Sida 1 av 1

Mitt batteri "EXPLODERADE"!

Postat: sön jun 29, 2008 23:07
av TheRocker
Var ute å gasade till Loftahammar i helgen. När vi hade några km kvar började det bli riktigt varmt i baken och cykeln tvärdog. Det luktade konstigt och när jag lyfte sadeln blev jag chockad, ledsen och förbannad :cry:
Batteriet såg ut som en överjäst bulldeg, var skållhett och det rök om det!! Dessutom hade det runnit batterisyra på avgassystemet som senare visade sig vara nästan omöjligt att få bort med autosol och rubbing... Någon mil innan uppmärksammade min kompis att lamporna fram hade gått sönder, vilka jag nu har bytt.

Nåväl, tack vare trevliga människor som finns fick jag tag i ett gammalt gräsklipparbatteri som gjorde att jag kunde ta mig hem.

Tack och lov har jag några dagar kvar på begagnatgarantin som jag tänker åberopa. Men handlaren ligger en bit bort så jag tänkte be honom sända ett nytt med bussgods.

Jag har nu några frågor kring detta.

1; Hur kan detta hända? Kortis i batteriet, eller trasig laddregulator?
2; Vi mätte idag på laddspänningen och den håller ~13,4V, det är väl rätt?
3; Hur kan jag veta om laddregulatorn är paj?
4; Kan det vara så att det batteri som satt i hade ett tillverkningsfel eller ej tålde att sitta lutat som det gör i VFRen?
5; Jag tror att det som satt i inte var orginal, det hette JG eller JC, eller något liknande. Vad är detta för batteri? Skit eller?
6; Står det Honda på orginalbatterierna?
7; Min kompis tipsade om Joshua-batteri, är de bra?

Re: Mitt batteri "EXPLODERADE"!

Postat: mån jun 30, 2008 00:22
av Karlsson
TheRocker skrev:Var ute å gasade till Loftahammar i helgen. När vi hade några km kvar började det bli riktigt varmt i baken och cykeln tvärdog. Det luktade konstigt och när jag lyfte sadeln blev jag chockad, ledsen och förbannad :cry:
Batteriet såg ut som en överjäst bulldeg, var skållhett och det rök om det!! Dessutom hade det runnit batterisyra på avgassystemet som senare visade sig vara nästan omöjligt att få bort med autosol och rubbing... Någon mil innan uppmärksammade min kompis att lamporna fram hade gått sönder, vilka jag nu har bytt.

Nåväl, tack vare trevliga människor som finns fick jag tag i ett gammalt gräsklipparbatteri som gjorde att jag kunde ta mig hem.

Tack och lov har jag några dagar kvar på begagnatgarantin som jag tänker åberopa. Men handlaren ligger en bit bort så jag tänkte be honom sända ett nytt med bussgods.

Jag har nu några frågor kring detta.

1; Hur kan detta hända? Kortis i batteriet, eller trasig laddregulator?
2; Vi mätte idag på laddspänningen och den håller ~13,4V, det är väl rätt?
3; Hur kan jag veta om laddregulatorn är paj?
4; Kan det vara så att det batteri som satt i hade ett tillverkningsfel eller ej tålde att sitta lutat som det gör i VFRen?
5; Jag tror att det som satt i inte var orginal, det hette JG eller JC, eller något liknande. Vad är detta för batteri? Skit eller?
6; Står det Honda på orginalbatterierna?
7; Min kompis tipsade om Joshua-batteri, är de bra?
Det verkar vara laddregulatorn som spökar eftersom lamporna gick sönder, vilket tyder på över spänning.

Mätte du laddspänningen på tomgång eller med lite varv?
Spänningen ska ligga konstant och får inte öka med varvet.

Regulatorn är en av få svaga punkter på VFR.

Postat: mån jun 30, 2008 06:27
av TheRocker
När vi mätte varierade den runt 13,5V. Var sitter regulatorn på en 1999? Någon snäll rackare med kamera som kan ta en bild?

Postat: mån jun 30, 2008 09:15
av Hercules
Sitter på jobbet så det blir ingen bild, men du hittar den på vänster sida innanför plastkåpan nedanför sadeln. Det är bara att lossa hela plastpaketet, sitter med några få skruvar, inget svårt. Mer detaljerade diskussioner i ämnet finns här på forumet, bl.a. vad avser bättre placeringar för bättre kylning. Lycka till!

Postat: mån jun 30, 2008 09:53
av TheRocker
Eftersom jag inte ägt hojen i mer än 3 veckor gick det på SMR-garantin. Jag ringde handlaren och han skulle skicka nytt batteri och en regulator. Skruva gör jag nog själv då det verkat enkelt.

Re: Mitt batteri "EXPLODERADE"!

Postat: tis jul 01, 2008 22:08
av Tyrannosaurus
TheRocker skrev:1; Hur kan detta hända? Kortis i batteriet, eller trasig laddregulator?
2; Vi mätte idag på laddspänningen och den håller ~13,4V, det är väl rätt?
3; Hur kan jag veta om laddregulatorn är paj?
4; Kan det vara så att det batteri som satt i hade ett tillverkningsfel eller ej tålde att sitta lutat som det gör i VFRen?
5; Jag tror att det som satt i inte var orginal, det hette JG eller JC, eller något liknande. Vad är detta för batteri? Skit eller?
6; Står det Honda på orginalbatterierna?
7; Min kompis tipsade om Joshua-batteri, är de bra?
1. Kan var något av det eller både och.
2. Ja. Testa också som Karlsson sa, på förhöjt varv, den ska inte dra iväg nämnvärt, möjligen några tiondelar.
3. Att mäta regulatorn kan vara lite besvärligt, men det är främst vid dålig laddning som det brukar vara aktuellt. Man kan pocka loss regulatorn och gå igenom den med en ohm-mätare. Den ska ge ström åt ett håll men inte det motsatta. Hur man gör står i boken, jag kan det inte utantill.
4. Ja.
5. Vet ej, men många kör på Biltema utan problem.
6. Ja på vissa, eller en Hondavinge, men jag vet inte om dom har det längre.
7. Har aldrig hört talas om "Joshua-batteri". Antar att han menar Yuasa. Ja dom är bra (och dyra). Det är dom som gör originalbatterierna till bl.a. Honda.