bestyckningstips

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
templar
Medlem

bestyckningstips

#1 Inlägg av templar »

Hej
Jag har ett litet problem med min vfr.
Den har bra gasrespons på alla varvtal och gaspådrag förutom vid ca 4800 varv där den tvekar och går illa.
detta sker vid litet gaspådrag alldeles i början av rullen.Skulle jag i detta lä
ge vrida till halv gas eller full gas går den jättebra, det är alltså vid ca4800 varv och ytterst lite gas som problemet in träffar.
Lite retligt när man ofta ligger och glider på dessa varv för att höra sången ur v4.
Har ett 4-1 slipon på , och större huvudmunstycke.
gick riktigt klent och magert på alla varv innan jag bytte upp mig till de större munstyckena.

Nån som kan hjälpa mig med tips på vad jag skall göra åt problemen vid 4800?

mvh Simon

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#2 Inlägg av TG »

Vad är det för årsmodell på hojen...??

Är det inte där som "förbipasseringsbegränsningen" ligger...

Testa att göra flapper o pair modden som beskrivs på guider & how to´s....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

templar
Medlem

#3 Inlägg av templar »

Ja ,,nu har jag den allra första vfr:en -86.
man drömmer ju lite om en nyare :) .
Finns det sånt på min,, vahettedet,,,flapper?

templar
Medlem

#4 Inlägg av templar »

märkte idag efter lite noggrannare undersökning att det går lite illa redan vid drygt 4000.
Mitt problemområde är nu mellan 4000-4800.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

templar skrev:Finns det sånt på min,, vahettedet,,,flapper?
Nej det finns bara på dom med sprut, du har förgasare.

Exakt vad ditt problem beror på är svårt att säga, men det kan mycket väl vara något med förgasarna eller kanske tändningen.
Kan inte säga något tvärsäkert men tvekan i gången brukar bero på bestyckning eller snarare nålarna eftersom dom har mest inverkan på mellanregistret.

Det billigaste man kan göra är att testa att höja nålarna eller hack om det går, alternativt shimsa upp dom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

templar
Medlem

#6 Inlägg av templar »

tack för tipset, har tänkt på nålarna själv men har blivit osäker eftersom det är vid så lite gaspådrag.
Har tänkt utifrån att ett litet gaspådrag bara höjer trottel/nål lite,,,,men det är ju en vacumförknasare och då lyfter kanske trottel/nål mer än vad gashandtaget antyder???,,,,motorns varv skapar högre lyft varpå nålarna ändå blir engagerade.???

Ska testa att höja dom lite, tyvärr måste jag chimsa dom eftersom inga spår finns på nålarna

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

templar skrev:tack för tipset, har tänkt på nålarna själv men har blivit osäker eftersom det är vid så lite gaspådrag.
Har tänkt utifrån att ett litet gaspådrag bara höjer trottel/nål lite,,,,men det är ju en vacumförknasare och då lyfter kanske trottel/nål mer än vad gashandtaget antyder???,,,,motorns varv skapar högre lyft varpå nålarna ändå blir engagerade.???
Precis, i vacumknasarna är det vacumet som styr trottlarna, det enda du styr med handen är spällen.

Du kan ju iofs kolla luftskruvarna också. Grundinställning brukar vara tre varv ut. Sen kan man finlira genom att öka ett halvvarv åt gången. Det man strävar efter att få så hög tomgång som möjligt men att den fortfarande ska vara jämn.
När tomgången börjar bli ojämn/vandra så har man kommit för långt ut, då återgår man till senaste läge och stannar där.

Har man ojämn tomgång redan på tre varv så får man minska. Man ska alltid justera alla fyra innan man kollar och helst med motorn igång. En lätt varvning ger snabbt svar hur den funkar när den går ner och ska lägga sig stabilt.

I vissa servicehandbönker (oftast Honda original) finns något som kallas "idle drop procedure", glöm den, det handlar enbart om amerikansk "federal law emission control". Utan alla fyra ska stå lika och justeras enligt ovan om man vill att hojen ska gå och svara så bra som möjligt.

