expansionskärl
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
expansionskärl
kan man byta ut expansionskärlet till kylaren till en mindre moddel???? ser ju att bar 1/4 av det är glykoll... vill ha ett mindre så jag kan flytta på det o gömma det bakom ramen... någon som vet??? 

Vet inte om det är några problem.. Biltema har ju ett annars som verkar ok, har inte sett det i verkligheten bara http://www.biltema.se/products/product. ... mId=142646
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/
vet inte om det e lite stort...men ska kolla på denmange_900 skrev:Vet inte om det är några problem.. Biltema har ju ett annars som verkar ok, har inte sett det i verkligheten bara http://www.biltema.se/products/product. ... mId=142646

men om man kolla på det som sitte på nu...för att komma upp till max sträcket när man fyller på så är där kanske 2dl men där e plats för 7dl... om jag sätter ditt ett som rymmer 4dl... funkar det???Göingen skrev:Du kan ta bort det helt. Det som händer är att när motorn blir varm så kommer överskottet av kylvätska att droppa ut på gatan i stället för att hamna i kärlet. Det innebär att du får toppa upp nivån då och då.
Miljövänner går väl i taket nu...
För att svara på den frågan behöver man veta totasa systemmängeden glykol, men somsag det värsta som kan hända är att kärlet spottar ut överskottet. Tänk bara på att om du placerar om det så måste det bli höjdpunkt i systemet samt att du inte får han någon slang som det kan bli en luftficka i, samma princip som bromsystemet.
MVH Stefan
MVH Stefan
CBR 600rr -07
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Det är nog inga problem att köra med en mindre behållare. Men du måste alltid ha en slang ut från behållaren (det finns även original) så du inte spränger skiten.
Det som kan hända med en mindre behållare är att den snabbare kan bli överfylld och skvätta ut lite vilket leder till att du kanske får fylla på lite då och då men inte lika ofta som om du skulle köra helt utan kärl som Göingen nämnde. För då har du inte längre ett slutet system och lär få fylla på vid varje tankning, ungefär som men gamla Amazoner.
Men sånt gör man lämpligen när motorn är kall, för kylarlocket vill man nog inte öppna med varm motor *POFF*

Kolla lämpligen på andra hojar, mindre motorer har ofta mindre behållare. Kanske något du kan hitta på skroten.
Det som kan hända med en mindre behållare är att den snabbare kan bli överfylld och skvätta ut lite vilket leder till att du kanske får fylla på lite då och då men inte lika ofta som om du skulle köra helt utan kärl som Göingen nämnde. För då har du inte längre ett slutet system och lär få fylla på vid varje tankning, ungefär som men gamla Amazoner.
Men sånt gör man lämpligen när motorn är kall, för kylarlocket vill man nog inte öppna med varm motor *POFF*

Kolla lämpligen på andra hojar, mindre motorer har ofta mindre behållare. Kanske något du kan hitta på skroten.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Invalido skrev:bor 5 min från mc-skrotenhar kollat runt lite... har ca dl vätska i min o det räckar att jag har en behållare som e typ 4d o då slipper man fylla på i ett... o inte som den nu typ 7...bor 5 min från mc-skrotenhar
Vilken tid på dygnet alt vad hade du druckit/ätit innan du skrev det här inlägget

VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

Tegfors skrev:Invalido skrev:bor 5 min från mc-skrotenhar kollat runt lite... har ca dl vätska i min o det räckar att jag har en behållare som e typ 4d o då slipper man fylla på i ett... o inte som den nu typ 7...bor 5 min från mc-skrotenhar
Vilken tid på dygnet alt vad hade du druckit/ätit innan du skrev det här inlägget![]()
![]()

DEN BJUDER JAG PÅ
Senast redigerad av Invalido den mån okt 13, 2008 08:51, redigerad totalt 1 gånger.
Invalido skrev:Tegfors skrev:Invalido skrev:bor 5 min från mc-skrotenhar kollat runt lite... har ca dl vätska i min o det räckar att jag har en behållare som e typ 4d o då slipper man fylla på i ett... o inte som den nu typ 7...bor 5 min från mc-skrotenhar
Vilken tid på dygnet alt vad hade du druckit/ätit innan du skrev det här inlägget![]()
![]()
om jag ska vara helt ärlig så var det efter att jag tagit min kvällsdos av piller hahaha
DEN BJUDER JAG PÅ

VFR 800 -02 (silver)

Invalido skrev:Tegfors skrev:Invalido skrev:bor 5 min från mc-skrotenhar kollat runt lite... har ca dl vätska i min o det räckar att jag har en behållare som e typ 4d o då slipper man fylla på i ett... o inte som den nu typ 7...bor 5 min från mc-skrotenhar
![]()
om jag ska vara helt ärlig så var det efter att jag tagit min kvällsdos av piller hahaha 2st Trammadoll,1st ketogan. 2st ipren,1st diklofenak t och 1st celebra
DEN BJUDER JAG PÅ
Invalido skrev:Invalido skrev:Tegfors skrev:
![]()
om jag ska vara helt ärlig så var det efter att jag tagit min kvällsdos av piller hahaha 2st Trammadoll,1st ketogan. 2st ipren,1st diklofenak t och 1st celebra
DEN BJUDER JAG PÅ
Celebra

VFR 800 -02 (silver)

- Tommy Gsson
- Donator 2023
Finns ju en lite mindre i Adrians butik. Art nr 33-290
http://www.biltema.se/products/producti ... mId=142644
Styrservotank, styling
Byt ut skräpiga och fula plasttankar i motorutrymmet mot eleganta, kromade ståltankar från Biltema.
Förkromad styrservotank med nivårör.
Rödeloxerat aluminiumlock.
Fastsättningsanordning.
Diameter (exkl. anslutningar): Ø 76 mm.
Total höjd: 170 mm.
Volym: 5 dl.
Matarledning med anslutning Ø 16 mm.
Dubbla returledningar med anslutningar Ø 6–8 mm.
Blindplugg medföljer för att plugga den returledningsanslutning som ej används.
Art nr Pris Antal
33-290 399,00 kr
Tommy.
http://www.biltema.se/products/producti ... mId=142644
Styrservotank, styling
Byt ut skräpiga och fula plasttankar i motorutrymmet mot eleganta, kromade ståltankar från Biltema.
Förkromad styrservotank med nivårör.
Rödeloxerat aluminiumlock.
Fastsättningsanordning.
Diameter (exkl. anslutningar): Ø 76 mm.
Total höjd: 170 mm.
Volym: 5 dl.
Matarledning med anslutning Ø 16 mm.
Dubbla returledningar med anslutningar Ø 6–8 mm.
Blindplugg medföljer för att plugga den returledningsanslutning som ej används.
Art nr Pris Antal
33-290 399,00 kr
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P