Kamkedjesträckare

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
tobbo166
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör okt 11, 2008 22:55
Ort: Norrköping

Kamkedjesträckare

#1 Inlägg av tobbo166 »

Hej!

MC: Honda VF1000F Interceptor, 1984, modellnr: SC-15

Vi ska montera ny kamaxel bak, avgas. Är det mekanisk eller hydraulisk kamkedjesträckare på denna?

Enligt Honda Workshop manualen som vi följer, ska den sträckas mha nån slags låsmekanism, innan man sätter på kamaxeln. Verkar konstigt. Borde det inte vara tvärtom - för hur ska vi då kunna sträcka kamaxeln? I min värld sätter man först på kamkedjan på kuggen, sedan sträcker man kamkedjan mha kamkedjesträckarmekanismen.

Om nån har en instruktion för detta vore det toppen, manualen är väldigt fåordig, få bilder etc.

/T

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

tobbo166 skrev:Vi ska montera ny kamaxel bak, avgas. Är det mekanisk eller hydraulisk kamkedjesträckare på denna?

Enligt Honda Workshop manualen som vi följer, ska den sträckas mha nån slags låsmekanism, innan man sätter på kamaxeln. Verkar konstigt. Borde det inte vara tvärtom - för hur ska vi då kunna sträcka kamaxeln? I min värld sätter man först på kamkedjan på kuggen, sedan sträcker man kamkedjan mha kamkedjesträckarmekanismen.

Om nån har en instruktion för detta vore det toppen, manualen är väldigt fåordig, få bilder etc.
Sträckaren är mekanisk automatisk.
Det stämmer att den ska spännas upp före montering. Den fungerar så att spännaren alltid strävar efter att hålla kedjan spänd så när du spänner upp spännaren blir kedjan slak.

Följ boken, det är helt rätt metod. Använd sen t.ex. en kraftigare ståltråd eller nåt för att låsa den under montering. Det går inte att få i kammarna om man inte gör så.
Det är viktigt att spännaren och kedjan hamnar rätt, kedjan ska in mellan spännararmen och släpan som hålls med en pinne, bricka och sprint. Mycket försiktigt så du inte tappar ner något i kamkedjetunneln för då blir det jobbig.

När kammarna är på plats och rätt timade (jag antar att du följer markeringarna, det finns en mer avancerad metod, men det behövs inte för originalkammar) så tar du bort låsningen till spännaren.

Tre tillägg:
1. Om du har haft alla fyra kammar ur motorn. Boken visar ett ganska krångligt sätt att tima kammarna. Det är betydligt enklare att tima alla kammar på läge 1-3. Det är i det läget alla drevmarkeringar stämmer vilket boken visar som slutgiltig koll. Men man behöver inte gå igenom stegen innan om man inte har ändrat något.

2. Kamkedjespännarna är f.ö. en annan felkälla. De tidiga versionerna vara för klena och/eller hade för kort slag vilket kan leda till en massa slammer och t.o.m. överkuggning i extremfall. Jag vet inte vilken version som sitter i VF1000, men det kan du kolla med Dave Dodge DRP.

3. När kammarna sitter i, bultarna är dragna och ventilerna justerade, vrid runt motorn sakta utan stiften i och kolla så allt lirar och så att kamkedjorna är spända hela tiden, det ska inte finnas något spel eller glapp i något läge.

En sak till föresten. Kamkedjespännaren ska vara en ganska hård historia och lite jobbig att spänna upp inför monteringen. Känns den slak och sladdrig (alltså kamkedjespännaren :wink: ) så behöver dom bytas.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

tobbo166
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör okt 11, 2008 22:55
Ort: Norrköping

#3 Inlägg av tobbo166 »

Strålande svarat! Tack ska du ha. Nu borde vi lyckas.

tobbo166
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör okt 11, 2008 22:55
Ort: Norrköping

#4 Inlägg av tobbo166 »

Funkade

Tack!

Tuta o köra

/T

Skriv svar