När man är klar justerar man in tomgången till vanligt läge.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

templar
Medlem

#8 Inlägg av templar »

Tusen tack för bra svar.
Vad gäller luftskruvarna,,menar du de som kallas för pilotskruvarna i haynesboken?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

templar skrev:Vad gäller luftskruvarna,,menar du de som kallas för pilotskruvarna i haynesboken?
Stämmer, det är den engelska beteckningen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#10 Inlägg av Qwerty »

Jag hade precis som Tyrannosaurus säger gått igenom förgasarna.

Ställt dessa i fabriksläge, testa och se hur den beter sig. Sen justera efter sliponet. Höja nålen ett hack eller byta huvudmunstycke till en storlek större, men eftersom ditt problem är vid 4000rpm så tror jag på höja nålen först.
Om den rullat ett antal mil så kan det faktist vara så att nålarna är slitna, ibland kan man se sånt ibland inte. Nålar emolutionsrör och huvudmunstycke, är faktist förslitningsvara. Borde kollas upp så dom är runda och inte ovala. Nålar har en tendens att bli ojämt slitna
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:Om den rullat ett antal mil så kan det faktist vara så att nålarna är slitna, ibland kan man se sånt ibland inte. Nålar emolutionsrör och huvudmunstycke, är faktist förslitningsvara. Borde kollas upp så dom är runda och inte ovala. Nålar har en tendens att bli ojämt slitna
Det där är som du säger ganska vanligt, jag har varit med om att hela förgasarna har varit slitna också, men då talar vi om riktigt gamla hojar.

Grejerna slits också fortare i dagsläget med den dåliga soppan som säljs på mackarna. Det talas om miljö och klimat, ändå säger ingen något om den här pissoppan som säljs. Soppan i t.ex. Tyskland är betydligt bättre vilket märks på både gången som blir bättre och förbrukningen som blir lägre när man är nere på kontinenten.

Däremot är jag själv förvånad att min hoj går så bra. Jag har inte bytt nålar sen jag satte i Dynojet kittet vilket är bra många år och X-antal tusen mil sen. Men den knallar och går hur jämnt och fint som helst.

Ett tips man kan använda för att öka livslängden på grejerna (som jag själv faktiskt har gjort alldeles för sällan) är att någon gång ibland slå i en skvätt diesel, 2-taktsolja, oktanbooster, injector-cleaner typ STP, Kemetyl eller nåt, max ca. 1 dl på en full tank. Det smörjer och rengör och rekommenderas på insprutare men är även bra på gasare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

templar
Medlem

#12 Inlägg av templar »

Har nu testat att höja, sänka nålarna i flera steg.
Problemet kvarstår.
Har justerat in pilotskruvarna enligt diverse metoder utan framgång.
körde en repa efter varje justering med lite gas och bluddrande/tvekande motorgång.(mitt problemområde)
Dödade motorn och kollade stiften ,,,,de var jättesotiga.

Alltså, det verkar som den går alldeles för fett hur jag än justerar

Eftersom ingen justering av nålar och pilotskruvar har hjälpt,,,,kan det va så att jag har ett alldeles förstort huvudmunstycke som ställer till alltihopa?
Original är ju 118, jag har 130 i.

Va tror ni?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

templar skrev:Eftersom ingen justering av nålar och pilotskruvar har hjälpt,,,,kan det va så att jag har ett alldeles förstort huvudmunstycke som ställer till alltihopa?
Original är ju 118, jag har 130 i.

Va tror ni?
Där har du det troliga felet. Om hojen är original förutom slip-on så är det alldeles för mycket.

Testa med Qwertys förslag att gå tillbaka till original med allt och börja där. Är det väl bortjusterat en gång så är det svårt att få det rätt genom att fortsätta på samma sätt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

templar
Medlem

#14 Inlägg av templar »

OK , får väl gå tillbaks till original och börja därifrån.
Nu blir det ventiljustering och nya tätningar till ventilkåpeskruvarna med.

Tack för all hjälp, jag återkommer med resultatet, kan nog dröja nån vecka.

//Simon

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#15 Inlägg av Tommy Gsson »

templar skrev:OK , får väl gå tillbaks till original och börja därifrån.
Nu blir det ventiljustering och nya tätningar till ventilkåpeskruvarna med.

Tack för all hjälp, jag återkommer med resultatet, kan nog dröja nån vecka.

//Simon
Prova att öppna upp avgassystemet om det går likaså luftfltret (du har väl ett K&N motsv, som släpper igenom mer luft?) och se om problemen avtar.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar