
VFR 800 Fi ta bort katalysatorn
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR 800 Fi ta bort katalysatorn
Polaren har köpt en VFR 800 -99 med kat. är det någon som har tagit bort katten och hur gör man isf. med lamban ? (RÖD av alla färger
)

Utan hoj tyvärr
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: VFR 800 Fi ta bort katalysatorn
Hej vi har hund, men ni får sätta dit lambdasonden eftersom det är den som talar om för insprutningen om det behövs mer eller mindre bränsle.kennet skrev:Polaren har köpt en VFR 800 -99 med kat. är det någon som har tagit bort katten och hur gör man isf. med lamban ? (RÖD av alla färger)
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: VFR 800 Fi ta bort katalysatorn
Ja en katalysator är tung och bromsar luftflödet till viss del. Den är lite begränsande för motorn. Jag skulle rekommendera att ta bort katalysatorn men behåll lambdan. Lambdasensor i sig är bra, den är mycket nyttig för insprutningen, motorn och bränsleekonomin.kennet skrev:Polaren har köpt en VFR 800 -99 med kat. är det någon som har tagit bort katten och hur gör man isf. med lamban ? (RÖD av alla färger)
Kan inte begripa hur man kan sätta dit olika former av lamda-eliminatorer och det verkligen ger någon nytta..
En normal lamba (smalband) andvänds bara av instrutningen på medel pådrag (closed-loop reglering). För att hålla ett syreinnehåll i avgaserna som tyder på en effektiv och bra förbränning. Brännslemängden kan regleras up eller ner beroende på mätningar från ett fastställt normalvärde met antal procent avvikelse från standard inställning.
En förändring av systemet som ger mer syre att förbränna, kan därför genom att även soppan då ökas för att bibehålla optimalt syre halt. Kan medföra att den går lite bättre av sig själv i detta reglerområde. Så länge man inte bottnar mot någon av avvikelse gränserna.
Under "kraftig" acceleration eller avslag jobbar systemet i open-loop det använder sig enbart av fast inställda mängder brännsle i förhållande till gaspådrag med mera... Går lite fetare under pådrag och vid avslag ingen soppa går magert.
Vid pådrag och ökad mängd syre, blir det ingen mer soppa av sig själv. Den kommer då att gå lite magrare än tidigare, då en fast inställning finns i detta område.
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... c&start=15kennet skrev:Jag har ingen vovveskämt o sido ....har för mig att någon här har tagit bort katalysatornx2 och lurat FI lampan med något men hittar inget på SÖK
Tacksam för svar
Kolla sist i denna. Men som sagt lambdan har en en funktion.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Jag skulle då inte fimpa katten. VFR är en utav få hojar som jobbar mot en aktiv lambda och det är enligt mej det bästa. Tar du då bort katten så försvinner en del utav det hela.
Och en liten miljöpartistjävul bor nog i oss alla. Så lämna katten och gör andra åtgärder om du vill vinna effekt.
Och en liten miljöpartistjävul bor nog i oss alla. Så lämna katten och gör andra åtgärder om du vill vinna effekt.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Om inte annat så vet jag att det är gjort och dokumenterat på ett annat forum i ett annat lite mindre miljömedvete land
I stora drag .. skär upp katalysatorn .. riv ut innamätet .. svetsaigen.

I stora drag .. skär upp katalysatorn .. riv ut innamätet .. svetsaigen.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Förtydliga gärna vad du menar med Aktiv lamda ? Kan inte tänka mig att det sitter något annat än en vanlig smalbands lamda. Den kan ju i princip bara detektera genomgång lamda 1.0. Att dessa genomgångar sedan går använda för att mäta ett närområder. Detta gör att det inte finns så mycet mer möjligheter än de flesta vanliga bilar sedan lång tid tillbaka. Om det däremot är ovanligt med lamda återkoppling på MC det är i så fall en annan sak.Qwerty skrev:Jag skulle då inte fimpa katten. VFR är en utav få hojar som jobbar mot en aktiv lambda och det är enligt mej det bästa. Tar du då bort katten så försvinner en del utav det hela.
Och en liten miljöpartistjävul bor nog i oss alla. Så lämna katten och gör andra åtgärder om du vill vinna effekt.
Katalysatorn påverkar INTE lambda värdet. Innehållet i avgaserna är dock olika före och efter katalysator, men det påverkar inte lambda.
Lambda är en förutsättning för att ge katalysatorn bra möjligeter att fungera eller i västa fall gå sönder pga blandningen. Men katalysator är definitivt inget som behövs för att lamdan ska fungera, möjligen att katalysatorn ev. skulle kunna hjäpa lamdan att hålla driftstempertur.
Ja från miljöperpektiv, katen är bra.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det är väl dubbla lambda på VFR (både FI och VTEC).
Då behöver du något motstånd eller nåt för att lura lambdan annars ger den fel värden, och det gäller även om du tömmer den.
Har läst någonstans på forumet för rätt länge sen att det ska finnas någon moj som fixar det där, t.ex. om/när man byter till helsystem.
Då behöver du något motstånd eller nåt för att lura lambdan annars ger den fel värden, och det gäller även om du tömmer den.
Har läst någonstans på forumet för rätt länge sen att det ska finnas någon moj som fixar det där, t.ex. om/när man byter till helsystem.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Tocken en mojäng?Tyrannosaurus skrev:Det är väl dubbla lambda på VFR (både FI och VTEC).
Då behöver du något motstånd eller nåt för att lura lambdan annars ger den fel värden, och det gäller även om du tömmer den.
Har läst någonstans på forumet för rätt länge sen att det ska finnas någon moj som fixar det där, t.ex. om/när man byter till helsystem.
https://cart.jetkit.com/p-836-oxygen-se ... r-kit.aspx
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan