Sida 1 av 2
Rengöring av kylare?
Postat: ons mar 18, 2009 17:09
av moshh
Tänkte göra om ventiljusteringen ordentligt och måste därför plocka av kylaren (även skölja ur och återfylla) och i boken står det att om kylaren är väldigt "korroderad" ska man lämna in den för rengöring på en "kylarverkstad". Jag kan säga att kylaren inte ser fin ut så jag undrade om man kanske kan göra rent den själv på något sätt?
/Kara
Postat: ons mar 18, 2009 19:19
av vfr800
vanlig kylar rensning som man kan köpa på tex biltema måste ju funka eller?
jag har aldrig använt sånt men annars varmt vatten och skölja genom till bara rent vatten kommer är ju alltid nåt

Postat: ons mar 18, 2009 19:47
av moshh
Jag syftar inte på sköljning av kylaren utan ytlig rengöring av kylaren. Fast nu när jag tänker på det är det nog inre dom syftar på när dom skriver korrosion...
Postat: tor mar 19, 2009 18:51
av Tyrannosaurus
moshh skrev:Jag syftar inte på sköljning av kylaren utan ytlig rengöring av kylaren. Fast nu när jag tänker på det är det nog inre dom syftar på när dom skriver korrosion...
På ungefär samma sätt som du gör rent resten av hojen. Spraya på t.ex. microavfettning, låt verka en stund och spola med varmt vatten.
Har du kylaren lös kan du spola från baksidan, men då bör du nog ta bort fläkten först.
En mjuk borsta går också att använda, men var försiktigt för lamellerna är väldigt tunna och böjs lätt.
När vi ändå snackar kylare. För att slippa korrosion använd 50-50 glykol och batterivatten. Det är ju inget kalk i det och min kylare ser forfarande ut som ny invändigt (det lilla man ser när man har den lös) efter över 20 år.
Postat: ons apr 08, 2009 23:34
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:När vi ändå snackar kylare. För att slippa korrosion använd 50-50 glykol och batterivatten. Det är ju inget kalk i det och min kylare ser forfarande ut som ny invändigt (det lilla man ser när man har den lös) efter över 20 år.
Använd för tusen gubbar
inget annat än batterivatten till kylningen plus glykol! Motorn är i alu och kan korrodera inuti om man använder kranvatten. Samma sak med sk jonfritt vatten också kallat "renvatten", om nån till övers har tillgång till det via jobbet edyl; det är
för rent och käkar upp metallen.
Har sabbat en vattenkyld dator på det viset. Kanske inte samma grej, men den kemiska principen är densamma.
Postat: tor apr 09, 2009 00:09
av Karlsson
adrian_vg skrev:
Använd för tusen gubbar inget annat än batterivatten till kylningen plus glykol! Motorn är i alu och kan korrodera inuti om man använder kranvatten.
I bilar funkar det med kranvatten för glykolen ska motverka korroderingen. Jag vet inte hur känsligt det är på en mc, men det borde väl funka där med.
Postat: tor apr 09, 2009 07:24
av adrian_vg
Karlsson skrev:I bilar funkar det med kranvatten för glykolen ska motverka korroderingen. Jag vet inte hur känsligt det är på en mc, men det borde väl funka där med.
Självklart, om det inte är ett aluminiumblock.
Aluminiumlegeringarna i moderna motorer är väldigt känsliga för orent vatten. pH-värdet i kranvatten varierar och kan innehålla lite vad som helst, och även om det inte är farligt för människor(...) är det kemiskt sett en inte helt bra soppa att hälla i motorn. Batterivatten är stabilt generellt sett, har pH 7 (neutralt) och inga joner som kan påverka metallen.
För några år sen såg jag dessutom i en mc-tidning, tror det var Bike, att de rekommenderade att man öht inte skulle blanda själv vare sig med kranvatten eller batterivatten, utan köpa en färdig lösning att hälla i. Detta tror jag är lite överdrivet, men batterivatten är okej tycker jag.
Postat: tor apr 09, 2009 15:27
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev: Karlsson skrev:adrian_vg skrev:Använd för tusen gubbar inget annat än batterivatten till kylningen plus glykol! Motorn är i alu och kan korrodera inuti om man använder kranvatten.
I bilar funkar det med kranvatten för glykolen ska motverka korroderingen. Jag vet inte hur känsligt det är på en mc, men det borde väl funka där med.
Självklart, om det inte är ett aluminiumblock.
Aluminiumlegeringarna i moderna motorer är väldigt känsliga för orent vatten. pH-värdet i kranvatten varierar och kan innehålla lite vad som helst, och även om det inte är farligt för människor(...) är det kemiskt sett en inte helt bra soppa att hälla i motorn. Batterivatten är stabilt generellt sett, har pH 7 (neutralt) och inga joner som kan påverka metallen.
För några år sen såg jag dessutom i en mc-tidning, tror det var Bike, att de rekommenderade att man öht inte skulle blanda själv vare sig med kranvatten eller batterivatten, utan köpa en färdig lösning att hälla i. Detta tror jag är lite överdrivet, men batterivatten är okej tycker jag.
Det där stämmer, glykolen tar hand om kalket även i alumotorer och många modera bilar har ju också alublock. Skilllnaden är mest att kranvatten förstår glykolen snabbare.
Kör man med batterivatten så behöver man inte byta på 10 år eller nåt.
Sen ska man komma ihåg att det finns olika glykolsorter. Grön, blå och röd och vissa innehåller något slags slipmedel som
inte är rekommendabelt i alumotorer.
Själv kör jag på röd glykol, den är snällast och innehåller något ämne (kommer inte ihåg vad det kallas just nu) som även förbättrar kylförmågan något.
Postat: tor apr 09, 2009 16:08
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det där stämmer, glykolen tar hand om kalket även i alumotorer och många modera bilar har ju också alublock. Skilllnaden är mest att kranvatten förstår glykolen snabbare.
Det där hängde jag inte med på riktigt. Vad menar du med att kranvatten förstår glykolen snabbare? Eller menar du förstör kanske?
Tyrannosaurus skrev:Sen ska man komma ihåg att det finns olika glykolsorter. Grön, blå och röd och vissa innehåller något slags slipmedel som inte är rekommendabelt i alumotorer.
Själv kör jag på röd glykol, den är snällast och innehåller något ämne (kommer inte ihåg vad det kallas just nu) som även förbättrar kylförmågan något.
Hade ingen aning om det där. Till fruns bil har jag biltemas glykol, den är blå, men den motorn är ju i gjutjärn. Min V40 har alu-motor dock. Tack för tipset, det blir ingen Biltemaglykol i V40:an!
Postat: tor apr 09, 2009 16:43
av dman
adrian_vg skrev:
Aluminiumlegeringarna i moderna motorer är väldigt känsliga för orent vatten. pH-värdet i kranvatten varierar och kan innehålla lite vad som helst, och även om det inte är farligt för människor(...) är det kemiskt sett en inte helt bra soppa att hälla i motorn. Batterivatten är stabilt generellt sett, har pH 7 (neutralt) och inga joner som kan påverka metallen.
För några år sen såg jag dessutom i en mc-tidning, tror det var Bike, att de rekommenderade att man öht inte skulle blanda själv vare sig med kranvatten eller batterivatten, utan köpa en färdig lösning att hälla i. Detta tror jag är lite överdrivet, men batterivatten är okej tycker jag.
Eftersom jag jobbar på ett vattenverk undrar jag vad du egetligen menar med att vatten kan innehålla lite vad som helst och varierar i pH? Okej för människor!?!?!
Postat: tor apr 09, 2009 19:25
av adrian_vg
dman skrev:Eftersom jag jobbar på ett vattenverk undrar jag vad du egetligen menar med att vatten kan innehålla lite vad som helst och varierar i pH? Okej för människor!?!?!
Diverse joner som funkar i magen, men inte med Al-legeringar.
pH är fel ordval, sorry. Dricksvatten är oftast pH 7, men antar att det kan variera lite upp och ner. Beroende på pH kan metaller reagera olika mycket med det. Menar dock mer hårdhet. Uppsala har mycket hårt vatten, trots att man numera avhärdar det på vattenverket och karbonaterna mm faller ofta ut och reagerar med saker och ting tycker jag mig ha märkt; metaller blir sig ofta aldrig lika mer efter användning. Aluminium är inget undantag.
Postat: tor apr 09, 2009 23:08
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Det där stämmer, glykolen tar hand om kalket även i alumotorer och många modera bilar har ju också alublock. Skilllnaden är mest att kranvatten förstår glykolen snabbare.
