Laddning vfr
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Laddning vfr -97
Kan inte svara med 100% säkerhet på vfr, men på ktm motorer samt honda xr så är det "oljebad" vid svänghjulet. Dock är det ju ändå en packbox mellan vevhus och svänghjul.mgb skrev:När jag delar på motorkåpan där statorn sitter rinner där ut lite olja och där är blött av lite olja.
Ska det vara motorolja där eller är det ev. en packbox som har gott på axeln där. Som kanske har orsakat problemet. Kan oljat kortslutit statorn?
KTM 400 EXC -09
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
När du mäter regulatorn ska det inte vara något motstånd utan enkelriktag kontakt åt ena hållet men inte åt andra.mgb skrev:Hej, här kommer lite problem med laddning igen.
Jag bytte regulatorn i våras och sen hade jag inga problem tills nu.
Regulatorn är sönder igen samt om jag mäter de 3 gula sladdarna från statorna så är där inget motstånd utan kontinuerlig kontakt.
Jag kan inte det utantill, men kolla i boken där står det hur man ska mäta och vad man ska få för värden.
Det är är en klassiker och mycket vanligt förekommande fråga på V4HondaBBS (man måste logga in för att se alla forum).När jag delar på motorkåpan där statorn sitter rinner där ut lite olja och där är blött av lite olja.
Ska det vara motorolja där eller är det ev. en packbox som har gott på axeln där. Som kanske har orsakat problemet. Kan oljat kortslutit statorn?
Svaret är JA, det är och ska vara olja innanför den kåpan. På de flesta hojar som har alternator ligger den i olja (det finns undantag).
Troligen är det vanlig högergäng. Det var det på min när jag hade loss bulten för att fästa en gradskiva när jag skulle timea kammarna.Muttern (bulten) på axeln som sitter där är den vanligt gängad eller aviggängad?
Men det finns ett litet men. Min motor roterar medurs (bakåt i färdrikningen) och jag vet inte om det inverkar på monteringen. Troligen inte, men innan du tar i för kung och fosterland, för den bulten sitter med 100 nm eller nåt och du behöver antingen ett mothåll eller muttermaskin för att lossa den, så bör du nog vara säker så du inte råkar dra sönder något.
Så om du inte har boken och kan kolla själv kan det antingen finnas någon på forumet som har gjort det förr och vet eller så kan du ringa någon Hondaverkstad och fråga. Jag kan tipsa om Hela Hojen, dom är duktiga meckar och bra att ha att göra med.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Det kan finnas lite olja där, så det är helt ok.mgb skrev:Hej, här kommer lite problem med laddning igen.
Jag bytte regulatorn i våras och sen hade jag inga problem tills nu.
Regulatorn är sönder igen samt om jag mäter de 3 gula sladdarna från statorna så är där inget motstånd utan kontinuerlig kontakt.
När jag delar på motorkåpan där statorn sitter rinner där ut lite olja och där är blött av lite olja.
Muttern (bulten) på axeln som sitter där är den vanligt gängad eller aviggängad?
Som det har sagts tidigare så ska det inte vara direktkontakt mellan de gula kablarna från statorn. Resistansen ska ligga mellan 0.1 - 1.0 ohm. Sök så hittar du mer info om det på forumet.

Gör rent statorn och gör en visuell inspektion. Man brukar ibland kunna se att den är bränd någonstans.