Finns varvtalsregulator
Postat: lör jun 06, 2009 20:07
Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Troligen eftersom det t.o.m. finns på min -85:a VF. Men jag har aldrig testat den och tänker inte göra det hellerinsu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iafinsu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Vet någon hur den fungerar och vart den sitter?heppstars skrev:Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iafinsu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Låter snarare som felbestyckade förgasare, skitigt luftfilter eller nåt.insu skrev:Vet någon hur den fungerar och vart den sitter?heppstars skrev:Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iafinsu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Har undersökt allt tycker jag, men det fungerar så att då jag kommer till ca. 6000 rpm så känns det som en varvtalsregulator slår till och den börjar gå väldigt orent, på lägre varv går den bra.
Luftfilter, tändstift, bränslefilter utbytt. Förgasare rengjord i ultraljudstvätt och justerad på verkstad.Tyrannosaurus skrev:Låter snarare som felbestyckade förgasare, skitigt luftfilter eller nåt.insu skrev:Vet någon hur den fungerar och vart den sitter?heppstars skrev: Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iaf
Har undersökt allt tycker jag, men det fungerar så att då jag kommer till ca. 6000 rpm så känns det som en varvtalsregulator slår till och den börjar gå väldigt orent, på lägre varv går den bra.
Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat...insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
adrian_vg skrev:Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat...insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?![]()
Det kan hända att den är justerbar eller har sagt upp sig. De som finns som eftermarknad t.ex. Dyna 2000 är iaf justerbara det.Karlsson skrev:adrian_vg skrev:Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat...insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?![]()
Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper
Däromkring nånstans. När jag provade det gjorde jag det på tvåans växel och det gick så inibomben fort att jag hade fullt sjå med att hålla mig kvar på bågen...Karlsson skrev:adrian_vg skrev:Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat...insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?![]()
Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper
Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?adrian_vg skrev:Däromkring nånstans. När jag provade det gjorde jag det på tvåans växel och det gick så inibomben fort att jag hade fullt sjå med att hålla mig kvar på bågen...Karlsson skrev:adrian_vg skrev: Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat...![]()
Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper
Såg därför varvräknaren mest i periferin typ, men kände klippet tydligt. Det var som att ställa sig på bromsen ungefär.
Conseals vifferhistorik säger 105hk vid 11500rpm; kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=911. Skulle väl isf tro att den bryter vid kanske 12000rpm.
Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende...insu skrev:Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?
Jo, men nu är det ju så att den inte bara bryter utan att den misständer för fullt vid ett visst varvtal och då kan det ju vara andra orsaker än CDI boxen eller hur??adrian_vg skrev:Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende...insu skrev:Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?
Ja, jo, tänkte enbart på vad som bryter motorn vid övervarv.insu skrev:Jo, men nu är det ju så att den inte bara bryter utan att den misständer för fullt vid ett visst varvtal och då kan det ju vara andra orsaker än CDI boxen eller hur??adrian_vg skrev:Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende...insu skrev:Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?
adrian_vg skrev:Ja, jo, tänkte enbart på vad som bryter motorn vid övervarv.insu skrev:Jo, men nu är det ju så att den inte bara bryter utan att den misständer för fullt vid ett visst varvtal och då kan det ju vara andra orsaker än CDI boxen eller hur??adrian_vg skrev: Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende...
Ja men då är vi eniga då, ja och allt detta har jag bytt så nu är bara CDI kvar.![]()
Misständningar kan väl bero på lite allt möjligt. Tändkablar, tändspolar, tändstift osv.