Ojämn gång
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ojämn gång
Hej
När jag var ute på kanske sista rundan för säsongen blev jag lite orolig, plötsligt tyckte jag att min ögonsten började gå dåligt.
Det kändes som att det ibland var på gång att bli soppatorsk fast det var fulltankat, någon som varit med om något liknande
och har en bra förklaring?
När jag var ute på kanske sista rundan för säsongen blev jag lite orolig, plötsligt tyckte jag att min ögonsten började gå dåligt.
Det kändes som att det ibland var på gång att bli soppatorsk fast det var fulltankat, någon som varit med om något liknande
och har en bra förklaring?
Eftersom att det är slutet på året och du antagligen hunnit köra en del så skulle jag gissa på att byta tändstift skulle räcka.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Stiften ska bytas var 2400?mil tror jag.
Sen är det lite olika hur hojen körs om dom klarar fler eller färre. Torrgasande i garaget under vintern förkortar stiftens livslängd asevärt, medans touring genom Europa med långsträckor förlänger.
Sen är det lite olika hur hojen körs om dom klarar fler eller färre. Torrgasande i garaget under vintern förkortar stiftens livslängd asevärt, medans touring genom Europa med långsträckor förlänger.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Byta stift
Jag är ingen van mekare, är det någon som vet om det är svårt att fixa själv? Bättre fråga innan man försöker själv och förstör något.
Re: Byta stift
Det finns helt klart väldigt många andra fordon som det är lättare att byta tändstift på..Palin skrev:Jag är ingen van mekare, är det någon som vet om det är svårt att fixa själv? Bättre fråga innan man försöker själv och förstör något.
De två bakre är relativt enkla att byta på tämligen normal hoj vis. Ta bort tanken så finns dom där nedanför. Ta bort dynan, lätta en skruv bakkant tanken dra lös den lite bakåt. Ta loss vire för bränslekran samt tankmätarkabel, sen är tanken lös. Skruva stift och sätt tillbaka.
Främre två...
Har läst något lite humoristiskt om att det är troligen en av det första delarna man monterade när man byggde dessa hojar sedan satte man allt annat runt om.
Du måste bort med nedre sidokåporna och de i hjulhuset fram. Sedan kan man vinkla fram kylaren hjälpligt för men vissa plågor komma åt att byta. Det hade kunnat varit enklare men även besvärligare...
Sidokåpor sitter med ~4st skruvar vik sedan lös uppåt.Det är två delar som man behöver ta bort i hjulhuset. Den översta lilla biten "vindvisare till oljekylaren". Sitter men två fästpunkter. En typ av plast expander. Dra ut mitten biten sedan kan ytterdelen dras ut. Den kanske inte är helt nödvändig att ta lös men jag tycker det underlättar för att ta bort men inte minst få tillbaka den nedre delen i hjulhuset.
Den nedre delen har i hjulhuset ca 4 st skruvar och 2-4 plast expander.
Sen är det att lirka ut den.
Nu bör du har hjälpligt med plats för att på vänster sida ta loss det det nedre staget till kylaren och tycka undan oljeslangarna på båda sidor från sina fästen i kylaren. Jag tycker att det kan vara praktist att ta loss staget vid bulten på motor då går staget använda för att stödja/hålla upp kylaren mot toppen när man vrider den framåt. Var försigt så du inte skadar kylaren eller gör dig illa på den.
Sen är det bara loss med tändhattar och fram med tändstiftshylsan.
Jag ser inte hur man ska kunna komma åt med annat än tändstiftshylsa, kort förlängare och spärrskaft då man behöver montera och demontera på plats i hålet för att får in verktyget.
Sen är det bara att montera tillbaka...
Svårt nja. Inte helt enkelt men inte så värst svårt men det är trångt och man ska ha lite tålamod.
/Johan
Re: Byta stift
Det låter ju inte helt omöjligt att lösa själv, jag får nog prova.JohanL skrev:Det finns helt klart väldigt många andra fordon som det är lättare att byta tändstift på..Palin skrev:Jag är ingen van mekare, är det någon som vet om det är svårt att fixa själv? Bättre fråga innan man försöker själv och förstör något.
Tittade lite i söndags och var rädd att jag skulle behöva plocka bort allt vad kåpor heter.
Tack för instruktionen
