Sida 1 av 2

Bättre förbränning

Postat: fre okt 20, 2006 07:53
av Qwerty
Läste någon stans att på 98-01 så sitter det någon jäkla snorkel i luftburken så tydligen gav 0,5-1,2HK i hop med ett slipon att ta bort. Nåja nu va det inte för effekten man skulle ta bort snorkeln utan för ljudet skulle bli bra mycket bättre.

Någon som har mer tips på roliga vinter grejjor man kan göra?

Är väldigt sugen på att riva ner topparna och porta dom lite, en street portning tror jag skulle göra gott på viffern. Men jag tror att detta kommer bli en dröm denna vinter pga tid. Har ju kallgarage så mek tiden är ganska så kort.

Re: Bättre förbränning

Postat: fre okt 20, 2006 14:20
av Gonza
Qwerty skrev:

Är väldigt sugen på att riva ner topparna och porta dom lite, en street portning tror jag skulle göra gott på viffern. Men jag tror att detta kommer bli en dröm denna vinter pga tid. Har ju kallgarage så mek tiden är ganska så kort.
Är inte det jäkligt dyrt och göra såna ingrepp ????

Re: Bättre förbränning

Postat: fre okt 20, 2006 14:47
av Qwerty
Gonza skrev:
Är inte det jäkligt dyrt och göra såna ingrepp ????
Allt är relativt. Det jobbiga är ju att det är två toppar som ska av, 4st kammar som ska tajmas. Dubbet jobb jämfört med en radfyra.
Själva portjobbet kostar inte mycket mer än ett slipon och sen blir det två st topplockspackningar som ska bytas.
Detta förutsätter att jag gör allt jobb själv utom själva portningen, vilket jag iof borde fixa själv men lämnar nog iväg för bäst resultat.

Ingen ide att porta grovt och mycket eftersom kammarna är och förblir orginal.

Re: Bättre förbränning

Postat: fre okt 20, 2006 15:25
av Gonza
Qwerty skrev:
Gonza skrev:
Är inte det jäkligt dyrt och göra såna ingrepp ????
Allt är relativt. Det jobbiga är ju att det är två toppar som ska av, 4st kammar som ska tajmas. Dubbet jobb jämfört med en radfyra.
Själva portjobbet kostar inte mycket mer än ett slipon och sen blir det två st topplockspackningar som ska bytas.
Detta förutsätter att jag gör allt jobb själv utom själva portningen, vilket jag iof borde fixa själv men lämnar nog iväg för bäst resultat.

Ingen ide att porta grovt och mycket eftersom kammarna är och förblir orginal.
En annan som har något av tummen mitt i ska nog ge fasen i såna jobb, vet du hur mycket extra det kan ge ?? Funderar på o kränga VFR:en just pga att jag vill ha mer drag, men finns det lösningar på det prb till vettiga pengar så kanske man tar och behåller.... finns ju ingen anledning o sälja nåt man är jäkligt nöjd med annars.

Postat: lör okt 21, 2006 12:20
av Qwerty
Ger inte så många hk eftersom jag inte tänkt byta kammar eller öka kompet, men det kommer ge ett bättre mellanreg och troligtvis en lite större effektpuckel. Gissar på 5-7Hk inte mer. Dvs ett slitet kontra nytt drivpaket ger mer.
Men vil man så kan man byta kammar, race porta topparna, kanske fräsa in större ventiler, öka på kompet till lite över 13. Byta ut avgasssystemet till ett bättre. då gissar jag att 130hk inte är omöjligt.

För lite effekt? 110påsar duger gott och väl till. Jag kommer från en vässad gammelgixxer och tycker vfren har aldeles lagon

Re: Bättre förbränning

Postat: lör okt 21, 2006 12:33
av Qwerty
Gonza skrev: Funderar på o kränga VFR:en just pga att jag vill ha mer drag, men finns det lösningar på det prb till vettiga pengar så kanske man tar och behåller.... finns ju ingen anledning o sälja nåt man är jäkligt nöjd med annars.
Räkna med att sugmotortrimma kostar minst 1000:- per hästkraft. Dvs det jag räknade upp nyss kostar minst 20k gissar på närmare 30. Under förutsättning att allt jobb görs själv.

Sen eftersom att VFR är en ovanlig hoj att vässa så blir det svårt att få tag på bra delar. Det mesta måste bli special gjort. Så som kammar och avgassystem. Att börja trimma är det dummaste man kan ge sig in på, men ack så kul.

Postat: lör okt 21, 2006 15:38
av Gonza
Ingen som har sett en VFR med turbo/kompressor ?? Det ska vara det billigaste sättet och trimma en båge på....

Postat: sön okt 22, 2006 06:11
av burnis
Gonza skrev:Ingen som har sett en VFR med turbo/kompressor ?? Det ska jag vara det billigaste sättet och trimma en båge på....

såg en vfr, tror de var en 93:a eller nått...för länge sen i tidning (kanske hondbladet) med turbo. :D

Postat: sön okt 22, 2006 09:17
av yxan
För den med pengar så kanske mc-express kan fixa något.
De fixade ju en XX som gjorde 0-300 på 15s....

Postat: sön feb 25, 2007 18:51
av Swedan
Förmodar att det är gummisnorkeln längst fram på luftburkens lock du menar.
Förmodar också att om man plockar bort den så blir vridet sämre under de 5000-6000 varv som den är mest till nytt för att skapa långt insugsrör.
Jag tar nog inte bort den...

