Sida 1 av 1
VFR 800 Fi ta bort katalysatorn
Postat: tor okt 30, 2008 21:06
av kennet
Polaren har köpt en VFR 800 -99 med kat. är det någon som har tagit bort katten och hur gör man isf. med lamban ? (RÖD av alla färger

)
Re: VFR 800 Fi ta bort katalysatorn
Postat: tor okt 30, 2008 21:16
av Tommy Gsson
kennet skrev:Polaren har köpt en VFR 800 -99 med kat. är det någon som har tagit bort katten och hur gör man isf. med lamban ? (RÖD av alla färger

)
Hej vi har hund, men ni får sätta dit lambdasonden eftersom det är den som talar om för insprutningen om det behövs mer eller mindre bränsle.
Tommy.
Postat: tor okt 30, 2008 21:24
av kennet
Jag har ingen vovve

skämt o sido ....har för mig att någon här har tagit bort katalysatornx2 och lurat FI lampan med något men hittar inget på SÖK

Tacksam för svar

Re: VFR 800 Fi ta bort katalysatorn
Postat: tor okt 30, 2008 21:53
av JohanL
kennet skrev:Polaren har köpt en VFR 800 -99 med kat. är det någon som har tagit bort katten och hur gör man isf. med lamban ? (RÖD av alla färger

)
Ja en katalysator är tung och bromsar luftflödet till viss del. Den är lite begränsande för motorn. Jag skulle rekommendera att ta bort katalysatorn men behåll lambdan. Lambdasensor i sig är bra, den är mycket nyttig för insprutningen, motorn och bränsleekonomin.
Kan inte begripa hur man kan sätta dit olika former av lamda-eliminatorer och det verkligen ger någon nytta..
En normal lamba (smalband) andvänds bara av instrutningen på medel pådrag (closed-loop reglering). För att hålla ett syreinnehåll i avgaserna som tyder på en effektiv och bra förbränning. Brännslemängden kan regleras up eller ner beroende på mätningar från ett fastställt normalvärde met antal procent avvikelse från standard inställning.
En förändring av systemet som ger mer syre att förbränna, kan därför genom att även soppan då ökas för att bibehålla optimalt syre halt. Kan medföra att den går lite bättre av sig själv i detta reglerområde. Så länge man inte bottnar mot någon av avvikelse gränserna.
Under "kraftig" acceleration eller avslag jobbar systemet i open-loop det använder sig enbart av fast inställda mängder brännsle i förhållande till gaspådrag med mera... Går lite fetare under pådrag och vid avslag ingen soppa går magert.
Vid pådrag och ökad mängd syre, blir det ingen mer soppa av sig själv. Den kommer då att gå lite magrare än tidigare, då en fast inställning finns i detta område.
Postat: tor okt 30, 2008 22:05
av Tommy Gsson
kennet skrev:Jag har ingen vovve

skämt o sido ....har för mig att någon här har tagit bort katalysatornx2 och lurat FI lampan med något men hittar inget på SÖK

Tacksam för svar

http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... c&start=15
Kolla sist i denna. Men som sagt lambdan har en en funktion.
Tommy.
Postat: fre okt 31, 2008 00:19
av Qwerty
Jag skulle då inte fimpa katten. VFR är en utav få hojar som jobbar mot en aktiv lambda och det är enligt mej det bästa. Tar du då bort katten så försvinner en del utav det hela.
Och en liten miljöpartistjävul bor nog i oss alla. Så lämna katten och gör andra åtgärder om du vill vinna effekt.
Postat: fre okt 31, 2008 08:04
av kennet
Tackar för snabba svar som alltid.....

Postat: fre okt 31, 2008 17:00
av Conseal
Om inte annat så vet jag att det är gjort och dokumenterat på ett annat forum i ett annat lite mindre miljömedvete land
I stora drag .. skär upp katalysatorn .. riv ut innamätet .. svetsaigen.
Postat: lör nov 01, 2008 02:39
av JohanL
Qwerty skrev:Jag skulle då inte fimpa katten. VFR är en utav få hojar som jobbar mot en aktiv lambda och det är enligt mej det bästa. Tar du då bort katten så försvinner en del utav det hela.
Och en liten miljöpartistjävul bor nog i oss alla. Så lämna katten och gör andra åtgärder om du vill vinna effekt.
Förtydliga gärna vad du menar med Aktiv lamda ? Kan inte tänka mig att det sitter något annat än en vanlig smalbands lamda. Den kan ju i princip bara detektera genomgång lamda 1.0. Att dessa genomgångar sedan går använda för att mäta ett närområder. Detta gör att det inte finns så mycet mer möjligheter än de flesta vanliga bilar sedan lång tid tillbaka. Om det däremot är ovanligt med lamda återkoppling på MC det är i så fall en annan sak.
Katalysatorn påverkar INTE lambda värdet. Innehållet i avgaserna är dock olika före och efter katalysator, men det påverkar inte lambda.
Lambda är en förutsättning för att ge katalysatorn bra möjligeter att fungera eller i västa fall gå sönder pga blandningen. Men katalysator är definitivt inget som behövs för att lamdan ska fungera, möjligen att katalysatorn ev. skulle kunna hjäpa lamdan att hålla driftstempertur.
Ja från miljöperpektiv, katen är bra.
Postat: lör nov 01, 2008 05:08
av Tyrannosaurus
Det är väl dubbla lambda på VFR (både FI och VTEC).
Då behöver du något motstånd eller nåt för att lura lambdan annars ger den fel värden, och det gäller även om du tömmer den.
Har läst någonstans på forumet för rätt länge sen att det ska finnas någon moj som fixar det där, t.ex. om/när man byter till helsystem.
Postat: lör nov 01, 2008 08:43
av Göingen
Tyrannosaurus skrev:Det är väl dubbla lambda på VFR (både FI och VTEC).
Då behöver du något motstånd eller nåt för att lura lambdan annars ger den fel värden, och det gäller även om du tömmer den.
Har läst någonstans på forumet för rätt länge sen att det ska finnas någon moj som fixar det där, t.ex. om/när man byter till helsystem.
Tocken en mojäng?
https://cart.jetkit.com/p-836-oxygen-se ... r-kit.aspx