adrian_vg skrev:
---
För säger Haynes i sin repmanual att VFR750 from version R har adaptrar och allt färdigt på förgasarna - bara att ta av gummipluggarna, och plugga in synkklockorna. Däremot verkar det lite komplicerat med de tre justerskruvarna per förgasare. Man går i manualen inte in på detaljer på hur man gör, förutom att tryckskillnaden mellan förgasarna inte bör vara mer än 20 mmHg. Inte ett ord om vad de tre skruvarna gör och vilken av dem man ska skuva på.
Kan det vara så att de tre skruvarna som nämns, motsvarar låga-, mellan- och högvarvsinställningar?
Verktyg:
Du duger utmärkt med en lång slang med lite färgad vätska ex olja. Har själv använt detta flera gånger. Sätter slangen på förgasaren går upp en bit för att förhindra att olja dras in och få större skala. Sedan ner efter en vägg, stege, bräda eller dyligt ca 2m. Slagen vänder längst ner går upp parallellt efter brädan med den första sedan när brädan slutat snett ner mot test förgasaren. Oljan ligger i nedre delen av slingan U-ett och en bit upp efter brädan.
Vad man vill uppnå är samma vaccum i insuget från alla cylindrar. Detta ska du justera genom att justera de olika förgasarnas "gaspådrag".
På -94 till -97 är det förgasare #1 som är referens. (90-93 har #2) Så med slang principen låt enda sidan sitta på den förgasarens testuttag, sätt den andra sidan av slangen på testobjektet (#2, #3 sedan #4).
De skruvar du nämner används för att justera "gaspådraget" för en förgasare relativt referensen. (#1) Genom att då skruva på den förgasare man har inkopplads justerskruv kan man då få en jämn nivå på oljan. Tack vara i detta fall vår vän gravitationen så har man nu samma vaccum, utan att för den delen veta exakt vilken mätvärde det är. Det är differencen som är intressant.
Färdigt men en förgasare, stäng testutaget för denna och byt till nästa testobjekt ex #2 till #3 behåll referensen på #1.
Att göra en förgasarsynkning är inte roligt...
Du måste bort med sidokåporna.
Motorn ska vara arbetsvarm.
Du ska ha en mycket liten och värmetålig hand.
Huvudproblemet består i att man från sidan måste trycka in handen i V-ett mellan topparna. Lägga handen mycket nära eller på kylsystemsdelar. Under tiden man med god presision ska skruva en skruv.
Så är man inte en tålmodig skaplig mek. Lämna bort och låt någon som kan sin sak göra detta.
Jag tror inte på att det enbart skulle vara osynkade förgasare. Även om det skulle vara något förgasarrelaterat.