Är min kedja sliten?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Robert
Medlem

Är min kedja sliten?

#1 Inlägg av Robert »

Hej alla mek-gurus :)

Min röda pärla är givetvis utsatt för mina beundrande blickar konstant :wink:

Efter min långtur i helgen tittade jag extra på min kedja. Jag har endast ägt min VFR i en månad eller så, så jag kan inget direkt om hur sånt här fungerar (även om jag rent teknikst kanske inte är helt bakom flötet). Hur som helst så undrar jag hur man ser att en kedja är "slut"?

Tittar man på navbulten på bakhjulet så har den passerat det där märket som (jag tror) säger att kedjan bör bytas ut för den är sträckt för mycket. Tittar jag på kedjan och kollar spänningen så anser jag att den helt klart sitter "löst", dvs ganska mycket spel i höjdled när jag liksom drar den upp och ner.

Men kedjan i sig ser jättefin ut och bakdrevet är absolut inte slut. Jag vet inget om historiken om kedjan tyvärr. Ingen aning om hur gammal den är. Kan den ha varit för lång från början så jag inte ska få panik bara för att markeringarna är passerade?

Ska jag spänna kedjan ytterligare (eftersom den sitter löst nu)? Hur mycket ska man spänna i så fall? Vad är korrekt kedjespel i höjdled? Vad kan hända om kedjan faktiskt är slut? Är det farligt? Är det bättre att köra med en gammalkedja sittande löst, eller en gammal kedja med bra spänning?

Om kedjan verkligen är slut, vad kostar en kedja och vilket märke rekomenderar ni?

Sorry för alla dessa frågor. Jag hoppas kunna återgälda lite genom att beskriva lite om mina långturer på andra trådar.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Har den passerat strecket bör du nog byta och även passa på att byta dreven (är marginell kostnadsskilnad). Det går ju inte sträcka den hur mycket som hellst men alternativet är att korta den.
Det bästa är nog att först kontakta tidigare ägare och ställa en kontrollfråga.

Jag köpte ett helt kit med drev och kedja för 1100:- och bytte själv.
Fick lite bekymmer eftersom jag inte hade nitverktyg och ansåg att det var för dyrt så jag köpte clipslås (ja jag vet men det funkar det med).

När du mäter spelet föresten .. gör det när du sitter på hojen annars blir det missvisande.

Svaret blev lika virrigt som min hjärna men det kanske hjälper lite.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Kontakt:

#3 Inlägg av joch »

Prova att dra i kedjan i bakdrevet. Om det glappar där så är kedjan slut, och då kan det vara lämpligt med ett byte. Hittade en bild som förklarar det lite enklare kanske. :)

Bild

Spelet i höjdled ska vara runt 30 mm om jag inte minns fel, men det står nog i instruktionsboken.

Jag bytte drivpaket för ett tag sen, men jag minns tyvärr inte vad det landade på. Jag kan kolla upp det när jag kommer hem sen om ingen annan har bättre minne än vad jag har. ;)

Robert
Medlem

#4 Inlägg av Robert »

Tack för goda råd, både Conseal och Joch.

När ni säger 30mm spel. Är det både upp och ner så att säga eller bar från släppt-till-maxhöjd?

Jag ska prova det där bildtricket också...

Sen samma fråga igen. Vad kan hända?

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Kontakt:

#5 Inlägg av joch »

Robert skrev:Tack för goda råd, både Conseal och Joch.

När ni säger 30mm spel. Är det både upp och ner så att säga eller bar från släppt-till-maxhöjd?

Jag ska prova det där bildtricket också...

Sen samma fråga igen. Vad kan hända?
Kollade i serviceboken och där står det 25 - 35 mm, både upp och ner som du säger.

