sladd till bensinpump

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Invalido

sladd till bensinpump

#1 Inlägg av Invalido »

vem kan hjälpa mig??
från längst bak på bensinpumpen går där ut 3st sladdar som ska knipsas i hop med 3st andra... är dt någon som kan kolla vilka färger dom har??? eller kanske fota??

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: slad till bensinpump

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Invalido skrev:vem kan hjälpa mig??
från längst bak på bensinpumpen går där ut 3st sladdar som ska knipsas i hop med 3st andra... är dt någon som kan kolla vilka färger dom har??? eller kanske fotta??
Lite otydligt vad du menar (har ju käkat piller igen? :wink: )

Soppapumpen på förgasarhojarna är kopplad via ett relä som gör att den bara går när motorn går eller när man tycker på starten.
Systemet är förhållandevis enkelt och själva soppapumpen har bara två sladdar + och - (om inte nyare modeller har reläet inbyggt i pumpen).

Reläet har tre sladdar svart, vit (+ och -) och blå som är den som aktiverar reläet/pumpen från ena tändspolen. Man kan tvångsköra pumpen genom att kortsluta den svarta och vita sladden till reläet och slå på tändningen, då går pumpen som är tryckkännande och fyller upp gasarna och stoppar sen automatiskt.

Det är inte att rekommendera att köra med sladden kortsluten för skulle något hända (klotning t.ex.) och motorn stannar så fortsätter pumpen ändå att gå och kommer att pumpa ut en massa soppa.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#3 Inlägg av Qwerty »

från längst bak på bensinpumpen går där ut 3st sladdar som ska knipsas i hop med 3st andra... är dt någon som kan kolla vilka färger dom har??? eller kanske fotta??
Vilken årsmodell?
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Invalido

#4 Inlägg av Invalido »

Qwerty skrev:
Vilken årsmodell?
95 :)

Invalido

#5 Inlägg av Invalido »

Tyrannosaurus skrev:
Lite otydligt vad du menar (har ju käkat piller igen? :wink: )

Soppapumpen på förgasarhojarna är kopplad via ett relä som gör att den bara går när motorn går eller när man tycker på starten.
Systemet är förhållandevis enkelt och själva soppapumpen har bara två sladdar + och - (om inte nyare modeller har reläet inbyggt i pumpen).

Reläet har tre sladdar svart, vit (+ och -) och blå som är den som aktiverar reläet/pumpen från ena tändspolen. Man kan tvångsköra pumpen genom att kortsluta den svarta och vita sladden till reläet och slå på tändningen, då går pumpen som är tryckkännande och fyller upp gasarna och stoppar sen automatiskt.

Det är inte att rekommendera att köra med sladden kortsluten för skulle något hända (klotning t.ex.) och motorn stannar så fortsätter pumpen ändå att gå och kommer att pumpa ut en massa soppa.
det e jätte snällt att du försöker hjälpa...det kredit till dig men inget av det du skriver stämmer med min hoj... färgerna är andra mm

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Invalido skrev:det e jätte snällt att du försöker hjälpa...det kredit till dig men inget av det du skriver stämmer med min hoj... färgerna är andra mm
Man kan ju iaf försöka :wink: men faktum är att Honda brukar vara ganska konseventa med färgerna på sladdarna genom åren och modellerna (gäller inte bara V4) så dom har nog inte heller ändrat mellan VF och VFR.

Dom med sprut är ju ganska annorlunda och har en hel del mer sladdar med en massa nya färger, men din är ju också en förgasarmoppe och då bör en hel del vara likt i elen exempelvis med dubbla spolar och paralelltändning. Sprutmopparna har väl en spole till varje stift och datastyrd tändning.

Men frågan är om vi snackar om samma komponenter. Om det sitter två dubbelspolar på din så är lågspänningsutgångarna (som kan användas att styra olika saker, varvräknaren etc.) med all säkerhet blå från den ena och gul från den andra.

Om din hoj har löst soppapumpsrelä så är det inte alls säkert att det ens sitter i närheten av pumpen.

Bara för onödigt vetande. På min hoj sitter reläet på vänster sida bakom batteriet medan pumpen sitter på höger sidan under verktygsfacket.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Invalido

#7 Inlägg av Invalido »

:( nähe...ingen som kan kolla färgerna...

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011

#8 Inlägg av Karlsson »

Invalido skrev::( nähe...ingen som kan kolla färgerna...
När jag plockar av några kåpor för lackering, så kan jag kolla kablaget då. Men jag hinner nog inte före jul.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

RTFM :wink:

Ladda ner en verstadshandbok, om du inte har någon, och kolla kopplingschemat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#10 Inlägg av Conseal »

Jusses vad jag störde mig på stavfelet i rubriken . nu är det fixat ;)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Invalido

#11 Inlägg av Invalido »

Karlsson skrev:
När jag plockar av några kåpor för lackering, så kan jag kolla kablaget då. Men jag hinner nog inte före jul.
Tackar :P

Invalido

#12 Inlägg av Invalido »

Conseal skrev:Jusses vad jag störde mig på stavfelet i rubriken . nu är det fixat ;)
vad stod där?? :D

Invalido

#13 Inlägg av Invalido »

Tyrannosaurus skrev:

hmmm vad menas med RTFM? :roll:

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#14 Inlägg av PerJohan »

Invalido skrev:
Tyrannosaurus skrev:

Jag chansar på att det betyder Read the fucking manual, men jag har itne en aning om jag har rätt! :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Invalido

#15 Inlägg av Invalido »

PerJohan skrev:
Invalido skrev:
Tyrannosaurus skrev: RTFM :wink:

Jag chansar på att det betyder Read the fucking manual, men jag har itne en aning om jag har rätt! :)
tackar... jo jag jag kan tänka mig att det betyder så.... särskilt när det kommer från han.........börjar bli ganska trött på den där fimpeplockaren!

Skriv svar