tobbo166 skrev:Stämmer det att det ska vara Honda GN4 4-stroke oil, API service classification SF eller SG med viskositet SAE10W-40, helsyntetisk? Detta hittade jag i factory manual för VFR1000, 1998-2003. Stämmer det till min, äldre VF1000, 84:a?
SF och SG är gamla klasser, idag heter oljorna SL. Kör på en bra kvalitetsolja för mc-bruk. syntetiska biloljor kan i vissa fall förstöra våtkopplingen i motorcyklar.
Någon modell som heter VFR1000 finns ännu inte, speciellt inte 1998-2003. Troligen menar du VFR800, men det är en helt annan hoj som troligen inte har en enda skruv gemensam med din.
VF1000F och VF1000R 1984-1986 är däremot ganska lika, men det finns ändå en hel del skillnader.
...Hjälper inte det, tänker jag justera ventilerna. Då får jag ju se hur kammarna ser ut. Vet inte om jag klarar att bedöma om de är bra eller dåliga. Kan ju fota dem och lägga upp här.
Känns som Oil Mod blir senare, när jag fått ordning på problemet. Eller är det sannolikt att det eliminerar knack? Om det är fel avstånd, förstår inte hur mer smörjning kan avhjälpa? Är det jobbigt att montera? Ändrar det på något vis vilken viskositet på oljan man ska använda? Hörde om en amerikan som körde i varmt väder och körde 15W-nånting istället för 10W-40?
Du ser rätt snabbt hur nockarna ser ut, be din billmeck-polare att hjälpa om du är osäker. Kolla även på hemsidorna jag har rekommenderat, det finns en hel del info om kammarna. Nockarna ska vara släta och inte såriga (härdning som har försvunnit).
Oil Mod gör ingen skillnad för knack, men det förebygger uppkomsten av slitna kammar som beror på dålig oljetillförsel original. Är kammarna redan slitna gör det däremot varken till eller ifrån.
Det är ingen fara att köra med slitna kammar, men det låter illa och den kommer med tiden tappa effekt.
Är kammarna däremot fina eller om du byter så bör så bör du absolut investera i ett Oil Mod system.
Det har ingen större betydelse om du kör på 10W-40, 15W-40, 20W-50 eller liknande då man inte kör hoj på vintern.
Lite varmkörning rekommenderas, liksom att inte gasa järnet direkt innan motorn är ordentligt varm oavsett vilken olja man kör på. Jag kör på högkvalitets mineral 20W-50 av märket Quaker State eller Pennzoil (samma tillverkare).