Sida 1 av 1

Rensa orginalljuddämparna på en VFR800 2002:a?

Postat: ons jun 17, 2009 10:09
av Slipsten
Tjenare,

Har fått tag i ett komplett orginalsystem till min hoj och tänkte rensa lite i den ena uppsättningen ljuddämpare.
Är det någon som har erfarenhet av detta och känner till en bra guide på hur jag kan gå till väga?

Tacksam för all hjälp

Re: Rensa orginalljuddämparna på en VFR800 2002:a?

Postat: ons jun 17, 2009 13:05
av adrian_vg
Slipsten skrev:Tjenare,

Har fått tag i ett komplett orginalsystem till min hoj och tänkte rensa lite i den ena uppsättningen ljuddämpare.
Är det någon som har erfarenhet av detta och känner till en bra guide på hur jag kan gå till väga?

Tacksam för all hjälp
Har du kollat om det finns nåt intressant på http://www.vfr-forum.se/viewforum.php?f=20?

Re: Rensa orginalljuddämparna på en VFR800 2002:a?

Postat: ons jun 17, 2009 13:39
av Slipsten
adrian_vg skrev: Har du kollat om det finns nåt intressant på http://www.vfr-forum.se/viewforum.php?f=20?
Japp, jag har letat där samt använt sökfunktionen. Googleade lite nu och hittade dessa trådar:
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=40885
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... c=29017&hl

Skall läsa på lite mer om dem.
Är det något jag bör tänka på om jag gör detta?

Re: Rensa orginalljuddämparna på en VFR800 2002:a?

Postat: ons jun 17, 2009 13:51
av adrian_vg
Slipsten skrev:Är det något jag bör tänka på om jag gör detta?
Du vill alltså öppna upp lite i dämparna. 8)

Vad tycker SBP om detta då, dvs hur mycket högre blir ljudet? Det är iaf min första tanke.

Re: Rensa orginalljuddämparna på en VFR800 2002:a?

Postat: ons jun 17, 2009 13:52
av Slipsten
adrian_vg skrev:
Du vill alltså öppna upp lite i dämparna. 8)

Vad tycker SBP om detta då, dvs hur mycket högre blir ljudet?
Vem vet, men jag har ju en uppsättning orginaldämpare liggandes som jag kan byta till om det blir för mycket bröl :P

Postat: ons jun 17, 2009 13:56
av Ralsbo
Är det något jag bör tänka på om jag gör detta?
Ha massor med kapskivor till Dremeln hemma innan du börjar. :P
Efter att ha förbrukat en mängd kapskivor på de första två piporna, så satte jag på ett grovt slipstift på Dremeln och slipade bort godset inne i röret där jag skulle kapa. Det sparade massor med kapskivor.
När man väl får in kapskivan i röret och äntligen hittat det lilla spåret där man kapar, så lägger man lite för mycket tyngd på eller vrider lite på skivan så går den naturligtvis av. :x
Bara att börja om från början.
Jag hade ingen hålsåg hemma i rätt dimension, så jag kapade röret så nära gaveln jag kunde med vinkelslipen och sedan slipade jag försiktigt bort svetsen som höll röret. (Även det med vinkelslipen)
När det var klart använde jag lite svart färg jag hade hemma som är till för braskaminer så att inte alla kap/slipmärken syntes när man tittade på hojen bakifrån.

Postat: mån aug 17, 2009 11:00
av Straightster
Å riktigt gott lät den sen måste jag säga. :D

Postat: tor aug 20, 2009 07:46
av PerJohan
Det blidde bra då Slipsten? :) Nyfiken på att höra sen framöver!

Postat: tor aug 20, 2009 22:39
av lotek
Kanske ska kolla med skyfly hur det blev med ljudinspelningarna från Nordic Meet..där finns alla möjliga varianter av slipon, guttningar och så vidare, minst ett tiotal iaf..både nya och äldre maskiner.

Visserligen kanske han har ett liv till skillnad från oss andra, men de kanske är i skick att läggas ut här snart ändå??