Startmotor går ej runt, trots bra batteri
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Startmotor går ej runt, trots bra batteri
Tjena,
Ny på forumet! Har en VFR 94 med ett märkligt start/el-problem:
För ett par veckor sedan gick den inte igång efter att ha stått ett tag. Startmotorn orkade inte riktigt runt, så jag laddade batteriet och sen funkade det perfekt. Ok, inget konstigt så långt...men nu, efter ytterligare några veckor med sporadisk körning uppstår samma problem.
Batteriet visar 12,6V, laddspänningen verkar ok, startmotorreläet "klickar till", men startmotorn orkar inte riktigt runt...
Några idéer därute?
Tack!
Melker
Ny på forumet! Har en VFR 94 med ett märkligt start/el-problem:
För ett par veckor sedan gick den inte igång efter att ha stått ett tag. Startmotorn orkade inte riktigt runt, så jag laddade batteriet och sen funkade det perfekt. Ok, inget konstigt så långt...men nu, efter ytterligare några veckor med sporadisk körning uppstår samma problem.
Batteriet visar 12,6V, laddspänningen verkar ok, startmotorreläet "klickar till", men startmotorn orkar inte riktigt runt...
Några idéer därute?
Tack!
Melker
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Ja, om batteriet är dåligt kan det ha bra spänning men ingen kraft.Melker skrev:Så det kan alltså vara batteriet som är boven i dramet, trots att det mäter 12,6 V över polerna?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

har samma problem men
jag har bytt batteri och det fortsätter att "klicka". Nån som vet var jag ska fortsätta att felsöka?
/Annika
/Annika
Re: har samma problem men
Fortsätta att mäta och upptäcka något knas med laddningsregulatorn, möjligvis...Nika skrev:jag har bytt batteri och det fortsätter att "klicka". Nån som vet var jag ska fortsätta att felsöka?
/Annika
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Är batteriet nytt och friskt så måste du mäta spänningen på batteriet. Mät först obelastat och mät sen när du trycker på startknappen. Med dessa värden sen kan man avgöra om felet sitter i batteriet eller på nåt annat ställe. Man kan testa med startkablar med, fast kablar man från en bil så bör bilen vara avstängd.Nika skrev:jag har bytt batteri och det fortsätter att "klicka". Nån som vet var jag ska fortsätta att felsöka?
/Annika
Det kan ju vara så att det "nya" batteriet behöver en laddning.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Jag hade urladdat batteri efter vinterförvaringen. Fäst röda i batteriet, svarta i ramen och se till att bilen är avstängd (ta ur nyckeln för säkerhetens skull). Startar direkt om allt annat är OK.Donner skrev:Man kan testa med startkablar med, fast kablar man från en bil så bör bilen vara avstängd.Nika skrev:jag har bytt batteri och det fortsätter att "klicka". Nån som vet var jag ska fortsätta att felsöka?
/Annika
Det kan ju vara så att det "nya" batteriet behöver en laddning.
Kolla jordkabelns anslutning i andra änden. Kan ochså vara anslutningen till startmororn. Om nu det inte är något fel på startmotorn så är det säkerligen någon oxiderad eller lös anslutning med dålig kontakt.Nika skrev:jag har bytt batteri och det fortsätter att "klicka". Nån som vet var jag ska fortsätta att felsöka?
/Annika
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan