Sida 1 av 2

Finns varvtalsregulator

Postat: lör jun 06, 2009 20:07
av insu
Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: lör jun 06, 2009 20:18
av Tyrannosaurus
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Troligen eftersom det t.o.m. finns på min -85:a VF. Men jag har aldrig testat den och tänker inte göra det heller 8) :wink:

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: lör jun 06, 2009 20:26
av heppstars
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iaf

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: lör jun 06, 2009 20:33
av insu
heppstars skrev:
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iaf
Vet någon hur den fungerar och vart den sitter?
Har undersökt allt tycker jag, men det fungerar så att då jag kommer till ca. 6000 rpm så känns det som en varvtalsregulator slår till och den börjar gå väldigt orent, på lägre varv går den bra.

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: lör jun 06, 2009 20:56
av Tyrannosaurus
insu skrev:
heppstars skrev:
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iaf
Vet någon hur den fungerar och vart den sitter?
Har undersökt allt tycker jag, men det fungerar så att då jag kommer till ca. 6000 rpm så känns det som en varvtalsregulator slår till och den börjar gå väldigt orent, på lägre varv går den bra.
Låter snarare som felbestyckade förgasare, skitigt luftfilter eller nåt.

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: sön jun 07, 2009 07:03
av insu
Tyrannosaurus skrev:
insu skrev:
heppstars skrev: Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iaf
Vet någon hur den fungerar och vart den sitter?
Har undersökt allt tycker jag, men det fungerar så att då jag kommer till ca. 6000 rpm så känns det som en varvtalsregulator slår till och den börjar gå väldigt orent, på lägre varv går den bra.
Låter snarare som felbestyckade förgasare, skitigt luftfilter eller nåt.
Luftfilter, tändstift, bränslefilter utbytt. Förgasare rengjord i ultraljudstvätt och justerad på verkstad.

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: mån jun 08, 2009 11:10
av adrian_vg
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat... :roll: :lol:

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: mån jun 08, 2009 19:14
av Karlsson
adrian_vg skrev:
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat... :roll: :lol:
:shock: Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper :?

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: mån jun 08, 2009 19:42
av Tyrannosaurus
Karlsson skrev:
adrian_vg skrev:
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat... :roll: :lol:
:shock: Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper :?
Det kan hända att den är justerbar eller har sagt upp sig. De som finns som eftermarknad t.ex. Dyna 2000 är iaf justerbara det.

Den som finns på min är integrerad i ena tändboxen och där kan man inte gör något alls. Eller som det står i min verkstadshandbok under felsökning "om tändpunkten inte stämmer, köp en ny tändbox". Det finns ingenting som går att justera, men jag vet inte hur det är på VFR.

Det är också en anledning till att jag inte litar på varvskyddet och inte tänker testa - det kan bli så dyrt :shock:

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: tis jun 09, 2009 08:20
av adrian_vg
Karlsson skrev:
adrian_vg skrev:
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat... :roll: :lol:
:shock: Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper :?
Däromkring nånstans. När jag provade det gjorde jag det på tvåans växel och det gick så inibomben fort att jag hade fullt sjå med att hålla mig kvar på bågen... :oops: Såg därför varvräknaren mest i periferin typ, men kände klippet tydligt. Det var som att ställa sig på bromsen ungefär.

Conseals vifferhistorik säger 105hk vid 11500rpm; kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=911. Skulle väl isf tro att den bryter vid kanske 12000rpm.

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: ons jun 10, 2009 17:51
av insu
adrian_vg skrev:
Karlsson skrev:
adrian_vg skrev: Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat... :roll: :lol:
:shock: Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper :?
Däromkring nånstans. När jag provade det gjorde jag det på tvåans växel och det gick så inibomben fort att jag hade fullt sjå med att hålla mig kvar på bågen... :oops: Såg därför varvräknaren mest i periferin typ, men kände klippet tydligt. Det var som att ställa sig på bromsen ungefär.

Conseals vifferhistorik säger 105hk vid 11500rpm; kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=911. Skulle väl isf tro att den bryter vid kanske 12000rpm.
Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: ons jun 10, 2009 20:18
av adrian_vg
insu skrev:Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?
Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende... :D

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: tor jun 11, 2009 20:58
av insu
adrian_vg skrev:
insu skrev:Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?
Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende... :D
Jo, men nu är det ju så att den inte bara bryter utan att den misständer för fullt vid ett visst varvtal och då kan det ju vara andra orsaker än CDI boxen eller hur??

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: tor jun 11, 2009 22:18
av adrian_vg
insu skrev:
adrian_vg skrev:
insu skrev:Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?
Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende... :D
Jo, men nu är det ju så att den inte bara bryter utan att den misständer för fullt vid ett visst varvtal och då kan det ju vara andra orsaker än CDI boxen eller hur??
Ja, jo, tänkte enbart på vad som bryter motorn vid övervarv.

Misständningar kan väl bero på lite allt möjligt. Tändkablar, tändspolar, tändstift osv.

Re: Finns varvtalsregulator

Postat: fre jun 12, 2009 05:40
av insu
adrian_vg skrev:
insu skrev:
adrian_vg skrev: Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende... :D
Jo, men nu är det ju så att den inte bara bryter utan att den misständer för fullt vid ett visst varvtal och då kan det ju vara andra orsaker än CDI boxen eller hur??
Ja, jo, tänkte enbart på vad som bryter motorn vid övervarv.


Ja men då är vi eniga då, ja och allt detta har jag bytt så nu är bara CDI kvar. :evil:
Misständningar kan väl bero på lite allt möjligt. Tändkablar, tändspolar, tändstift osv.