Sida 1 av 1

Infettning av leder i svingarm

Postat: tis apr 07, 2009 07:38
av adrian_vg
Förra helgen skulle jag ta fettsprutan och fetta in alla länkar på viffern, men hittade inga uppenbara smörjnipplar på svingen eller dämparen...

Finns de där eller är de bara väl undangömda?

Postat: tis apr 07, 2009 08:21
av Göingen
Såvitt jag vet är VFR helt friua från smörjnipplar. Det blir till att dela på grejorna och rengöra och fetta in.

Postat: tis apr 07, 2009 08:33
av adrian_vg
Göingen skrev:Såvitt jag vet är VFR helt friua från smörjnipplar. Det blir till att dela på grejorna och rengöra och fetta in.
Seriöst??

Postat: tis apr 07, 2009 11:23
av vfr800
så är det kolla bara på personbilar och lastbilar finns inte smörjnipplar på lastbilar förutom några enstaka och personbilar (utom skitjänkare) har inge nipplar längre, tyvärr tycker jag för att man kan spara mycket genom att serva och smörja men så är slit o släng världen nu :roll:

Postat: tis apr 07, 2009 11:33
av adrian_vg
vfr800 skrev:så är det kolla bara på personbilar och lastbilar finns inte smörjnipplar på lastbilar förutom några enstaka och personbilar (utom skitjänkare) har inge nipplar längre, tyvärr tycker jag för att man kan spara mycket genom att serva och smörja men så är slit o släng världen nu :roll:
Ok, tack för era insikter.

Att plocka isär svingen känns som en grej man inte gärna gör om man inte måste och inte vet hundraprocentigt vad man gör. Speciellt inte under säsongen... :?

Postat: tis apr 07, 2009 12:22
av Kaiko
adrian_vg skrev:
Göingen skrev:Såvitt jag vet är VFR helt friua från smörjnipplar. Det blir till att dela på grejorna och rengöra och fetta in.
Seriöst??
Det skulle väl ha varit gjort i decembermörkret eller ...... :lol:

Säger jag, som har en hoj i bitar i garaget och en under mig som oljan är gammal i.... :roll:

Postat: tis apr 07, 2009 12:37
av adrian_vg
Kaiko skrev:
adrian_vg skrev:
Göingen skrev:Såvitt jag vet är VFR helt friua från smörjnipplar. Det blir till att dela på grejorna och rengöra och fetta in.
Seriöst??
Det skulle väl ha varit gjort i decembermörkret eller ...... :lol:

Säger jag, som har en hoj i bitar i garaget och en under mig som oljan är gammal i.... :roll:
Har inget garage, och frun motsätter sig en viffer i delar i hallen. :? :lol:

Postat: tis apr 07, 2009 12:59
av Kaiko
adrian_vg skrev:
Kaiko skrev:
adrian_vg skrev: Seriöst??
Det skulle väl ha varit gjort i decembermörkret eller ...... :lol:

Säger jag, som har en hoj i bitar i garaget och en under mig som oljan är gammal i.... :roll:
Har inget garage, och frun motsätter sig en viffer i delar i hallen. :? :lol:
Ajajaj...
Det är ju inte bra.
Min gick enkelt med på kravet, med garage.
Hon ville ju ha sin viffer servad. Det är dock den jag åker på utan att bytt oljan. ..

Postat: tis apr 07, 2009 14:37
av adrian_vg
Kaiko skrev:Ajajaj...
Det är ju inte bra.
Min gick enkelt med på kravet, med garage.
Hon ville ju ha sin viffer servad. Det är dock den jag åker på utan att bytt oljan. ..
Har ni båda varsin viffer?? Lyxliraren! ;-)

Postat: tis apr 07, 2009 22:13
av Tyrannosaurus
Det stämmer som de andra säger. Det var länge sen både hojar och bilar "befriades" från smörjnipplar.

Lösningen är istället att lager är bättre tätade numera. Men det finns tre grejer man kan tänka på.

1. När man tvättar hojen oavsett om det är med högtryck eller vanlig slang så ska man aldrig rikta en stark stråle mot lager, elkomponenter, förgasare/insprutning och packningsytor. Det gäller i ännu högre grad om man använder högtryck.

2. Leder som bara är glidlagrade järn mot järn som ofta är fallet med t.ex. växelpedalen, stöden mm. kan man med fördel ta isär, göra rent och smörja med något ej petroliumbaserat torrsmörjmedel som t.ex. Slick 50 fett med PTFE.

3. Lagerytor som sving, stötdämparleder, hjullager, styrlager mm. smörjer man med något bra lagerfett när man tar isär/lossar, gärna rikligt så det "sqwitchar" när man sätter tillbaka bulten. Överflödet kan man torka bort sen. Då klarar sig grejerna länge, men det är många som slarvar med detta och som dessutom lägger t.ex. hjulbultar direkt på backen/golvet. Damm, sand och grus är inte då där jättenyttigt för lager. Hamnar grejerna på backen/golvet, se till att torka av ordentligt och lägga på nytt fett före montering. Ska man föresten göra ändå.

Postat: ons apr 08, 2009 08:09
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det stämmer som de andra säger. Det var länge sen både hojar och bilar "befriades" från smörjnipplar.
Edwin har nipplar, men det är ju en 83:a... Nå, får ta isär dem under semestern om jag hinner.

Postat: ons apr 08, 2009 09:46
av Kaiko
adrian_vg skrev: Har ni båda varsin viffer?? Lyxliraren! ;-)
Självklart !
Jag föreslog först att vi bara skulle ha en men då undrade hon om jag bara ville åka bakpå, så det blev två.

Angående nipplar, så har inte ens min cross sådana. Det finns däremot på vissa tillbehörslänkage. Detta kopierade jag och monterade själv dylika.

Postat: ons apr 08, 2009 16:06
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Edwin har nipplar, men det är ju en 83:a... Nå, får ta isär dem under semestern om jag hinner.
Det kan vara eftermonterat på Edwin. Men varför ska du ta isär? Går det torrt, trögt, gnisslar eller är du "bara" noggrann? Om det är det sistnämnda så är svaret, ja varför inte, det lär ju inte skada :)

Postat: ons apr 08, 2009 17:01
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det kan vara eftermonterat på Edwin. Men varför ska du ta isär? Går det torrt, trögt, gnisslar eller är du "bara" noggrann? Om det är det sistnämnda så är svaret, ja varför inte, det lär ju inte skada :)
Inget som gnisslar eller så, bara en rutin. Har alltid börjat sommarsäsongen med att smörja upp saker och ting. Viffern är inget undantag. "Bara" noggrann alltså. ;-)

Nipplarna på Edwin nämns i mekarhandboken så jag tror inte det är ett eftermontage. Min R100RS-82 och R100RT-91 hade smörjnipplar också. Inget eftermontage där heller.