Förgasarsynk

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Förgasarsynk

#1 Inlägg av adrian_vg »

Tror min viffer behöver en förgasarsynk och allmän översyn på förgasarområdet. Den går ojämt och har hög tomgång.

Nån som har koll på vad det kan tänkas kosta på en verkstad?

Har inte kollat i min reparationsmanual än, men är detta nåt man kan göra själv om man är "normalhändig", eller bör man lämna det till proffs?

Har inga synkklockor heller, så det måste köpas in isf.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#2 Inlägg av kennet »

Tomgången kan du sänka själv genom att ratta på tomgångskruven som ligger bakom vänster kåpa, strax framför kopplingskolven :wink:
Kanske kan det göra något på den ojämna gången, har själv min på 1000 varv :D

Jag gjorde förgasarsynk + koll av ventiler februari ifjol och det gick på 1200:- med 50% vinterrabatt och det bästa var att allt var ok :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

kennet skrev:Tomgången kan du sänka själv genom att ratta på tomgångskruven som ligger bakom vänster kåpa, strax framför kopplingskolven :wink:
Kanske kan det göra något på den ojämna gången, har själv min på 1000 varv :D
Tomgången dundrar på i cirkus 1200-1300rpm. Lite högt tycker jag, Haynes säger iaf 1200rpm +/-100rpm. Hittade tomgångsskruven i Haynes. Verkar ligga förhållandevis lättåtkomlig på vänster sida nära kåphålet vid växelpedalen.

Den ojämna gången är inte vid tomgång, utan mer när man kör. Om jag håller konstant gas går den lite upp och och ner och hackar lite ibland. Det kan ev vara skitiga tändstift också antar jag.

Jag gjorde förgasarsynk + koll av ventiler februari ifjol och det gick på 1200:- med 50% vinterrabatt och det bästa var att allt var ok :D
Låter bra! Men, vågar man vänta till hösten då, innan man bokar en tid för förgasarkoll? Förutom ökad förbrukning och struttig gång, vad mer kan hända i värsta fall med taskigt inställda förgasare?

Att få en verkstadstid i Uppsala nu, är ganska kört. Lelles nämnde ca två månaders väntetid när jag ville göra Ifbesiktningen... :roll: :?

Fö säger Haynes i sin repmanual att VFR750 from version R har adaptrar och allt färdigt på förgasarna - bara att ta av gummipluggarna, och plugga in synkklockorna. Däremot verkar det lite komplicerat med de tre justerskruvarna per förgasare. Man går i manualen inte in på detaljer på hur man gör, förutom att tryckskillnaden mellan förgasarna inte bör vara mer än 20 mmHg. Inte ett ord om vad de tre skruvarna gör och vilken av dem man ska skuiva på.

Kan det vara så att de tre skruvarna som nämns, motsvarar låga-, mellan- och högvarvsinställningar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#4 Inlägg av JohanL »

adrian_vg skrev: ---
För säger Haynes i sin repmanual att VFR750 from version R har adaptrar och allt färdigt på förgasarna - bara att ta av gummipluggarna, och plugga in synkklockorna. Däremot verkar det lite komplicerat med de tre justerskruvarna per förgasare. Man går i manualen inte in på detaljer på hur man gör, förutom att tryckskillnaden mellan förgasarna inte bör vara mer än 20 mmHg. Inte ett ord om vad de tre skruvarna gör och vilken av dem man ska skuva på.

Kan det vara så att de tre skruvarna som nämns, motsvarar låga-, mellan- och högvarvsinställningar?
Verktyg:
Du duger utmärkt med en lång slang med lite färgad vätska ex olja. Har själv använt detta flera gånger. Sätter slangen på förgasaren går upp en bit för att förhindra att olja dras in och få större skala. Sedan ner efter en vägg, stege, bräda eller dyligt ca 2m. Slagen vänder längst ner går upp parallellt efter brädan med den första sedan när brädan slutat snett ner mot test förgasaren. Oljan ligger i nedre delen av slingan U-ett och en bit upp efter brädan.

Vad man vill uppnå är samma vaccum i insuget från alla cylindrar. Detta ska du justera genom att justera de olika förgasarnas "gaspådrag".

