Sida 1 av 2

Vad styr "V-tech-funktionen"

Postat: mån sep 22, 2008 18:00
av Rydh
Av rent intresse då tekniken inte längre slår till vid 7000 varv på min 02:a. Ska lämna in den på service/felsökning men det skulle vara intressant att veta vad det kan vara för problem.
/Joel

Postat: mån sep 22, 2008 18:38
av Tomas
Är du säker på att motorn varit varm när du har provat? De 4 ventilerna går inte in innan motorn har nått 65 grader tror jag det är.

Postat: mån sep 22, 2008 18:41
av Rydh
:? :shock: well, well, well då kanske jag sparade lite sköna pengar på att lägga ett inlägg. Det visste jag faktiskt inte. Och med tanke på att vi haft 6-7 grader de senaste dagarna så har jag nog inte sett motortempen gå upp i över 61 på mina tre mil till jobbet.

Tackar igen, ska se om en lite längre runda kan smiska upp tempen imorgon.
/Joel

Postat: mån sep 22, 2008 19:12
av Batte
Tja!
Trodde också det var nåt fel på min i början tills nån här upplyste mig om att systemet inte aktiveras förän vid 66 grader.
Tycker det är rätt kass system, man vill ju ha max effekt direkt :twisted:
Brukar låta hojen gå på tomgång en stund innan man åker kalla dagar, så slipper man vänta så länge 8)

Postat: mån sep 22, 2008 20:07
av Excalibur105
Har den inte kommit upp i temperatur de tre milen till jobbet?
Startar jag min hoj och låter den varmköra till 50grader, sätter mig sedan på och åker två kilometer (lugnt varvande) så är den garanterat uppe i temp redan då. Fem kilometer 80grader +- 2grader.
Är det så att de nyare blir varmare snabbare eller? Vet att någon annan tyckte den kokade vid 102grader, själv har jag jämt 100grader + efter att man kört genom ett samhälle med 30km/h eller stannat vid rödljus.
Har själv en 07, någon som har egna erfarenheter?

Postat: mån sep 22, 2008 20:20
av TG
Min -02 kommer snabbt upp i temp den med, kör man ett par km så är den uppe 70+....

Postat: tis sep 23, 2008 06:30
av Rerun
Excalibur105 skrev:Vet att någon annan tyckte den kokade vid 102grader, själv har jag jämt 100grader + efter att man kört genom ett samhälle med 30km/h eller stannat vid rödljus.
Har själv en 07, någon som har egna erfarenheter?
Min '08 håller 100+ vid stadskörning. Blev lite förvånad när jag märkte att tempen låg på ca 105C på 50-sträckor (med trafikljus) och sjönk snabbt som bara den till 75C så fort jag kom upp på motorväg. Men det ska kanske vara så?
För övrigt blir den varm snabbt: kommer upp i 70+ grader på någon enstaka km (utan varmkörning på tomgång).

Postat: tis sep 23, 2008 07:21
av Rydh
Vid 122 så tänds templampan enligt instr.boken så upp till det så ska det väl inte vara några problem antar jag.

67 fick jag upp tempen till idag, 7 grader ute och som sagt 2 mil motorväg och ca 7 km 50 och 70-väg. Under sensommaren så var den dock snabbt uppe på 75 och även upp mot 100-102 varma dagar.

/Joel

Postat: tis sep 23, 2008 07:43
av Brother Wolf
Jag tycker att min fläckt går igång så fort som jag kör bland rödljusen! :?

BW

Postat: tis sep 23, 2008 08:59
av Tomas
Rydh skrev:67 fick jag upp tempen till idag, 7 grader ute och som
sagt 2 mil motorväg och ca 7 km 50 och 70-väg.
Skönt om det inte var något fel! eller fungerade systemet när du fick upp tempen över 66?

//Tomas

Postat: tis sep 23, 2008 18:33
av Excalibur105
Rydh skrev:67 fick jag upp tempen till idag, 7 grader ute och som sagt 2 mil motorväg och ca 7 km 50 och 70-väg. Under sensommaren så var den dock snabbt uppe på 75 och även upp mot 100-102 varma dagar.

/Joel
Tycker det låter väldigt lite med tanke på att motorn ska använda v-tec systemet vid varv över 6700rmp, och är inte tempen över 65grader så går den inte i. Är du stel i handleden eller väldigt snabb på att växla :wink:

Nej men allvarligt talat så ligger min mellan 78 och 82grader vid vanlig landsvägskörning oavsett vilken ute temperatur det är och vilken växel jag har i. Din verkar precis klara v-tec gränsen trots stadskörning :?:

Postat: ons mar 18, 2009 08:32
av Slipsten
Lyfter denna tråden lite, har sökt runt angående temp och är ändå lite fundersam.

Eftersom vädret är så underbart idag valde jag att ta hojen till jobbet, det är mestadels landsväg och motorväg (90+ km/h) och lufttemperaturen låg under körning nån/några grader över nollan. Jag har 8 mil till jobbet. Hojens temperatur pendlade mellan 55 och 69 beroende på varvtal och hastighet, digital mätare. Mestadels skedde körningen på låga varvtal ~5000 rpm

Intrycket jag fått av trådarna är att den borde snabbt kommit upp till 70 grader. Är det helt enkelt så att jag höll för låga varm och att det är kallt ute eller kan det vara något problem nånstans?

Postat: ons mar 18, 2009 14:19
av Tyrannosaurus
Bara en kul och intressant fundering.
Jag antar att topparna från 800FI borde passa på VTEC motorn tillsammans med kuggkassetten då jag har för mig att motorerna utöver topparna i stort sett är identiska.

Skulle vara kul (men rätt dyrt) att testa.

Multilinkkedjan som driver kammarna på VTEC (tvivlar på att den har rullkedja) löper på vanliga kugghjul så är vevaxeln f.ö. lika (samma antal kuggar) och borr och slag är identiskt så borde det gå.

Postat: ons mar 18, 2009 19:10
av Rerun
Slipsten skrev: Intrycket jag fått av trådarna är att den borde snabbt kommit upp till 70 grader. Är det helt enkelt så att jag höll för låga varm och att det är kallt ute eller kan det vara något problem nånstans?
Tror inte att det har med varvtalet att göra. Tog en sväng idag - bara för att testa. :wink:
Det var ca 7 grader ute, fast hojen står i varmgarage. I och med att en massa människor bor i området där hojen bor, kör jag på under 4000 rpm innan jag kommer ut på stora vägen. (Gillar inte att varva för mycket när motorn är kall heller.) Temperaturen var uppe i 70 grader innan jag ens kommit så långt, tog mindre än 1 km, totalt max 3 minuter från att jag startade hojen (den gick på tomgång medan jag låste garaget och tog på handskarna).

Postat: ons mar 18, 2009 20:35
av Göingen
Slipsten skrev:Lyfter denna tråden lite, har sökt runt angående temp och är ändå lite fundersam.

Eftersom vädret är så underbart idag valde jag att ta hojen till jobbet, det är mestadels landsväg och motorväg (90+ km/h) och lufttemperaturen låg under körning nån/några grader över nollan. Jag har 8 mil till jobbet. Hojens temperatur pendlade mellan 55 och 69 beroende på varvtal och hastighet, digital mätare. Mestadels skedde körningen på låga varvtal ~5000 rpm

Intrycket jag fått av trådarna är att den borde snabbt kommit upp till 70 grader. Är det helt enkelt så att jag höll för låga varm och att det är kallt ute eller kan det vara något problem nånstans?
Du kan ha råkat ut för samma sak som jag, att termostaten hängt sig i öppet läge. Kör en liten tur efter kallstart, kanske en kilometer så att motorn blir ca 40-50 'C. Då ska fortfarande kylarna vara kalla eftersom termostaten inte ska öppna förrän vid ca 80 'C. Om kylarna är ljumna/varma kan du utgå ifrån att termostaten är kass. Den kostar ca 500:-, men är bökig att byta då man måste plocka bort ganska mycket grejor för att komma åt.