mellan gasarna tycker om "blötläggning", men dessa utsätts ju för soppa dagligen så det borde de klara. Men det finns isf ändå ingen anledning att separera gasarna, det blir bara en massa strul med synkskruvar, leder, länkar, små fjädrar mm. Enda anledniingen är om sopparrören mellan gasarna läcker och man vill byta O-ringarna.
Av liknande anledning ska man heller inte ta loss O-ring packningen på flotörkoppen om den inte läcker, det är ett helvete att på den nya på plats och få den att sitta kvar.
Att Honda V4 "poffar" en del på avdrag är helt normalt. Jag vet inte vad det beror på men alla gör det mer eller mindre, tror det har något med motorns layout att göra.adrian_vg skrev:Den smäller en del fortfarande (dock betydligt mindre än förut) när man släpper gasen helt från mellanvarv och motorbromsar, men det har jag läst mig till är helt ok. Handlar om luftskruven som behöver justeras lite, men är inget problem vid normal körning. Tomgången är ok ändå, så jag rör den inte. "If it ain't broken, don't fix it"...
Det går att justera bort genom att skruva ut luftskruvarna, men priset man får betala för att slippa "poffet" orolig tomgång och att den hänger kvar lite på varv med sämre motornbroms och sämre varvtapp vid växling och då får den hellre "poffa"

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Beror på layouten? Hur menar du nu, att det är en V4? Iofs har jag hört en del V-twinnar på Rörken och de flesta där smäller en del också, men det gör radfyrorna också, speciellt Suzuki-maskinerna av nån anledning.Tyrannosaurus skrev:Att Honda V4 "poffar" en del på avdrag är helt normalt. Jag vet inte vad det beror på men alla gör det mer eller mindre, tror det har något med motorns layout att göra.adrian_vg skrev:Den smäller en del fortfarande (dock betydligt mindre än förut) när man släpper gasen helt från mellanvarv och motorbromsar, men det har jag läst mig till är helt ok. Handlar om luftskruven som behöver justeras lite, men är inget problem vid normal körning. Tomgången är ok ändå, så jag rör den inte. "If it ain't broken, don't fix it"...
Nej, precis. Det är inte värt det. If it ain't broken osv.Tyrannosaurus skrev:Det går att justera bort genom att skruva ut luftskruvarna, men priset man får betala för att slippa "poffet" orolig tomgång och att den hänger kvar lite på varv med sämre motornbroms och sämre varvtapp vid växling och då får den hellre "poffa"

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Just Honda V4 har en förmåga att smälla mer på avdrag än alla andra hojar. Med layouten menar jag den lite speciella motorkonstruktion som alla V4 har med undantag för första generation VFR som har 180 graders vev vilken den är ensam om.adrian_vg skrev:Beror på layouten? Hur menar du nu, att det är en V4? Iofs har jag hört en del V-twinnar på Rörken och de flesta där smäller en del också, men det gör radfyrorna också, speciellt Suzuki-maskinerna av nån anledning.Tyrannosaurus skrev:Att Honda V4 "poffar" en del på avdrag är helt normalt. Jag vet inte vad det beror på men alla gör det mer eller mindre, tror det har något med motorns layout att göra.adrian_vg skrev:Den smäller en del fortfarande (dock betydligt mindre än förut) när man släpper gasen helt från mellanvarv och motorbromsar, men det har jag läst mig till är helt ok. Handlar om luftskruven som behöver justeras lite, men är inget problem vid normal körning. Tomgången är ok ändå, så jag rör den inte. "If it ain't broken, don't fix it"...
Motorn är i princip konstruerad som en dubbeltwin, parallell eller V. Oavsett hur du kapar V4:an så får du två fullt fungerande twinnar

Allt detta tillsammans framkallar troligen "pangandet", men jag vet inte, det är bara min högst personliga teori
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Japp, så är det, men man skrämmer också en del bilister när man motorbromsar ute på vägarna.Pocket skrev:Det låter hur som helst förbaskat gött
Var först inne på en rad-4, men efter att ha provkört och lyssnat på V-4or så var valet ganska enkelt. Poffandet gör inte mig nåt alls!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Du menar alltså tändningspunkterna, dvs 360 eller 180grader?Tyrannosaurus skrev:Just Honda V4 har en förmåga att smälla mer på avdrag än alla andra hojar. Med layouten menar jag den lite speciella motorkonstruktion som alla V4 har med undantag för första generation VFR som har 180 graders vev vilken den är ensam om.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Nej tapparnas förskutning på vevaxeln (vevtapp = lagerläget där vevstaken är fäst i vevaxeln). 360 grader innebär att båda tapparna sitter åt samma håll, man skulle också kunna säga 0 grader. V4:an har två vevstakar på samma tapp till skillnad mot radfyror som har fyra tappar.adrian_vg skrev:Du menar alltså tändningspunkterna, dvs 360 eller 180grader?Tyrannosaurus skrev:Just Honda V4 har en förmåga att smälla mer på avdrag än alla andra hojar. Med layouten menar jag den lite speciella motorkonstruktion som alla V4 har med undantag för första generation VFR som har 180 graders vev vilken den är ensam om.
Tändningspunkterna på alla V4:or utom VFR generation 1 är 90, 270, 90, 270, 90, 270, 90, 270 osv.
Radfyror har oftast 180, 180, 180, 180, 180, 180, 180 osv.
Sen har du tändföljden som är 1-2-3-4 eller 1-4-3-2.
Det gäller att hålla isär begreppen

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

