Sida 1 av 2
Laddningsregulator...
Postat: mån maj 04, 2009 12:34
av fs01anon
Hej, mitt första inlägg här.
Jag har kollat igenom trådarna som finns här, och märkt att det finns mycket kompetens att ta till vara på...
jag har en VFR 800FI, 98, ca 3800 mil. Batteriet är bytt till den här säsongen.
Jag misstänker att min laddningsreg. har pajat. Hojen vägrade starta utan starthjälp helt plöstligt, efter en kortare paus under en körnign igår. Jag har nu laddat upp batteriet ordenligt. 12.8 V ca. när jag mäter vid tomgång har jag kvar ung. samma. gasar jag på ordentligt, eller upp till ca 3-4000 varv kommer jag upp i 13.9 med batteriet inkopplat. det känns ju rätt bra. men slår jag på hel eller halvljus så är spänningen runt 12.8 igen, eller strax där under. har jag då förstått det rätt att regulatorn är paj? jag menar kan den inte hålla uppe spänningen med motorn igång och med lamporna på så känns det ju sådär? då kommer väl sannolikt att batteriet urholkas igen?
ska förhoppningsvis iväg på en MC-resa nästa vecka, hela veckan med ca 400 mils körning. tror ni att jag ska försöka fixa mig en regulator till dess kanske?...
har fått pris på mellan 2-2.500 spänn, känns dyrt, någon som har tips på piratdelar? har hittat en från en VFR från 2006 via en skrot. krävs det stora modifieringar att få in den istället? eller går det inte alls?
bor i göteborg, så är det någon som har bra idé om billig affär eller demontering så säg gärna till...
har sökt runt lite här på forumet och folk verkar ju köpa via ebay och sådär, mitt problem är ju att jag bara har veckan på mig, sedan måste hojen vara igång för mc-semester från och med fre.
tack för att du orkade läsa hela inlägget, och ännu mer om du har ett bra svar...
/Andreas
Re: Laddningsregulator...
Postat: mån maj 04, 2009 14:03
av adrian_vg
fs01anon skrev:ska förhoppningsvis iväg på en MC-resa nästa vecka, hela veckan med ca 400 mils körning. tror ni att jag ska försöka fixa mig en regulator till dess kanske?...
Använd sökfunktionen så hittar du denna,
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... dregulator, som borde svara på din fråga om laddregulatorn från skroten.
Att åka iväg på långsemester med en viffer med ett misstänkt laddregulatorproblem och
inte ha med en laddregulator i reserv är att utmana lyckans blå tomte i överkant. Regulatorn tar ju ingen plats egentligen.
Priserna för en ny regulator ligger på nivån du nämner. Kan finnas billigare på skrot, Blocket, eBay osv. Men man tar en risk map leveranstid. Du borde väl ha Bike Trollhättan ganska nära dig. Prova med dem.
Skaffa en NU. Det blir inte lättare att få fram en regulator när semestern närmar sig...
HTH.
Postat: mån maj 04, 2009 15:34
av dman
Kan kanske ge dig lite referensramar till pris i göteborgstrakten:
När min laddningsregulator gick så lämnade jag hojen på Honda (sisjön) det tog ett par dagar (torsdag till onsdag) för dom att få hem regulatorn och dyrt blev det också. 3400:-
På Johans mc (
www.mcweb.se) kostar laddregulatorn 2220:- utan jobb. Tveksamt om dom har en hemma när de inte säljer honda från början. Du kan ju alltid ringa och kolla!
Postat: mån maj 04, 2009 18:18
av Whip
Touringbutikens priser är lägre men har de inte din modell hemma kan det ta tid.
Postat: mån maj 04, 2009 19:26
av fs01anon
update:
touringbutiken ville ha typ 2600. andra har legat runt 2200-3200 för original. fått ett pris på 1870 typ på kenneths mc här i götet. en skrot i sthlm vill ha 800 för en modell "från en annan honda", som de själva modar till rätt sladdar för att passa min hoj. ska man våga sig på en sådan, eller är det bättre att köpa en ny (pirat) för 1800?
tack för alla svar!
Postat: mån maj 04, 2009 19:49
av dman
fs01anon skrev:update:
touringbutiken ville ha typ 2600. andra har legat runt 2200-3200 för original. fått ett pris på 1870 typ på kenneths mc här i götet. en skrot i sthlm vill ha 800 för en modell "från en annan honda", som de själva modar till rätt sladdar för att passa min hoj. ska man våga sig på en sådan, eller är det bättre att köpa en ny (pirat) för 1800?
tack för alla svar!
Jag skulle inte chansa, du vet ju inte statusen på den begagnade. Du skulle väl du på en långresa? Hur kul är det om den pajar efter 100 mil?
Postat: mån maj 04, 2009 19:57
av joch
Innan du beställer kan det också vara värt att kolla skicket på statorn så den inte spökar.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... ght=stator
Postat: tis maj 05, 2009 06:10
av Hulk
Ska du ha en billigt är det nog bara eBay som gäller.
Jag köpte från Tyskland och fick den på 2 dagar

Om det var tur eller normal transporttid vet jag ej.
På
eBay i tyskland kostar den 54,90 € + 14,90 € i frakt = 740:-
Det låter som att det är brådis för dig, och då är det nog bara att ringa runt till de närmaste handlarna och kolla priser. "Pirat" låg på 1700-2500 på den tiden jag behövde en.
Postat: tis maj 05, 2009 10:07
av TobLind
http://www.electrexworld.co.uk/ där har jag beställt regulator och stator ifrån det funkar bra regulatorn kostar 1200:- frakt inräknad fick den på 2 dagar laddar stabilt 14.5 Volt alla varvtal och med full belastning blinkers helljus bromsljus o tuta

Postat: tis maj 05, 2009 11:32
av fs01anon
tack för all hjälp!
jag gick och köpte mig en regulator på kenneths MC här i göteborg. 1850 spänn, inte helt rätt modell, men det gick att få till, så nu laddar den som en gud igen.
Postat: tis maj 05, 2009 11:47
av adrian_vg
fs01anon skrev:tack för all hjälp!
jag gick och köpte mig en regulator på kenneths MC här i göteborg. 1850 spänn, inte helt rätt modell, men det gick att få till, så nu laddar den som en gud igen.
Perfekt! Ha en bra och skön semester!
Postat: tis maj 26, 2009 21:50
av Henkan
Hoppas det är ok att jag "lånar" tråden...
Har ett annat felsymptom på min "vita blixt", som jag undrar om någon har teorier om?
I Söndags var vi ute på tur över dagen och när vi var på väg hemmåt så märkte jag att blinkersen inte gick när jag kom fram till en korsning, och när jag frikopplade så dog motorn.
Inte ett liv någonstans, batteriet var så slut att inte ens tändningslampan lös. Batteriet är bara veckor gammalt så jag vart lite paff. Lyckades rulla igång den och tog mig hem med avslaget ljus, när jag kom hem hade batteriet laddats lite så den gick att provstarta några gånger.
Allt tyder på laddningsregulatorn.........men
Nu till själva frågan/problemet, regulatorn är 2 år gammal och har gått ca 1000mil. Men är redan sönder?
Det är en nyare modell med kylflänsar och efter vad jag läst här så ska dom hålla bättre....
Det lustiga är att när jag mäter laddningen så går den upp till drygt 14V som den ska, om jag efter ett par minuter börjar belasta med halvljus/heljus så stiger spänningen upp till 18,5V och då vågar jag inte köra längre utan får stänga av. (Fast det är ju ett jädra bra ljus på den då

)
Samma symptom var det sist gång jag bytte regulatorn.
Stänger jag av och startar igen går laddningen ner på normal för att efter någon minut åter öka. Troligtvis tappar den all laddning så småningom eftersom batteriet tog slut?
Kan det finnas någon särskild orsak att regulatorn går sönder på detta vis?
Har mätt upp spolarna och kablage i övrigt och allt är ok som det verkar.
Det syntes inget på den gamla regulatorn och inte nu på den nya heller.
Blev lite långt det här men för att sammanfatta.
Är det någon som vet varför regulatorn börjar överladda till över 18V och varför det kan bli likadant fel på två olika regulatorer med 2 års mellanrum
Postat: tis maj 26, 2009 22:13
av adrian_vg
Henkan skrev:Blev lite långt det här men för att sammanfatta.
Är det någon som vet varför regulatorn börjar överladda till över 18V och varför det kan bli likadant fel på två olika regulatorer med 2 års mellanrum
Kan det vara nåt fel på generatorn, eller lindningen på statorn inuti där?
Det kan ju hända att regulatorn är paj också. Elektronik är ju som den är...

Postat: tor maj 28, 2009 19:06
av Henkan
Jo, jag hade väl ochså funderingar kring statorn. Men vid mätning så visar spolarna rätt ohmtal och det är inte heller något överslag till jord...det skulle i så fall vara om någon av spolarna börjar leda till jord när dom blir varma eller något sådant?
Men då tycker jag att spänningen skulle ligga lågt och inte krypa upp till över 18V?
Fast det är klart, det skulle ju kunna vara något sådant som hjälper till at knäcka regulatorn
Men nu är en beg regulator av kraftigare typ inhandlad hos Sam´s mc-demontering (Tack till dom för hjälpen), så får vi se hur det går...
Postat: tor maj 28, 2009 21:57
av adrian_vg
Henkan skrev:Men nu är en beg regulator av kraftigare typ inhandlad hos Sam´s mc-demontering (Tack till dom för hjälpen), så får vi se hur det går...
Perfekt! Rapportera när den är monterad och mätt, om det är samma spänning som med den gamla.
Jag kan för lite om fordons-el egentligen. Det jag sagt här är sånt som jag läst om på andra ställen.