På -94 till -97 är det förgasare #1 som är referens. (90-93 har #2) Så med slang principen låt enda sidan sitta på den förgasarens testuttag, sätt den andra sidan av slangen på testobjektet (#2, #3 sedan #4).

De skruvar du nämner används för att justera "gaspådraget" för en förgasare relativt referensen. (#1) Genom att då skruva på den förgasare man har inkopplads justerskruv kan man då få en jämn nivå på oljan. Tack vara i detta fall vår vän gravitationen så har man nu samma vaccum, utan att för den delen veta exakt vilken mätvärde det är. Det är differencen som är intressant.
Färdigt men en förgasare, stäng testutaget för denna och byt till nästa testobjekt ex #2 till #3 behåll referensen på #1.

Att göra en förgasarsynkning är inte roligt...

Du måste bort med sidokåporna.
Motorn ska vara arbetsvarm.
Du ska ha en mycket liten och värmetålig hand.

Huvudproblemet består i att man från sidan måste trycka in handen i V-ett mellan topparna. Lägga handen mycket nära eller på kylsystemsdelar. Under tiden man med god presision ska skruva en skruv.

Så är man inte en tålmodig skaplig mek. Lämna bort och låt någon som kan sin sak göra detta.

Jag tror inte på att det enbart skulle vara osynkade förgasare. Även om det skulle vara något förgasarrelaterat.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

@JohanL: Tack för genomgången, mycket informativt!

Det låter som om jag kommer att leja bort detta... Tålamod är inte min starkaste sida om man säger så. 8)

På din beskrivning låter det som om man skulle klara sig med en (billigare) tvåklockssynkare, dvs en klocka på referensen och den andra på förgasaren man vill ställa. Stämmer det? Om jag nu skulle skaffa synkklockor alltså..

Fö tankade jag fullt i morse och viffern gick i det närmaste rent på alla varvtal och även med konstant gaspådrag. Vatten i tanken eller nåt? Skitigt bensinfilter? Man kanske skulle fylla på några liter k-sprit och se om det suger upp ev vatten...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#6 Inlägg av JohanL »

adrian_vg skrev: På din beskrivning låter det som om man skulle klara sig med en (billigare) tvåklockssynkare, dvs en klocka på referensen och den andra på förgasaren man vill ställa. Stämmer det? Om jag nu skulle skaffa synkklockor alltså..
Nej, det tycker jag inte man ska göra. Använder man riktiga mätare så är fyra helt klart att föredra. Jag tycket själv att det var för dyrt.

OM man däremot använder en slang a 4m för kanske hela 25kr och lite olja 5kr. Så kan man få ett fulgott resultat.

Du kanske mins exprementen i skolan där man använde ett rör med kvicksilver som ena änden gick in en låda med något experiment, den andra sidan ut i omgivningen. Genom att mäta höjdskillnaden på kvicksilvret i det u formade röret så kan man räkna fram tryckskillnaden.
Det är i princip samma sak man gör med slangen och oljan.

Den del av slangen som är upphängd som ett U och fyllt kanske en 1/3 eller ½ av olja. Kommer då att utan påverkan få samma vertikala höjd i bägge "ben". Lägden på den slang som går från överkant U form mot respektive förgasare är ointressant. Men det är praktiskt när man arbetar om dom inte är för kort.

Genom att då de två cylindrarna som är under test båda försöker suga åt sig oljan. Så kommer höjden på oljan ev. bli olika i benen på U-et. Genom att oljan är lite trög och tung så blir den kvar längst ner i U-et, om det inte är väldigt stort fel. Det är därför det är praktist att använda något som inte orsakar skada om det skulle åka med in... Då behöver den förgasare som har högre vaccum, öppnas lite mer. När båda är på samma nivå även med motor igång på tomgång så är justeringen klar för det paret.

Anledningen till att man inte bör skarva ut en sådan lösning till alla fyra är att skarv och justering på enpåverkar de andra. Det är klart besvärligare har provat... Solklart lättare att bara köra mellan två.

Drännera förgasarna ! En skruv i botten på varje förgasare.
Då får även flottören en chans att röra på sig lite mer än vanligt.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev: Drännera förgasarna ! En skruv i botten på varje förgasare.
Då får även flottören en chans att röra på sig lite mer än vanligt.
:!: Det var ju en idé... Borde ha tänkt på det själv.:roll: Tack för tipset!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar