Startmotorproblem vfr 750-87:a

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010

#1 Inlägg av Vester »

Hejsan, en startmotor som vägrar fungera när hojen är genomvarm, typ som vid krypkörning. Stänger av den, sedan vägrar den starta med startmotor, inga problem att putta igång den. Men när cykeln har svalnat ett tag så funkar den utan problem. Någon som förstår varför? Dessutom så rörde varvräknaren på sig när jag tryckte in startknappen, när den var avstängd efter en varm avrostningskörning, startade ej så det fick bli ännu en racestart=springstart. Men vem orkar det jämt, ser lite oproffsigt ut tycker jag. :)

Tacksam för ev. tips.

Funderar vidare för ev. felsök/mek. i veckan.

insu
Donator 2008

Re: Startmotorproblem vfr 750-87:a

#2 Inlägg av insu »

nilfisk73 skrev:Hejsan, en startmotor som vägrar fungera när hojen är genomvarm, typ som vid krypkörning. Stänger av den, sedan vägrar den starta med startmotor, inga problem att putta igång den. Men när cykeln har svalnat ett tag så funkar den utan problem. Någon som förstår varför? Dessutom så rörde varvräknaren på sig när jag tryckte in startknappen, när den var avstängd efter en varm avrostningskörning, startade ej så det fick bli ännu en racestart=springstart. Men vem orkar det jämt, ser lite oproffsigt ut tycker jag. :)

Tacksam för ev. tips.

Funderar vidare för ev. felsök/mek. i veckan.
Låter som ett jordfel, men konstigt att den fungerar kall!!!.Men har du kollat batterikablar? Speciellt jorden.Har man tur är det de enkla felen. :shock:
insu

Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010

#3 Inlägg av Vester »

Inget fel på kablar eller jordpunkt, batteriet har låg spänning, laddar på nu. Kan det va så att ladd-regulatorn spökar å ej laddar fullt, Men det ska väl ej inverka på startmotorn?, tycker jag. Har nytt batteri sedan i höstas. Har stått m underhållsladdare hela tiden, hela våren har det fungerat, tills i går då detta symtom visade sig. Ska kolla syravikten i batteriet, borde ej va problem eftersom det är nytt.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Startmotorproblem vfr 750-87:a

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

nilfisk73 skrev:Inget fel på kablar eller jordpunkt, batteriet har låg spänning, laddar på nu. Kan det va så att ladd-regulatorn spökar å ej laddar fullt, Men det ska väl ej inverka på startmotorn?, tycker jag. Har nytt batteri sedan i höstas. Har stått m underhållsladdare hela tiden, hela våren har det fungerat, tills i går då detta symtom visade sig. Ska kolla syravikten i batteriet, borde ej va problem eftersom det är nytt.
Laddningen har ingen direkt betydelse, tvärt om borde den då starta lättare när den är varm.

Några tester du kan göra.
1. Kolla om startreläet slår när den inte vill start. Det sitter i nära anslutning till batteriet (röda kabeln går dit). Det ska klicka ganska ljudligt när du trycker på knappen.
2. Om reläet är ok, kolla med en voltmätare på startmotorns plusskruv.
3. Startar den lätt när den är kall, eller går den lite trögt?
4. Nästa steg är att plocka loss starten och lägga på ström med den lös. Den ska snurra rejält. Gör den inte det så är kolen slut eller i värsta fall statorn bränd.

Att varvräknare kan hoppa till kan vara normalt eftersom den får sina pulser från tändspolarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010

#5 Inlägg av Vester »

Tack för tipsen. Den startar väldigt lätt när den är kall, snurrar på som fan i starten. Men batteriet verkar tappa sin prestanda, för i dag var det bara 11,4v i det, å då hände inget med startmotorn, bara surra å klicka i reläet. Ska kolla vidare nu när jag har bra punkter att kolla på. Ska även kolla med ett anat batteri. Men mystiken varför den dummar sig när den är genomvarm lär jag ju kolla mer på.

Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010

startproblem...

#6 Inlägg av Vester »

...suck, har nu kolat upp batteriet, hade låg spänning. Mätte upp syravikten i cellerna, 2 döda, resten på 1,14-1,16. Ej så bra va? Näpp. Konstigt, nytt batteri i höstas, ny c-tek laddare xs3600 som stått på under vintern, mc laddar som den ska, jorden är mkt bra. Har beställt ett nytt uh-fritt batteri.
Så hóppas slippa mer startproblem, ska kolla upp om laddaren ladat sönder det, eller har du något annat förslag va det kan vara?

// :D

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

Re: startproblem...

#7 Inlägg av Göingen »

nilfisk73 skrev:...suck, har nu kolat upp batteriet, hade låg spänning. Mätte upp syravikten i cellerna, 2 döda, resten på 1,14-1,16. Ej så bra va? Näpp. Konstigt, nytt batteri i höstas, ny c-tek laddare xs3600 som stått på under vintern, mc laddar som den ska, jorden är mkt bra. Har beställt ett nytt uh-fritt batteri.
Så hóppas slippa mer startproblem, ska kolla upp om laddaren ladat sönder det, eller har du något annat förslag va det kan vara?:D
Jag hade nog försökt reklamera batteriet du köpte i höstas, det ska fanimej hålla över en vinter!!!
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010

startproblem...

#8 Inlägg av Vester »

..grejen är att jag köpte hojen med ett så kallat "nytt" batteri, men det strulade. Tjatade till mig ett byte till ett nytt, gick segt men fick min vilja igenom. Eftersom han ej hade kvitto själv på det första, men jobbar som chef på autoexperten. Å det andra batteriet finns det ej heller kvitto på, vet ej om han fick någon sorts garanti, men fick det i förp. denna gång, så nytt var det i allafall. Å jag har förmånen att ha ett jobb så jag kan få bra pris på batteri med kvalite. Så det löser sig nog på ett bra sätt i allafall, men jävligt retsamt när det strular.

Skriv svar