Elmysterium, här är LÖSNINGEN :-)

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Robert
Medlem

Elmysterium, här är LÖSNINGEN :-)

#1 Inlägg av Robert »

Nu har det hänt. Min pärla från 88 låter bara....just det, ingenting.

Detta hände:
Jag var ute i lördags på en liten 5 milare. Allt fungera 100% som vanligt. Cykeln parkerades och täcket på.

I morse (idag måndag) såg jag fram emot denna kommande underbara dag i skåne. Satte mig på mc och drog igång den och den vaknade direkt som den alltid gör. men denna gången gick den bara likson vrooom från noll rpm till 3-2000 för att bara dö. Det tog bara typ en halv sekund om ni förstår. Jag trodde att jag hade för lite chock så jag justerade chocken och så hände absolut ingenting när jag tryckte på starten.

Jag har kollat att jag inte råkade stänga av strömmen, och nyckeln sitter där den ska, elsystemet är igång med full kraft, alla lampor så väl på instrument panenele som riktiga lyser om jag tänder dem.

Det verkar som allt fungerar men startmotorreläet drar inte.

Min fråga till er VFR anhängare. Hur ska jag felsöka? Vi snackar tyvärr om en person som inte ens vet var säkringarna sitter. Jag frågar i all ödmjukhet. Givetvis kommer jag att kontakta en mc verkstad under dagen, men om någon har en "Har du testat detta..." så vore det uppskattat.

:cry: Tacksam :cry: för :cry: all :cry: hjälp :cry:

det är så hemskat att bara se henne stå där....

//EDIT//
Jag läser alla startmotor trådar nu här på forumet. Det kanske finns svar där. Återkommer //END-EDIT//

//EDIT 2//NY INFO SE NEDAN //END-EDIT 2//
Senast redigerad av Robert den tis jun 09, 2009 08:26, redigerad totalt 3 gång.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#2 Inlägg av Brother Wolf »

Klickar det från startmotorn, eller är den helt död???

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: HJÄLP. Startmotor död

#3 Inlägg av adrian_vg »

Kolla den stora 30A-säkringen under sadeln vid batteriet. Startmotorn går på denna. Byt säkring och om den ryker igen kan det vara voltregulatorn som gett upp.

Det var iaf det som hände för mig med min 90:a.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Robert
Medlem

#4 Inlägg av Robert »

Ok följande gäller.

Jag fick upp säkringslådan. 10A säkringen som heter IGNITION hade gått. Jag bytte ut den och mc startade direkt för att efter 1 sekund slockna igen och den nya säkringen gick. Jag ringde min polare mc-mekare. Prova att säkra upp till 15A sa han. Är det kosher? undrade jag. Jaaadåå sa han.

Sagt och gjort, bytte till 15A och den startade och spann som en katt. Jag gjorde mig redo att åka iväg så började den hosta och dog. Den var nästan omöjlig att starta men nu funkar startmotor och liknande, men den dog igen. Det började lukta bränt "under huven" och jag slutade försöka mer.

Några tips baserat på vad jag har beskrivit? OBS 15A på 10A platsen som heter IGITION håller.

Snälla, säg att någon upplevt detta med en second gen? :?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Robert skrev:Snälla, säg att någon upplevt detta med en second gen? :?
Om vi snackar om samma sak, ska det vara en 30A-säkring. 15A duger inte. Om jag minns rätt ska där finnas två st säkringar, varav en är mindre på 10A och tror jag går till startmotorreläet. Se sidan 17-3 i manualen nedan. Vet inte om jag skulle våga sätta i en 15A-säkring till en förbrukare som ska ha 10A. Risken är stor att du bränner nåt annat.

Ladda ner och kolla servicemanualen Honda VFR750F (1990-1996) Service Manual (115proc).pdf från http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/.

Specifikt ska du kolla på sidan 15-5 och "main fuse". Där finns även ett felsökningsschema du kan använda dig av.

Felsökning av regulator/likriktaren finns på sidan 15-6.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det är nog inget snack om att det är en kortis någonstans, frågan är bara var.

Att säkra upp är ingen höjdare då får du just fenomenet med att det börjar lukta bränt gummi istället vilket säkringarna är till för att unvika.

Det går inte att säga i nuläget vad som har hänt av lite text. Följ sladdarna och leta om något ligger i kläm, är avskavt eller liknande.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

Börja med att byta polare... :wink:

Har du otur har din ursprungliga kortis nu blivit ännu värre... som andra redan sagt: byt inte ut en säkring mot en kraftigare, då flyttar du bara problemet nån annanstans.

Men steg 1 borde vara att kolla vilka förbrukare du har inkopplade på säkringen, och sedan följa kablarna till/från dessa.
VFR750F -92, grön

Robert
Medlem

#8 Inlägg av Robert »

adrian_vg skrev:
Robert skrev:Snälla, säg att någon upplevt detta med en second gen? :?
Om vi snackar om samma sak, ska det vara en 30A-säkring. 15A duger inte. Om jag minns rätt ska där finnas två st säkringar, varav en är mindre på 10A och tror jag går till startmotorreläet. Se sidan 17-3 i manualen nedan. Vet inte om jag skulle våga sätta i en 15A-säkring till en förbrukare som ska ha 10A. Risken är stor att du bränner nåt annat.

Ladda ner och kolla servicemanualen Honda VFR750F (1990-1996) Service Manual (115proc).pdf från http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/.

Specifikt ska du kolla på sidan 15-5 och "main fuse". Där finns även ett felsökningsschema du kan använda dig av.

Felsökning av regulator/likriktaren finns på sidan 15-6.
Tackar. Jag har lite strul med nerladdningen ser det ut som. Bara för att vara kristallklar. Jag kans´ke sa fel. Men jag har en 88'a. Det trodde jag var en second gen?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#9 Inlägg av Tommy Gsson »

Har glanat på elschemat. Säkringen går till bränsleavstängningsreläet / klockan / motoravstängningsknappen - vidare till tändspolarna / startknappen - vidare till startreläet. Det är blå kabel till brä,avst,relä-klocka- start/stoppknapp. från stoppknapp till spolar är det blåvit och från start till relä är det gulröd. Mitt tips är sätt i 10A säkring, slå av motoravstängningsknappen ( då kopplar du bort tändspolarna ) går säkringen nu har du kortis någonstans uppe vid styret eller på väg till brä,avst,reläet håller säkringen slå på motoravstängningsknappen så borde säkringen gå och du har troligvis kortis i en tändspole.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Robert
Medlem

#10 Inlägg av Robert »

Tommy Gsson skrev:Har glanat på elschemat. Säkringen går till bränsleavstängningsreläet / klockan / motoravstängningsknappen - vidare till tändspolarna / startknappen - vidare till startreläet. Det är blå kabel till brä,avst,relä-klocka- start/stoppknapp. från stoppknapp till spolar är det blåvit och från start till relä är det gulröd. Mitt tips är sätt i 10A säkring, slå av motoravstängningsknappen ( då kopplar du bort tändspolarna ) går säkringen nu har du kortis någonstans uppe vid styret eller på väg till brä,avst,reläet håller säkringen slå på motoravstängningsknappen så borde säkringen gå och du har troligvis kortis i en tändspole.
T.
Det låter inte helt omöjligt. Tack för ditt tips och inspektion av elschemat. Efter vad du sa så lutar det åt tändspolen.
mc-verkstaden kan ta emot henne på måndag nästa vecka. Jag ska tipsa om det du sa. Tackar så mycket. *bugar djupt* :)

Har en VFR flera tändspolar?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#11 Inlägg av Tommy Gsson »

4 st, som på din är likadana, 86-87 hade 4 olika :lol:
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Robert
Medlem

#12 Inlägg av Robert »

Tommy Gsson skrev:4 st, som på din är likadana, 86-87 hade 4 olika :lol:
Kalasbra att veta. Tackar. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Robert skrev:Tackar. Jag har lite strul med nerladdningen ser det ut som. Bara för att vara kristallklar. Jag kans´ke sa fel. Men jag har en 88'a. Det trodde jag var en second gen?
Fick du ner manualen nu?

Jag hänvisade till manualen mest för att visa var grejorna är samt för felsökningsschemat.
===

Robert
Medlem

#14 Inlägg av Robert »

Jo, jag fick ner dem men jag tittade inte särskillt noggrant eftersom de är till VFR 1990 och framåt. Eller såg jag fel?

//EDIT// Nu har jag tittat och jag förstår vad det kan vara. Det är ju inte mycket som kan vara fel, precis som ni säger.

Det bör vara
1/ jordfel i en eller flera av tändspolarna
2/ jordfel i kablaget mellan säkringen och spolarna och Ignition Control Module.
3/ kortslutning i kraftelektronikmodulen (Ignition Controle Module)

Var handlar man HONDA prylar fortast och enklast i Malmötrakten? Tips?

//END-EDIT//

Robert
Medlem

#15 Inlägg av Robert »

Min pärla är tillbaka!!!!! Yeeess.

Jag ska fatta mig kort. Först av allt, ett stort tack till er som gav mig tips på vad det skulle kunna vara för fel. Med hjälp av detta så fann mc-verkstaden felet ganska fort. Det var bränslepumpen!

Inne i bränslepumpen finns ett litet relä som jag faktiskt inte förstår vad det är till för men det reläet hade "klibbat" fast i ena läget. Då detta hände var symptomen att 10A säkringen IGNITION brann av direkt efter motorstart. Han bytte till en annan pump och allt funkade bra. Då renoverade han upp det inre reläet på min originalpump och monterade tillbaka den. Allt funkar igen. :D

Äntligen kan man börja äta flugor till frukost igen på väg till jobbet :D

Skriv svar