Sida 1 av 1
Justering av gashandtaget
Postat: sön maj 24, 2009 14:07
av kvistarn
jag tycker det är lite väl mycket spel i gasrullen, så jag spände upp wiren lite så jag fick ca 1mm spel, innan var det väl 5-6mm, kändes konstigt man visste inte riktigt var det började, dålig känsla i gasen...
iaf så om jag vrider på styret nu så går inte gasen tillbaka utan hänger sig, och går inte tillbaka av sig själv förrän man rätar upp styret, eller vrider tillbaka den själv...
så någon som råkat ut för detta? har testat flytta lite på wirarna men det hjälpte inte så mycket, känns som de kanske är lite för korta och blir spända när man vrider mycket på styret?
ideér?
Postat: sön maj 24, 2009 14:40
av Rerun
Dra om gasvajern?
Alternativt får du nog leva med lite slack.
Postat: sön maj 24, 2009 15:24
av adrian_vg
Smörja lite?
Postat: sön maj 24, 2009 20:29
av Tyrannosaurus
Att rullen går lite olika trögt beroende på styrets läge är ganska normalt.
Kolla så wirerarna (det är väl två wirerar även på VFR, den andra är retur) inte är klämda någonstans och att de går i mjuka böjar, mer än så går inte att göra.
Wirerarna är nylonlagrade och ska inte smörjas mer än lite fett på nipplarna och wireändarna.
Postat: sön maj 24, 2009 22:37
av Henning
Aldrig smörja om du har plastade vajrar!
/H
Postat: mån maj 25, 2009 09:02
av adrian_vg
Henning skrev:Aldrig smörja om du har plastade vajrar!
/H
Om man nu visste att vajrarna var plastade...

Postat: tis jun 02, 2009 18:29
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Kolla så wirerarna [...] inte är klämda någonstans och att de går i mjuka böjar, mer än så går inte att göra.
Wirerarna är nylonlagrade och ska inte smörjas mer än lite fett på nipplarna och wireändarna.
Fick ett nerslag på att gashandtaget vid fullt styrutslag åt höger gick tillbaka för långsamt på gårdagens BKK. Blev föreslagen att smörja dem eller byta.
Om jag fettar in nipplarna och vajerändarna enl tips ovan, tror ni att det kommer att få gashandtaget att gå tillbaka snabbare?
Postat: tis jun 02, 2009 22:37
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Kolla så wirerarna [...] inte är klämda någonstans och att de går i mjuka böjar, mer än så går inte att göra.
Wirerarna är nylonlagrade och ska inte smörjas mer än lite fett på nipplarna och wireändarna.
Fick ett nerslag på att gashandtaget vid fullt styrutslag åt höger gick tillbaka för långsamt på gårdagens BKK. Blev föreslagen att smörja dem eller byta.
Om jag fettar in nipplarna och vajerändarna enl tips ovan, tror ni att det kommer att få gashandtaget att gå tillbaka snabbare?
Tveksamt. Om det funkar bra vid normala styrlägen så är troligen wirerarna ok, men lyft på tanken och kolla hur dom wirerarna ligger. Beg hoj = många vedbo-meckar kan ha varit under och grottat och skiter sen i hur grejerna ligger när dom klappar på tanken igen.
Postat: tis jun 02, 2009 23:04
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Tveksamt. Om det funkar bra vid normala styrlägen så är troligen wirerarna ok, men lyft på tanken och kolla hur dom wirerarna ligger. Beg hoj = många vedbo-meckar kan ha varit under och grottat och skiter sen i hur grejerna ligger när dom klappar på tanken igen.
Skulle lyfta på tanken förra helgen och dra elkablarna till GPS:en, men gav upp när tanken inte lyftes av lätt, verkar vara en hel del ställen man ska skruva på. Får ta det när jag har mer tid och kolla i mekmanualen först.
Tack för hinten dock!