Min röda pärla är givetvis utsatt för mina beundrande blickar konstant

Efter min långtur i helgen tittade jag extra på min kedja. Jag har endast ägt min VFR i en månad eller så, så jag kan inget direkt om hur sånt här fungerar (även om jag rent teknikst kanske inte är helt bakom flötet). Hur som helst så undrar jag hur man ser att en kedja är "slut"?
Tittar man på navbulten på bakhjulet så har den passerat det där märket som (jag tror) säger att kedjan bör bytas ut för den är sträckt för mycket. Tittar jag på kedjan och kollar spänningen så anser jag att den helt klart sitter "löst", dvs ganska mycket spel i höjdled när jag liksom drar den upp och ner.
Men kedjan i sig ser jättefin ut och bakdrevet är absolut inte slut. Jag vet inget om historiken om kedjan tyvärr. Ingen aning om hur gammal den är. Kan den ha varit för lång från början så jag inte ska få panik bara för att markeringarna är passerade?
Ska jag spänna kedjan ytterligare (eftersom den sitter löst nu)? Hur mycket ska man spänna i så fall? Vad är korrekt kedjespel i höjdled? Vad kan hända om kedjan faktiskt är slut? Är det farligt? Är det bättre att köra med en gammalkedja sittande löst, eller en gammal kedja med bra spänning?
Om kedjan verkligen är slut, vad kostar en kedja och vilket märke rekomenderar ni?
Sorry för alla dessa frågor. Jag hoppas kunna återgälda lite genom att beskriva lite om mina långturer på andra trådar.