Postat: mån feb 26, 2007 00:16
av Tyrannosaurus
Lite beroende på hur det ser ut kan vissa snorklar av mjukt gummi suga ihop sig vid höga varv/hög belastning och då feta upp blandningen, så det vanligaste resultatet att ta bort den (om det inte är luffarturbo) brukar vara att man ger motorn en hel del mer luft på alla varv.

Jag har gjort det på min. Då krävde den plötsligt en uppbestyckning av huvudmunstycken med 10 enheter. Reslutatet blev en herrejössesökning på mellanregistret och det som i vanliga fall brukar vara en liten svacka (iaf på förgasarhojar) blev en puckel. Men det blev faktiskt lite tråkigare karaktär eftersom varje form av "spark" är borta.

Däremot kan jag tänka mig att det skulle kunna ge problem på en insprutare med dyrbara omchipningar och troligen kräva en Power Commander.

Vad det gäller portning så är troligen 90- och 2000-tals hojarna betydligt bättre utformade redan från fabrik. Men visst gör det nytta. Personligen fick jag förutom en effektökning även en sänkning av soppaförbrukningen från ca. 0,8 l/mil till 0,6.

Postat: mån feb 26, 2007 00:25
av Tyrannosaurus
Gonza skrev:Ingen som har sett en VFR med turbo/kompressor ?? Det ska vara det billigaste sättet och trimma en båge på....
Jodå det finns. Det var t.o.m. BiTurbo 8)
http://improvelife.info/sabmag/tester/VFR_BiTurbo.jpg

Vad det gäller kompressor så finns det med, men inte till VFR
http://improvelife.info/sabmag/tester/supercharger.htm

Mer godis finns här, även om det mest är till klassiska VF, men en del även till VFR :D
http://improvelife.info/sabmag/tester
http://improvelife.info/sabmag/tech

Postat: mån feb 26, 2007 19:37
av Swedan
Tyrannosaurus skrev:Lite beroende på hur det ser ut kan vissa snorklar av mjukt gummi suga ihop sig vid höga varv/hög belastning och då feta upp blandningen, så det vanligaste resultatet att ta bort den (om det inte är luffarturbo) brukar vara att man ger motorn en hel del mer luft på alla varv.
Jag har gjort det på min. Då krävde den plötsligt en uppbestyckning av huvudmunstycken med 10 enheter. Reslutatet blev en herrejössesökning på mellanregistret och det som i vanliga fall brukar vara en liten svacka (iaf på förgasarhojar) blev en puckel. Men det blev faktiskt lite tråkigare karaktär eftersom varje form av "spark" är borta.
Däremot kan jag tänka mig att det skulle kunna ge problem på en insprutare med dyrbara omchipningar och troligen kräva en Power Commander.
Vad det gäller portning så är troligen 90- och 2000-tals hojarna betydligt bättre utformade redan från fabrik. Men visst gör det nytta. Personligen fick jag förutom en effektökning även en sänkning av soppaförbrukningen från ca. 0,8 l/mil till 0,6.
På VFR 98-01 drar den inte ihop sig om högfartsspjället fungerar som det ska, gummit är mest aktivt vid låg och mellanvarv.
Har man vakuumförgasare skall man se upp med att öppna luftburken då de använder undertrycket att öppna trottlarna med.
Något som brukar ge mest är att höja lågfartsmunstycket ett snäpp i kombination öppen luftburk för brutalare mellanregister.
Nyare hojar är snålt ställda för att gå snålt och miljövänligt.

Postat: mån feb 26, 2007 21:29
av Tyrannosaurus
Swedan skrev:Har man vakuumförgasare skall man se upp med att öppna luftburken då de använder undertrycket att öppna trottlarna med.
Det stämmer som du säger och man ska inte hålla på att labba själv med vakuumförgasare eftersom det ofta kan ge baktrimning. Men det går att åtgärda med Dynojet kit vilket jag gjorde under överinseende av Henning (LHL-Motor) och hans testbänk.

Dynojet har ett antal olika kit: Steg I för original (är det enda som finns till VF1100), Steg II för modifierad original, Steg III för separata luftfilter. Sen finns det ända upp till Steg VII för vissa hojar för olika grad av trimning, trattar osv.

Det är är gjort på min är att Steg I kitet är omgjort till Steg II.
Nyare hojar är snålt ställda för att gå snålt och miljövänligt.
Stämmer igen, det är därför Power Commander är en så bra uppfinning :D

Postat: ons feb 28, 2007 21:39
av Swedan
Jag sa inte att man INTE ska (labba) själv.
Det är klart man skall testa att skruva själv om man anser sig klara det.
Jag kan ge ett litet varnande finger just åt DynoJet kitten då nålarna kan slita kopiöst på stigarrörer i vissa förgasare. Det man gör för det mesta med vakuumförgasare vid DynoJet trimmning är att snabba på öppningsförfarandet därav får man en kraftigare axkurva men tyvärr också en kraftig förbrukningshöjning.
Nålarna har även dom en betydligt kraftigare öppningsvinkel.
Tyvärr är de flesta av dessa saker döden för låg förbrukning och låga avgasvärden.
Lycka till...