
Batteriet såg ut som en överjäst bulldeg, var skållhett och det rök om det!! Dessutom hade det runnit batterisyra på avgassystemet som senare visade sig vara nästan omöjligt att få bort med autosol och rubbing... Någon mil innan uppmärksammade min kompis att lamporna fram hade gått sönder, vilka jag nu har bytt.
Nåväl, tack vare trevliga människor som finns fick jag tag i ett gammalt gräsklipparbatteri som gjorde att jag kunde ta mig hem.
Tack och lov har jag några dagar kvar på begagnatgarantin som jag tänker åberopa. Men handlaren ligger en bit bort så jag tänkte be honom sända ett nytt med bussgods.
Jag har nu några frågor kring detta.
1; Hur kan detta hända? Kortis i batteriet, eller trasig laddregulator?
2; Vi mätte idag på laddspänningen och den håller ~13,4V, det är väl rätt?
3; Hur kan jag veta om laddregulatorn är paj?
4; Kan det vara så att det batteri som satt i hade ett tillverkningsfel eller ej tålde att sitta lutat som det gör i VFRen?
5; Jag tror att det som satt i inte var orginal, det hette JG eller JC, eller något liknande. Vad är detta för batteri? Skit eller?
6; Står det Honda på orginalbatterierna?
7; Min kompis tipsade om Joshua-batteri, är de bra?