Sida 1 av 1

temp

Postat: lör aug 02, 2008 20:16
av David_N
Min har temp mätare har många ggr kommit upp till 102 grader

Postat: lör aug 02, 2008 22:45
av Conseal
Min med .. vad är frågan ?

Re: temp

Postat: sön aug 03, 2008 12:28
av Göingen
David_N skrev:Min har temp mätare har många ggr kommit upp till 102 grader
Min visade härom året 39,6 och då var jag rejält dålig.
102, då måste du ha mått riktigt pyton :wink:

Postat: sön aug 03, 2008 21:21
av Nomaed
På 'nyare' vfr's (om man nu räknar min 03a dit) så kan den nog gå upp ganska högt, 104 grader i rödljuset en solig dag har jag sett (å då går ju fläkten för fullt). Vid ca 120 tror jag varningarna börjar flascha på instrumentpanelen :D

Postat: tis aug 12, 2008 18:22
av yxan
102-104 grader är inget ovanligt en varm dag i stadstrafik...
Men fläkten löser ut det ganska bra, blir jobbigt den dagen som den eller termokontakten ger med sig!!!

Postat: lör aug 16, 2008 12:25
av Qwerty
Va ute och nattvandra i går kväll med hojen. Vi åkte ettan, tvåan på gångvägar och smög igenom bostadsområden. Tror min temp låg konstant över hundra grader, på en normal sval kväll.

Så det är helt normalt.

Postat: sön aug 17, 2008 09:50
av yxan
En gissning varför vfr blir snabbt (för)varm borde vara de längsgående kylarna som borde bli mer beroende av fartvind för att fungera än "normalt" monterade. :roll:

Något som är dumt är att min -00 måste ha tändningen på för att fläkten skall snurra, känns lite dumt att bara stänga av hojen och gå när den är över 100C och stänga av fläkten. :cry:

Postat: sön aug 17, 2008 09:51
av yxan
Vid närmare eftertanke borde jag kanske koppla om det... jag är ju elektriker så jag kan ju inte skylla på att jag inte kan :oops:

Postat: ons aug 20, 2008 11:54
av Qwerty
yxan skrev:En gissning varför vfr blir snabbt (för)varm borde vara de längsgående kylarna som borde bli mer beroende av fartvind för att fungera än "normalt" monterade. :roll:

Något som är dumt är att min -00 måste ha tändningen på för att fläkten skall snurra, känns lite dumt att bara stänga av hojen och gå när den är över 100C och stänga av fläkten. :cry:
Stämmer bra det. VFR är kända för att vara varma vid krypkörning.


Inte alls dumt, det lilla batteriet du har duger till start, inte mer. Skulle fläktarna gå förfullt i 5min med ett halvdåligt batteri, så får du rulla igång.
Samt att utan rotation på vattnet så kyler bara fläktarna vattnet i kylarna, inte i motorn där det behövs. Då skulle du behöva en elektrisk vattenpump med och den tar ju ström den med.