Sida 1 av 2
Någon som testat omdrevning?
Postat: sön sep 17, 2006 19:54
av Swedan
Är det någon som har testat lite olika drevningar på sin Viffe?
Tänkte i första hand på uppdrevning från orginal

Postat: mån sep 25, 2006 12:52
av Alming
Nej, men är sugen på att ändra så den orkar upp lättare på bakhjulet.
inte så ofta jag behöver köra i 240km/h
Jag har iof lyckats nu, men det blir mest korta 10-20m repor... vill få upp den lättare.
Eller så får man skaffa en annan hoj

Men det är inte aktuellt
Postat: mån sep 25, 2006 19:31
av Lt.Dan
Alming skrev:Nej, men är sugen på att ändra så den orkar upp lättare på bakhjulet.
inte så ofta jag behöver köra i 240km/h
Jag har iof lyckats nu, men det blir mest korta 10-20m repor... vill få upp den lättare.
Eller så får man skaffa en annan hoj

Men det är inte aktuellt
Prova med 1 kugge mindre fram och 2 fler på bakdrevet
Lär visst bli en helt annan cyckel

Postat: tis sep 26, 2006 14:27
av Alming
Ja, det tror jag det...
Undrar var man kan köpa detta? Hittar ju bara "orginaldimensioner" när man kollar i kataloger...
Någon som vet?
Postat: sön okt 01, 2006 20:52
av mats m
Det går att köpa oborrade drev med önskat antal kugg. Lämna sedan in till en maskinfirma tillsammans med dina gamla drev så svarvar/borrar dom upp efter dem. Har gjort det till en annan cykel jag hade för ett par år sedan. En annan drevning kan verkligen ändra karraktär på en cykel.
Postat: fre okt 06, 2006 22:13
av Magnus E
Kolla med S-racing, han har det tror jag!
Magnus E
Postat: mån okt 09, 2006 07:53
av Alming
Alming skrev:Ja, det tror jag det...
Undrar var man kan köpa detta? Hittar ju bara "orginaldimensioner" när man kollar i kataloger...
Någon som vet?
Tjena!
Beställt drev på bike i trollhättan.
För er info så går det att få tag i just -1 kugg fram + 2 kugg bak. där är tydligen gränsen för årsm 86-89
Men jag beställde orginal... Känns som om hojen borde bli mest körbar orginal.
Postat: mån okt 09, 2006 21:41
av Alming
kontrollerade drivpaketet idag, inte fått mitt nya än.
förberedde egentligen inför bytet.
Är det normalt att framdrevet är mer slitet än bak?
Det var mer "hajfenor" fram, och inte alls så slitet bak.
Sk jag anta att den förra ägaren fuskat?
Postat: tis okt 10, 2006 07:40
av Qwerty
Ibland är det lite ojämnt slitet mellan fram och bak. Hur stor skillnad du har vet jag ju inte, men viss skillnad är helt normalt.
Postat: tis okt 10, 2006 10:06
av Alming
jo, det kan jag förstå. Men jag tyckte det var ganska stor skillnad...
Skit samma, bytas ska det ju i vilket fall!
Är det normalt att framdrevet kan "glappa" lite i sidled på splinesen?
Antar att det är meninger så att det kan röra sig lite iom att kjedjan kan röra sig lite.
Men lite osäker är jag, ifall man måste schimsa lite eller om det är ok ändå.
Postat: tis okt 10, 2006 10:44
av Qwerty
Alming skrev:
Är det normalt att framdrevet kan "glappa" lite i sidled på splinesen?
Antar att det är meninger så att det kan röra sig lite iom att kjedjan kan röra sig lite.
Men lite osäker är jag, ifall man måste schimsa lite eller om det är ok ändå.
Nej det är inte normalt. Drevet ska sitta stumt monterat. I vilket fall på dom cyklar jag sett. På vissa puch mopeder sitter drevet endast med zigersäkringar men det är moped.
Postat: ons okt 11, 2006 16:07
av Alming
Då måste drevet på min vara "för smalt" för det glappar lite lite lite.
Går ej att dra åt mer, för utgående axel tar emot då.
Postat: tor okt 12, 2006 07:32
av Qwerty
Tror inte drevet är för smalt. Mät tjockleken på det och jämför med tjockleken på bakdrevet, bör vara samma eftersom dom jobbar mot samma kedja.
Däremot tror jag det saknas någon bricka eller annan distans. Mitt tips är att kika i servicemanualen och försöka se brickans placering, innanför drevet eller utanför. Sen försöka skaffa en sånn från din närmsta mc handlare eller skrot.
Postat: tor okt 12, 2006 13:42
av Alming
Qwerty skrev:Tror inte drevet är för smalt. Mät tjockleken på det och jämför med tjockleken på bakdrevet, bör vara samma eftersom dom jobbar mot samma kedja.
Däremot tror jag det saknas någon bricka eller annan distans. Mitt tips är att kika i servicemanualen och försöka se brickans placering, innanför drevet eller utanför. Sen försöka skaffa en sånn från din närmsta mc handlare eller skrot.
har ej hittat någon servicemanual för -89
Det sitter en bricka på utsidan som det är nu. Och där måste det nog sitta en, för annars ramlar drevet av, eftersom inte skruven tar i drevet annars.
Postat: fre okt 13, 2006 12:06
av viffer
Ibland kan det beroende på konstruktion vara så att brickan är "skålad" för att trycka in drevet mot avsatsen, kolla så att du har rätt bricka eller om nån slarvat bort nån distans.