sladd till bensinpump
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
sladd till bensinpump
vem kan hjälpa mig??
från längst bak på bensinpumpen går där ut 3st sladdar som ska knipsas i hop med 3st andra... är dt någon som kan kolla vilka färger dom har??? eller kanske fota??
från längst bak på bensinpumpen går där ut 3st sladdar som ska knipsas i hop med 3st andra... är dt någon som kan kolla vilka färger dom har??? eller kanske fota??
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: slad till bensinpump
Lite otydligt vad du menar (har ju käkat piller igen?Invalido skrev:vem kan hjälpa mig??
från längst bak på bensinpumpen går där ut 3st sladdar som ska knipsas i hop med 3st andra... är dt någon som kan kolla vilka färger dom har??? eller kanske fotta??

Soppapumpen på förgasarhojarna är kopplad via ett relä som gör att den bara går när motorn går eller när man tycker på starten.
Systemet är förhållandevis enkelt och själva soppapumpen har bara två sladdar + och - (om inte nyare modeller har reläet inbyggt i pumpen).
Reläet har tre sladdar svart, vit (+ och -) och blå som är den som aktiverar reläet/pumpen från ena tändspolen. Man kan tvångsköra pumpen genom att kortsluta den svarta och vita sladden till reläet och slå på tändningen, då går pumpen som är tryckkännande och fyller upp gasarna och stoppar sen automatiskt.
Det är inte att rekommendera att köra med sladden kortsluten för skulle något hända (klotning t.ex.) och motorn stannar så fortsätter pumpen ändå att gå och kommer att pumpa ut en massa soppa.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Vilken årsmodell?Invalido skrev:vem kan hjälpa mig??
från längst bak på bensinpumpen går där ut 3st sladdar som ska knipsas i hop med 3st andra... är dt någon som kan kolla vilka färger dom har??? eller kanske fotta??
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
95Qwerty skrev:Vilken årsmodell?Invalido skrev:vem kan hjälpa mig??

det e jätte snällt att du försöker hjälpa...det kredit till dig men inget av det du skriver stämmer med min hoj... färgerna är andra mmTyrannosaurus skrev:Lite otydligt vad du menar (har ju käkat piller igen?Invalido skrev:vem kan hjälpa mig??
från längst bak på bensinpumpen går där ut 3st sladdar som ska knipsas i hop med 3st andra... är dt någon som kan kolla vilka färger dom har??? eller kanske fotta??)
Soppapumpen på förgasarhojarna är kopplad via ett relä som gör att den bara går när motorn går eller när man tycker på starten.
Systemet är förhållandevis enkelt och själva soppapumpen har bara två sladdar + och - (om inte nyare modeller har reläet inbyggt i pumpen).
Reläet har tre sladdar svart, vit (+ och -) och blå som är den som aktiverar reläet/pumpen från ena tändspolen. Man kan tvångsköra pumpen genom att kortsluta den svarta och vita sladden till reläet och slå på tändningen, då går pumpen som är tryckkännande och fyller upp gasarna och stoppar sen automatiskt.
Det är inte att rekommendera att köra med sladden kortsluten för skulle något hända (klotning t.ex.) och motorn stannar så fortsätter pumpen ändå att gå och kommer att pumpa ut en massa soppa.
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Man kan ju iaf försökaInvalido skrev:det e jätte snällt att du försöker hjälpa...det kredit till dig men inget av det du skriver stämmer med min hoj... färgerna är andra mm

Dom med sprut är ju ganska annorlunda och har en hel del mer sladdar med en massa nya färger, men din är ju också en förgasarmoppe och då bör en hel del vara likt i elen exempelvis med dubbla spolar och paralelltändning. Sprutmopparna har väl en spole till varje stift och datastyrd tändning.
Men frågan är om vi snackar om samma komponenter. Om det sitter två dubbelspolar på din så är lågspänningsutgångarna (som kan användas att styra olika saker, varvräknaren etc.) med all säkerhet blå från den ena och gul från den andra.
Om din hoj har löst soppapumpsrelä så är det inte alls säkert att det ens sitter i närheten av pumpen.
Bara för onödigt vetande. På min hoj sitter reläet på vänster sida bakom batteriet medan pumpen sitter på höger sidan under verktygsfacket.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
RTFMInvalido skrev:nähe...ingen som kan kolla färgerna...

Ladda ner en verstadshandbok, om du inte har någon, och kolla kopplingschemat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Jusses vad jag störde mig på stavfelet i rubriken . nu är det fixat 

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Jag chansar på att det betyder Read the fucking manual, men jag har itne en aning om jag har rätt!Invalido skrev:hmmm vad menas med RTFM?Tyrannosaurus skrev:RTFMInvalido skrev:nähe...ingen som kan kolla färgerna...

VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
tackar... jo jag jag kan tänka mig att det betyder så.... särskilt när det kommer från han.........börjar bli ganska trött på den där fimpeplockaren!PerJohan skrev:Jag chansar på att det betyder Read the fucking manual, men jag har itne en aning om jag har rätt!Invalido skrev:hmmm vad menas med RTFM?Tyrannosaurus skrev: RTFM