Sida 1 av 1

Överhettad 02:a

Postat: tor jul 31, 2008 22:45
av Rydh
Hej
Stuffade in till jobbet idag, marchade i 120 under 15 km motorväg och därefter 50 väg stadstrafik i ca 4 km. När jag rullade nerför rampen till garaget på jobbet såg jag att tempgivaren stod på 98 grader. Slog av mc:n och såg givaren ticka upp till 102.

Temperaturen ute var mellan 20 och 25 grader och det var ingen hårdkörning. Kylarvätskenivån ligger stadigt mellan low och high.

På väg hem från jobbet var det inga problem. Tempen gick upp till strax under 70 grader.

Vad kan sådant bero på? Suggestions?

/Joel

Postat: fre aug 01, 2008 00:53
av Excalibur105
Det ska nog inte vara några problem, min blir också väldigt snabbt varm vid stadskörning. Var in en sväng i Örebro här förut och det blev en inte allt för lång sträcka med 50 och 30. Motortempen stack iväg över 100 grader på en gång, men så snabbt man kommer upp över 70 igen så sjunker den.
Du kan nog vara lugn och fortsätta köra som du brukar.

Postat: fre aug 01, 2008 09:21
av Conseal
:fakta

Postat: fre aug 01, 2008 11:14
av vfr800
inga problem jag kom upp i 107 grader efter lite aktiv körning men kylfläkten slår ju inte till förrän 106 grader tror jag (eller 104) det är ju bra att låta den kyla ner motorn innan du stänger av ;)

Postat: fre aug 08, 2008 21:28
av Donner
Låter normalt...vatten under tryck kokar ju inte vid 100grader.

Postat: fre aug 08, 2008 22:52
av Batte
Du kan vara lugn! Min hoj har också vart över 100 grader några ggr vid stadskörning varma dagar

Enligt instruktionsboken får kylvattnet bli 122 grader celcius innan det är nån fara.

Postat: mån aug 11, 2008 21:43
av Excalibur105
Batte skrev:Du kan vara lugn! Min hoj har också vart över 100 grader några ggr vid stadskörning varma dagar

Enligt instruktionsboken får kylvattnet bli 122 grader celcius innan det är nån fara.
Några ggr??? :shock: Min sticker iväg så fort jag kört 50 en liten stund och sen får stå vid rödljus 30 sekunder = Nästan varje gång jag är ute och åker.

Postat: tis aug 12, 2008 06:52
av Conseal
Excalibur105 skrev: Några ggr??? :shock: Min sticker iväg så fort jag kört 50 en liten stund och sen får stå vid rödljus 30 sekunder = Nästan varje gång jag är ute och åker.
Samma här .. 107 vid mcdriven nu på morgonen.

Postat: tis aug 12, 2008 13:03
av Batte
Excalibur105 skrev: Några ggr??? :shock: Min sticker iväg så fort jag kört 50 en liten stund och sen får stå vid rödljus 30 sekunder = Nästan varje gång jag är ute och åker.
Conseal skrev: Samma här .. 107 vid mcdriven nu på morgonen.
Ni kör för sakta då helt enkelt, så inte fartvinden kyler tillräckligt...

Nä allvarligt så går tempen i min vfr väldigt sällan över 100 C, knepigt :?
Kanske därför min förbrukning brukar vara så hög :wink:

Postat: tis aug 12, 2008 18:45
av Conseal
Batte skrev:
Excalibur105 skrev: Några ggr??? :shock: Min sticker iväg så fort jag kört 50 en liten stund och sen får stå vid rödljus 30 sekunder = Nästan varje gång jag är ute och åker.
Conseal skrev: Samma här .. 107 vid mcdriven nu på morgonen.
Ni kör för sakta då helt enkelt, så inte fartvinden kyler tillräckligt...

Nä allvarligt så går tempen i min vfr väldigt sällan över 100 C, knepigt :?
Kanske därför min förbrukning brukar vara så hög :wink:
Jo det gick lite sakta mellan betalluckan och uthämtningen i McDriven :roll: