Sida 1 av 1

Laddning vfr

Postat: tis sep 02, 2008 21:13
av mgb
Löst

Re: Laddning vfr -97

Postat: tis sep 02, 2008 21:28
av Batte
mgb skrev:När jag delar på motorkåpan där statorn sitter rinner där ut lite olja och där är blött av lite olja.

Ska det vara motorolja där eller är det ev. en packbox som har gott på axeln där. Som kanske har orsakat problemet. Kan oljat kortslutit statorn?
Kan inte svara med 100% säkerhet på vfr, men på ktm motorer samt honda xr så är det "oljebad" vid svänghjulet. Dock är det ju ändå en packbox mellan vevhus och svänghjul.

Re: Laddning vfr -97

Postat: tis sep 02, 2008 22:19
av Tyrannosaurus
mgb skrev:Hej, här kommer lite problem med laddning igen.
Jag bytte regulatorn i våras och sen hade jag inga problem tills nu.

Regulatorn är sönder igen samt om jag mäter de 3 gula sladdarna från statorna så är där inget motstånd utan kontinuerlig kontakt.
När du mäter regulatorn ska det inte vara något motstånd utan enkelriktag kontakt åt ena hållet men inte åt andra.
Jag kan inte det utantill, men kolla i boken där står det hur man ska mäta och vad man ska få för värden.
När jag delar på motorkåpan där statorn sitter rinner där ut lite olja och där är blött av lite olja.

Ska det vara motorolja där eller är det ev. en packbox som har gott på axeln där. Som kanske har orsakat problemet. Kan oljat kortslutit statorn?
Det är är en klassiker och mycket vanligt förekommande fråga på V4HondaBBS (man måste logga in för att se alla forum).
Svaret är JA, det är och ska vara olja innanför den kåpan. På de flesta hojar som har alternator ligger den i olja (det finns undantag).
Muttern (bulten) på axeln som sitter där är den vanligt gängad eller aviggängad?
Troligen är det vanlig högergäng. Det var det på min när jag hade loss bulten för att fästa en gradskiva när jag skulle timea kammarna.
Men det finns ett litet men. Min motor roterar medurs (bakåt i färdrikningen) och jag vet inte om det inverkar på monteringen. Troligen inte, men innan du tar i för kung och fosterland, för den bulten sitter med 100 nm eller nåt och du behöver antingen ett mothåll eller muttermaskin för att lossa den, så bör du nog vara säker så du inte råkar dra sönder något.

Så om du inte har boken och kan kolla själv kan det antingen finnas någon på forumet som har gjort det förr och vet eller så kan du ringa någon Hondaverkstad och fråga. Jag kan tipsa om Hela Hojen, dom är duktiga meckar och bra att ha att göra med.

Re: Laddning vfr -97

Postat: ons sep 03, 2008 09:26
av joch
mgb skrev:Hej, här kommer lite problem med laddning igen.
Jag bytte regulatorn i våras och sen hade jag inga problem tills nu.

Regulatorn är sönder igen samt om jag mäter de 3 gula sladdarna från statorna så är där inget motstånd utan kontinuerlig kontakt.

När jag delar på motorkåpan där statorn sitter rinner där ut lite olja och där är blött av lite olja.

Ska det vara motorolja där eller är det ev. en packbox som har gott på axeln där. Som kanske har orsakat problemet. Kan oljat kortslutit statorn?

Muttern (bulten) på axeln som sitter där är den vanligt gängad eller aviggängad?
Det kan finnas lite olja där, så det är helt ok.

Som det har sagts tidigare så ska det inte vara direktkontakt mellan de gula kablarna från statorn. Resistansen ska ligga mellan 0.1 - 1.0 ohm. Sök så hittar du mer info om det på forumet. :)

Gör rent statorn och gör en visuell inspektion. Man brukar ibland kunna se att den är bränd någonstans.

Postat: ons sep 03, 2008 19:48
av Hulk
Vet inte vilken årsmodell du har, men så här ser det ut i manualen för 94-97:
Bild