Sida 1 av 1

Justera trottelnålarna

Postat: sön jun 15, 2008 19:38
av Tobbevfr
Kan man justera trottelnålarna på en VFR -94 ? Såg inte ut som om man kunde öppna trottlarna?

Re: Justera trottelnålarna

Postat: sön jun 15, 2008 23:27
av Tyrannosaurus
Tobbevfr skrev:Kan man justera trottelnålarna på en VFR -94 ? Såg inte ut som om man kunde öppna trottlarna?
Ja/nej/kanske... Öppna och ta ur trottlarna går alltid, men var försiktigt så du inte skadar membranen.

Sen är frågan om det är justerbara nålar original? Det brukar det inte vara. Om man vill justera rekommenderas ett Dynojetkit.
Det kanske kommer någon som spottar och fräser åt Dynojet, men det är bra grejer som oftast fungerar under förutsättning att man gör rätt, är noggrann, väljer rätt kit och sen dubbelkollar så man har fått rätt delar.

Man ska också komma ihåg att Dynojet är samma företag som tillverkar PowerCommander till spruthojar och som brukar höjas till skyarna :wink:

Re: Justera trottelnålarna

Postat: mån jun 16, 2008 03:59
av Invalido
Tyrannosaurus skrev:
Tobbevfr skrev:Kan man justera trottelnålarna på en VFR -94 ? Såg inte ut som om man kunde öppna trottlarna?
Ja/nej/kanske... Öppna och ta ur trottlarna går alltid, men var försiktigt så du inte skadar membranen.

Sen är frågan om det är justerbara nålar original? Det brukar det inte vara. Om man vill justera rekommenderas ett Dynojetkit.
Det kanske kommer någon som spottar och fräser åt Dynojet, men det är bra grejer som oftast fungerar under förutsättning att man gör rätt, är noggrann, väljer rätt kit och sen dubbelkollar så man har fått rätt delar.

Man ska också komma ihåg att Dynojet är samma företag som tillverkar PowerCommander till spruthojar och som brukar höjas till skyarna :wink:
hur stor skillnad kan det bli med dynojet??? :roll:

Re: Justera trottelnålarna

Postat: mån jun 16, 2008 04:29
av Tyrannosaurus
Invalido skrev:hur stor skillnad kan det bli med dynojet??? :roll:
Svårt att säga, men det brukar ge bättre gassvar, någon eller några hk till framför allt om man har annan ljuddämpare, avgasystem och/eller luftfilter. Men framför allt större möjliget att justera.
Vill man optimera bör man bänka hojen, men är det mer eller mindre original kan det funka rätt bra med grundjusteringen.

Sen finns det flera olika kit, Stage I är standard, Stage II (finns bara till några få hojar) är modifierad standard, State III är för annat avgassystem och annat insug (separata filter eller trattar). Sen finns det upp till Stage VII, men det är vad jag förstår för olika trimningsgrader mm. och troligen inte lämpligt för standardhojar. Det kan vara sånt som har lett till att vissa har blivit skeptiska till Dynojet.
Man hinkar i det värsta kittet som finns och tror att en originalhoj ska bli en raket, men resultatet blir istället att den går som en påse skit.

En del hävdar också att DJ-nålarna slits fort. Jag vet inte, mitt kit har iaf suttit i 15 år eller nåt och verkar funka bra än.

Re: Justera trottelnålarna

Postat: mån jun 16, 2008 15:57
av Tobbevfr
Tyrannosaurus skrev:
Tobbevfr skrev:Kan man justera trottelnålarna på en VFR -94 ? Såg inte ut som om man kunde öppna trottlarna?
Ja/nej/kanske... Öppna och ta ur trottlarna går alltid, men var försiktigt så du inte skadar membranen.

Sen är frågan om det är justerbara nålar original? Det brukar det inte vara. Om man vill justera rekommenderas ett Dynojetkit.
Det kanske kommer någon som spottar och fräser åt Dynojet, men det är bra grejer som oftast fungerar under förutsättning att man gör rätt, är noggrann, väljer rätt kit och sen dubbelkollar så man har fått rätt delar.

Man ska också komma ihåg att Dynojet är samma företag som tillverkar PowerCommander till spruthojar och som brukar höjas till skyarna :wink:
Har kollat med en kille i stan som trimmar hojar o kör dragracing. Man skruvar i en skruv i toppen på trotteln o sen sådrar man upp locket :D