temp

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
David_N
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: sön maj 18, 2008 19:55
Ort: Landvetter

temp

#1 Inlägg av David_N »

Min har temp mätare har många ggr kommit upp till 102 grader

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Min med .. vad är frågan ?
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: temp

#3 Inlägg av Göingen »

David_N skrev:Min har temp mätare har många ggr kommit upp till 102 grader
Min visade härom året 39,6 och då var jag rejält dålig.
102, då måste du ha mått riktigt pyton :wink:
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Nomaed
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jul 30, 2008 18:11
Ort: Malmö

#4 Inlägg av Nomaed »

På 'nyare' vfr's (om man nu räknar min 03a dit) så kan den nog gå upp ganska högt, 104 grader i rödljuset en solig dag har jag sett (å då går ju fläkten för fullt). Vid ca 120 tror jag varningarna börjar flascha på instrumentpanelen :D
----------------------------------------------
Picture it now, See just how,
The Lies and Deceit gain a little more Power

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#5 Inlägg av yxan »

102-104 grader är inget ovanligt en varm dag i stadstrafik...
Men fläkten löser ut det ganska bra, blir jobbigt den dagen som den eller termokontakten ger med sig!!!
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#6 Inlägg av Qwerty »

Va ute och nattvandra i går kväll med hojen. Vi åkte ettan, tvåan på gångvägar och smög igenom bostadsområden. Tror min temp låg konstant över hundra grader, på en normal sval kväll.

Så det är helt normalt.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#7 Inlägg av yxan »

En gissning varför vfr blir snabbt (för)varm borde vara de längsgående kylarna som borde bli mer beroende av fartvind för att fungera än "normalt" monterade. :roll:

Något som är dumt är att min -00 måste ha tändningen på för att fläkten skall snurra, känns lite dumt att bara stänga av hojen och gå när den är över 100C och stänga av fläkten. :cry:
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#8 Inlägg av yxan »

Vid närmare eftertanke borde jag kanske koppla om det... jag är ju elektriker så jag kan ju inte skylla på att jag inte kan :oops:
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#9 Inlägg av Qwerty »

yxan skrev:En gissning varför vfr blir snabbt (för)varm borde vara de längsgående kylarna som borde bli mer beroende av fartvind för att fungera än "normalt" monterade. :roll:

Något som är dumt är att min -00 måste ha tändningen på för att fläkten skall snurra, känns lite dumt att bara stänga av hojen och gå när den är över 100C och stänga av fläkten. :cry:
Stämmer bra det. VFR är kända för att vara varma vid krypkörning.


Inte alls dumt, det lilla batteriet du har duger till start, inte mer. Skulle fläktarna gå förfullt i 5min med ett halvdåligt batteri, så får du rulla igång.
Samt att utan rotation på vattnet så kyler bara fläktarna vattnet i kylarna, inte i motorn där det behövs. Då skulle du behöva en elektrisk vattenpump med och den tar ju ström den med.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar