Kopplingen slirar efter oljebyte! VFR 750F -89..
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kopplingen slirar efter oljebyte! VFR 750F -89..
Jag bytte olja till Castrol GPS olja i min VFR 750F -89.
Men den slirar på kopplingen nu!
Kan det va att oljan är för fin?
Vad kostar nya lameller?
//Jocke
Men den slirar på kopplingen nu!
Kan det va att oljan är för fin?
Vad kostar nya lameller?
//Jocke
- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Det är när man byter oljemärke och typ som problem kan uppkomma. Det sägs iofs att de flesta oljor ska vara blandbara, men det är en sanning med modifikation.
Det kan gå att rädda slirande lameller under förutsättning att dom inte är slitna genom att tvätta dom med något flyktigt avfettning, Bräkleen eller liknande.
Men som sagt, att hålla på att byta oljemärke och typ är inte att rekommendera oavsett hur mycket handlarna än försäkrar att dom är blandbara. Jag har kört på samma olja hela hojens liv Quaker State/Pennzoil 20W-50 Performance och har fortfarande inte bytt lameller efter 11,000 mil. Förbrukning, ca. ½ liter mellan bytena (500 mil).
Det kan gå att rädda slirande lameller under förutsättning att dom inte är slitna genom att tvätta dom med något flyktigt avfettning, Bräkleen eller liknande.
Men som sagt, att hålla på att byta oljemärke och typ är inte att rekommendera oavsett hur mycket handlarna än försäkrar att dom är blandbara. Jag har kört på samma olja hela hojens liv Quaker State/Pennzoil 20W-50 Performance och har fortfarande inte bytt lameller efter 11,000 mil. Förbrukning, ca. ½ liter mellan bytena (500 mil).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Byt olja först !!!!
Tjejens 96:a slirade som f-n över 8000rpm, med halvsyntet.
Jag slet ut lamellerna och mätte dem, 0,1mm slitage efter 4000mil.
Tillbaka med alltihop och i med 3l mineralolja. Sen var det bara att åka!
Skulle det fortfarande slira kan du behålla olja och slå i efter du bytt lameller.
Skulle det fortfarande slira kan du behålla olja och slå i efter du bytt lameller.
Vroom Vroom
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det går t.o.m. att göra det ännu enklare. Om man lutar hojen åt vänster behöver man inte ens tappa ur oljan för att öppna kåpan.Kaiko skrev:Skulle det fortfarande slira kan du behålla olja och slå i efter du bytt lameller.
Sidostödet räcker inte men man behöver inte heller lägga hojen helt på sidan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Kanske skulle testa mineraolja!Kaiko skrev:Byt olja först !!!!
Känns lite konstigt att byta ner sig i olje kvalitet men om jag slipper byta lamell så är det värt.
Lamell+fjädrar kosta 1500:-
En fundering..

Tror ni det skulle hjälpa??
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Att byta Castrol GPS till en högkvalitets mineralolja (t.ex. Quaker State) är absolut inte att byta ner sig i oljekvalitet. Den mineral jag kör på (20W-50 Performance) är bättre än de flesta synteter på marknaden.Käcke skrev:Kanske skulle testa mineraolja!
Känns lite konstigt att byta ner sig i olje kvalitet men om jag slipper byta lamell så är det värt.
QS och Pennzoil har även synteter men inte för att dom är bättre utan enbart för att tillfredställa efterfrågan hos kunder som har fått för sig att syntet är bättre i alla lägen

Troligen inte eftersom det inte brukar vara fjädertrycket som är för lågt på moderna hojar. Men du kan ju passa på att mäta service limiten på fjädrarna så dom inte är utmattade om du ändå tar isär. Ligger det på gränsen så bör du byta fjädrar hellre än att sätta i brickor eftersom det bara förspränner fjädrarna mer.En fundering..Om man lägger imellan en bricka vid fjädern (fjädrarna) på lamellen blir ju trycket hårdare..
Tror ni det skulle hjälpa??
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Hur tjocka ska lamellerna va?Kaiko skrev:Byt olja först !!!!
(När dom är nya och när man bör byta!)
Finns det några mått att hemta någon stans?
(VFR 750f -89 )