Bild

Vad som kan hända? Tja, kedjan kan väl hoppa av, gå av, fastna eller andra roliga saker. :)

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

På 88:an står det -Skall vara 15-25mm får aldrig överstiga 40mm
(tryck + lyft kedjan, sitt på hojen).
Slitage varningen är individuell och skall sättas på när kedjan är ny och justerad. Om kedjan går av så gör den det när belastningen är som störst, beroende på var den går av så kan den slå sönder nån kåpa kedjeskyddet etc, eller trassla in sig och göra tvärstopp. Själv har jag bara kört av kedjan på moppen, och då slog den sönder växelkåpan rejält.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Robert
Medlem

#7 Inlägg av Robert »

Återigen. Ett stort mega tack allihopa. :D

Inget snack. Här ska justeras.

jonass
Donator 2009

#8 Inlägg av jonass »

Hej!

Har precis justerat och "oljat in" min kedja...

Har under en tid märkt ett slamrigt ljud när jag kör iväg... :oops:

Hoppas att ljudet är borta när jag kör till jobbet i morgon, om inte så får det nog bli ett nytt drivpacket. ÄR det någon som har synpunkter/erfarenheter på/av de drivpacket som Addemoto i Lund säljer?

/Jonas

Användarvisningsbild
Slipsten
Donator 2009

#9 Inlägg av Slipsten »

jonass skrev:ÄR det någon som har synpunkter/erfarenheter på/av de drivpacket som Addemoto i Lund säljer?
/Jonas
Jag bytte drivpaket själv härom veckan och köpte det från Addemoto, allt passade bra - kedjan verkar vara av bra kvalitet. Blev dock lite konfunderad när dreven såg lite annorlunda ut mot orginalen men det passade bra. Kedjan var väldigt sliten så jag ville byta snarast och Addemoto rekommenderades av många åkare här omkring.
Om du inte behöver byta direkt så kan du få tag i orginaldelar från http://www.davidsilverspares.co.uk/ till ungefär samma pris som Addemoto säljer sitt paket.
Men för att snabbt summera: Det verkar vara ett bra drivpaket till ett rimligt pris, upplever inga problem hittills och har då kört rätt hårt o stundom snabbt.
VFR800 VTEC -02

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#10 Inlägg av Conseal »

jonass skrev:Hej!

Har precis justerat och "oljat in" min kedja...

Har under en tid märkt ett slamrigt ljud när jag kör iväg... :oops:

Hoppas att ljudet är borta när jag kör till jobbet i morgon, om inte så får det nog bli ett nytt drivpacket. ÄR det någon som har synpunkter/erfarenheter på/av de drivpacket som Addemoto i Lund säljer?

/Jonas
Kan vara en stel länk på kedjan och då är det bara att byta. Upp på centralen och kolla kedjan du bör se den stela länken ganska tydligt om det nu finns någon. Alternativt så har du spänt för hårt vilket också kan ge konstigt ljud.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009

#11 Inlägg av Kungfuu »

Jag fick också börja med att byta drivpaket och köpte från Addemoto. Typ 4 tror jag det var (kedja+drev).

Bytte själv med den eminenta guiden på forumet, tämligen smärtfritt.

Robert
Medlem

#12 Inlägg av Robert »

Vad fick ni ge på Addemoto för grejerna och jobbet? :?:

Användarvisningsbild
Slipsten
Donator 2009

#13 Inlägg av Slipsten »

Robert skrev:Vad fick ni ge på Addemoto för grejerna och jobbet? :?:
För min -02:a så går ett komplett paket på 1298 SEK. Jobbet gjorde jag själv, tog ca 2 timmar totalt inklusive bromsbelägg byte fram o bak.
Du får låna nitverktyg av Addemoto mot en deposition på 1000 SEK.
Mycket smidigt :D

här är deras prislista på drivpaket: http://www.addemoto.se/kataloger/drivpaket.pdf
VFR800 VTEC -02

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#14 Inlägg av Tommy Gsson »

Jag kör ett Addemoto X-ringspaket, kollade runt bland firmorna men det var ingen som matchade priset 1235:- 01-1507 heter det .
(Har ej nitat mitt ännu)
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Jag kör ett Addemoto X-ringspaket, kollade runt bland firmorna men det var ingen som matchade priset 1235:- 01-1507 heter det .
(Har ej nitat mitt ännu)
Bra tips. Tack! Billigare än på Lelles...

Förresten, en X-ring, är det en o-ring med ett x-tvärsnitt, så att det blir fyra tätande ytor per ring??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar