Sida 1 av 2
Ventiljustering VFR 750F -87
Postat: sön mar 01, 2009 20:30
av moshh
I min rastlöshet har jag tänkt utforska hojen lite och kontrollera och ev. justera ventilspelet. Jag är rätt mekvan och älskar för övrigt att meka (så länge allt går bra). Jag har verkstadshandbok och utifrån den ser det inte ut att vara någon vidare svår procedur men eftersom jag aldrig varit under kåporna och inte vet vad/vart jag ska mäta eller hur det ser ut (bilderna i boken är kassa) blir jag ändå osäker.
Är detta något man kan ge sig på själv om man inte gjort det tidigare?
Jag förstår t.ex. inte vad det är som är "in" respektive "ut" när man ska mäta (intake, exhaust), sen står det att det ska vara 4 ventiler per cylinder vilket jag också blir förvirrad av (ska det inte vara två?). Ingen som har någon bild/ritning på hur det ser ut?
/Kara
Postat: sön mar 01, 2009 20:47
av Conseal
Vilken viffermodell är det ?
Postat: sön mar 01, 2009 20:53
av moshh
RC24, det är en 87a
Re: Ventiljustering VFR 750F -87
Postat: sön mar 01, 2009 21:22
av Tyrannosaurus
moshh skrev:I min rastlöshet har jag tänkt utforska hojen lite och kontrollera och ev. justera ventilspelet. Jag är rätt mekvan och älskar för övrigt att meka (så länge allt går bra). Jag har verkstadshandbok och utifrån den ser det inte ut att vara någon vidare svår procedur men eftersom jag aldrig varit under kåporna och inte vet vad/vart jag ska mäta eller hur det ser ut (bilderna i boken är kassa) blir jag ändå osäker.
Är detta något man kan ge sig på själv om man inte gjort det tidigare?
Jag förstår t.ex. inte vad det är som är "in" respektive "ut" när man ska mäta (intake, exhaust), sen står det att det ska vara 4 ventiler per cylinder vilket jag också blir förvirrad av (ska det inte vara två?). Ingen som har någon bild/ritning på hur det ser ut?
/Kara
Jag förstår inte riktigt frågan. Vet du inte vilken sidan som är In respektive Ut? In är "intake" (förgasarsidan), Ut är "exhaust" (avgassidan).
Ja det är fyra ventiler per cylinder, två in och två ut = 16 ventilsteknik och vad jag vet shimsjustering d.v.s. inte justerskruv och låsmutter utan olika tjocka brickor som man byter ut.
Men det är oerhört viktigt att det inte blir för tighta spel eftersom det leder till brända ventiler och eftersom man måste demontera kammarna för att byta shims så är det minst lika oerhört viktigt att dessa vid återmontering kommer på plats i exakt samma läge dom satt eftersom felmontering kan leda till motorhaveri.
Jag avråder därför starkt att ge dig på det om du inte verkligen vet vad ju gör.
Postat: sön mar 01, 2009 21:31
av moshh
Ventilspelet justeras enkelt med en skruv enligt boken så jag tror inte det är "shims" (vad det nu är =P). Sen förstår jag ju vad som menas med avgassidan och förgasarsidan men jag är bara osäker på om detta kommer se självklart ut under kåpan så jag inte ställer in måttet för "intake" på "exhaust" och vice versa.
Postat: sön mar 01, 2009 21:42
av Tommy Gsson
Hej. Vilken repbok har du? Det är skruv justering så det är enkelt. Om du tycker att det är svårt att se i rephandboken, så kan du titta i en till någon bil som har skruvjustering då det är samma princip. Det hela går ut på att du sätter bladmåttet mellan kamaxeln och lyftare, går det inte in lossa på låsmuttern sen skruven, går det in greppa muttern med fingrarna och känn om det glappar, glappar det så lossa muttern dra försiktigt åt skruven tills det slutar glappa håll still skruven och dra åt muttern.

EDIT såg att du svarat lite medans jag skrev. Insugsskruvarna sitter på förgasarsidan så det ska inte vara något problem att se vilka som är vilka.
Postat: sön mar 01, 2009 21:45
av moshh
Haynes har jag. Jo så långt har jag också förstått, är väl inte så svårt då, får väl öppna upp och se hur det ligger till

Postat: sön mar 01, 2009 21:48
av Tommy Gsson
moshh skrev:Haynes har jag. Jo så långt har jag också förstått, är väl inte så svårt då, får väl öppna upp och se hur det ligger till

Sidan 1-14 bild 16.7 så är det insuget som justeras.
Tommy.
Postat: sön mar 01, 2009 21:49
av Tyrannosaurus
moshh skrev:Ventilspelet justeras enkelt med en skruv enligt boken så jag tror inte det är "shims" (vad det nu är =P). Sen förstår jag ju vad som menas med avgassidan och förgasarsidan men jag är bara osäker på om detta kommer se självklart ut under kåpan så jag inte ställer in måttet för "intake" på "exhaust" och vice versa.
Man kan säga att det ser ut så här under kåpan :O:
De två ventiler som är närmat förgasarna är insug och de som är närmast avgasrören är utblås.
Dom sitter parvis med en kan för insug och en för avgas. I mitten sitter drivningen och sen den andra cylindern i blocket med samma :O: layout.
Samma sak gäller den andra toppen, fast där är det spegelvänt.
Postat: sön mar 01, 2009 21:50
av Conseal
moshh skrev:Ventilspelet justeras enkelt med en skruv enligt boken så jag tror inte det är "shims" (vad det nu är =P). Sen förstår jag ju vad som menas med avgassidan och förgasarsidan men jag är bara osäker på om detta kommer se självklart ut under kåpan så jag inte ställer in måttet för "intake" på "exhaust" och vice versa.
ganska enkelt .. motorn är ett V .. intake är insidav av V'et och exhaust på utsidan .. eller övre är intake och nedre är exhaust eftersom de lutar /\
Postat: sön mar 01, 2009 21:55
av moshh
Tack för era svar, har fått en bra bild av hur det ska vara nu, hör av mig om hur det går. Vad gäller Tommys referens till boken så har vi nog olika upplagor 1-14 bild 16.7 var på ett EVAP system =P
Edit: Förresten, kan någon förklara varför det finns två ventiler per insug/utblås, varför är det inte bara en?
Postat: sön mar 01, 2009 22:06
av Göingen
moshh skrev:Edit: Förresten, kan någon förklara varför det finns två ventiler per insug/utblås, varför är det inte bara en?
Ju mer gaser (luft/bensinblandning) du kan få in i motorn medan ventilerna har öppet, ju mer effekt kan du få ur den. Två ventiler kan släppa in mer gaser än en ventil. Sedan ska ju gaserna ut igen efter förbränning och då ska det också gå effektivt. Man har därför även dubbla ventiler på avgassidan.
Postat: sön mar 01, 2009 22:07
av Tyrannosaurus
moshh skrev:Tack för era svar, har fått en bra bild av hur det ska vara nu, hör av mig om hur det går. Vad gäller Tommys referens till boken så har vi nog olika upplagor 1-14 bild 16.7 var på ett EVAP system =P
Edit: Förresten, kan någon förklara varför det finns två ventiler per insug/utblås, varför är det inte bara en?
Man får bättre flöde och en effektivare motor med fyra ventiler. Det är ju inget nytt utan har använts på gathojar sedan 1978 (Honda CBX) och rätt länge på bilar också.
Var glad att du inte har en NR750, den har åtta ventliler per cylinder

Postat: sön mar 01, 2009 22:14
av moshh
Haha ojdå, okej då är man väl tacksam då =P, öppnar alltså båda intagningsventilerna samtidigt vid intagningsfasen? Öppnar utblåsventilerna samtidigt också?
Postat: sön mar 01, 2009 22:24
av Tyrannosaurus
moshh skrev:öppnar alltså båda intagningsventilerna samtidigt vid intagningsfasen? Öppnar utblåsventilerna samtidigt också?
Stämmer, du kommer se hur det ser ut när du lyfter på locket.