Det där hängde jag inte med på riktigt. Vad menar du med att kranvatten förstår glykolen snabbare? Eller menar du förstör kanske?
Precis! Får väl skylla på skakiga fingrar
Tyrannosaurus skrev:Sen ska man komma ihåg att det finns olika glykolsorter. Grön, blå och röd och vissa innehåller något slags slipmedel som inte är rekommendabelt i alumotorer.
Själv kör jag på röd glykol, den är snällast och innehåller något ämne (kommer inte ihåg vad det kallas just nu) som även förbättrar kylförmågan något.
Hade ingen aning om det där. Till fruns bil har jag biltemas glykol, den är blå, men den motorn är ju i gjutjärn. Min V40 har alu-motor dock. Tack för tipset, det blir ingen Biltemaglykol i V40:an![/quote]
Jag kommer som sagt inte ihåg skillnaden mellan grön, blå och röd (finns föresten även gul). Den ena är etylen, och den andra något annat, den tredje har något kiselpulver (det var vad jag menade med slipmedel).
Jag har sett det någonstans. Har för mig att jag även sparade nåt, men jag undrar om inte det var en av många dokument som försvann när jag åkte på en ofrivillig hårddiskradering för ett par år sen.
Hur som helst, jag kör på den röda, vet att den är bra, lär innehålla något som kallas "waterwetter" som ska vara något likt detta
http://www.engineice.com och blandar ut den med 50% batterivatten.
Postat: fre apr 10, 2009 05:46
av Rerun
Tyrannosaurus skrev:Sen ska man komma ihåg att det finns olika glykolsorter. Grön, blå och röd och vissa innehåller något slags slipmedel som inte är rekommendabelt i alumotorer.
Ja, hur var det nu...?
Tidigare fick jag lära mig en enkel (?) tumregel:
Grön och blå: Etylenglykol
Röd: Propylenglykol
De två typerna är INTE blandbara!
Men. För att göra det mer rörigt har t.ex. OKQ8 en lila glykol, som är baserad på monoetylenglykol och är "Long Life". OKQ8:s gröna kylarvätska är för övrigt baserad på propylenglykol. Micro har en monoetylen-variant som är gul. Quaker State har en Long Life monoetylen-vätska som är orange.
Den produkt du länkar till är förresten propylenglykol-baserad - och till synes blå...
Long life-glykolerna har i regel mer rostskyddmedel, och håller därför längre. Men slipmedel i glykol? Det får du allt ta och förklara!
Alltså skall man inte bara gå efter färgen...
Tipset är att läsa vad flaskan/dunken innehåller och välja samma typ som man haft tidigare, alternativt rengöra kylaren.
Postat: fre apr 10, 2009 08:34
av dman
adrian_vg skrev:dman skrev:Eftersom jag jobbar på ett vattenverk undrar jag vad du egetligen menar med att vatten kan innehålla lite vad som helst och varierar i pH? Okej för människor!?!?!
Diverse joner som funkar i magen, men inte med Al-legeringar.
pH är fel ordval, sorry. Dricksvatten är oftast pH 7, men antar att det kan variera lite upp och ner. Beroende på pH kan metaller reagera olika mycket med det. Menar dock mer hårdhet. Uppsala har mycket hårt vatten, trots att man numera avhärdar det på vattenverket och karbonaterna mm faller ofta ut och reagerar med saker och ting tycker jag mig ha märkt; metaller blir sig ofta aldrig lika mer efter användning. Aluminium är inget undantag.
OK, det jag inte riktigt höll med om beror delvis på att vi bor en bit från varandra. Här i Götet är vattnet extremt mjukt och vi höjer t.o.m hårdheten på vattnet i vår process. För att få bort metaller m.m sänker vi först pH och tillsätter fällningsmedel och avskiljer utfällningarna. Sedan ökas pH-värdet igen och klor, CO2 m.m tillsätts. pH-värdet på det vatten som jag och mina kollegor producerar varierar faktiskt inte speciellt mycket. Nu ska jag inte göra mer reklam

Postat: fre apr 10, 2009 08:41
av adrian_vg
Rerun skrev:[...]Alltså skall man inte bara gå efter färgen...
Tipset är att läsa vad flaskan/dunken innehåller och välja samma typ som man haft tidigare, alternativt rengöra kylaren.
Blev mycket osäker själv nu. Känns som om det säkraste man kan göra är att köpa färdigblandad kylvätska för mc, trots priset...
