Sida 1 av 2
Drivpaketsbyte VTEC
Postat: sön jun 08, 2008 19:03
av Tomas
Jag ska byta ut drivpaketet i veckan och funderar lite på hur jag smartast ska göra. Det enda (det kommer säkert fler grejer när jag väl börjat) jag egentligen oroar mig över är demonteringen av slavcylindern till kopplingen, hur ska jag göra för att slippa oljespill?
Går det att kapa kedjan utan kedjebrytare?
//Tomas
Postat: sön jun 08, 2008 19:54
av Conseal
Kolla guiden jag gjorde .. borde vara ganska lika.
Oljespill lär du få .. men om du drar en gummisnodd runt cyllen och ger fan i kopplingshandtaget borde du klara dig rätt bra.
Kapa kedjan utan brytare borde gå bra med vinkelslip.. den ska ju änså slängas.
Postat: sön jun 08, 2008 22:13
av interceptor
fick det gjort på verkstad för 1800 inkl allt.
en fin rk x-ringskedja med 2 st typ originaldrev.
jag funderade på att göra det själv, men näää, inte för 200 kr.
en bra nitare kostar ju bara den 1500 kr.
nita ALLTID !!!!!
Postat: mån jun 09, 2008 07:05
av PerJohan
Vet inte hur mycket det skiljer från min -98:a, men jag bytte iaf igår, helt utan oljespill. Lossade aldrig kåpan som sitter över slavcylindern, plockade bara bort hela paketet med hastighetsmätarfjongen och allt i ett stycke och lätt hänga där i slangarna. Gick utmärkt!
Postat: mån jun 09, 2008 08:58
av Tomas
PerJohan skrev:Vet inte hur mycket det skiljer från min -98:a, men jag bytte iaf igår, helt utan oljespill. Lossade aldrig kåpan som sitter över slavcylindern, plockade bara bort hela paketet med hastighetsmätarfjongen och allt i ett stycke och lätt hänga där i slangarna. Gick utmärkt!
Det verkar ju smidigt, jag tror inte det skiljer mycket från 98:an. Vad hade du för kedjelås?
//Tomas
Postat: mån jun 09, 2008 09:58
av PerJohan
Löfwall skrev:
Det verkar ju smidigt, jag tror inte det skiljer mycket från 98:an. Vad hade du för kedjelås?
//Tomas
Jag hade nitlås och satte även dit nitlås efteråt igen. Lånade nitverktyg på Addemoto för en depositionsavgift, hur smidigt som helst.
Postat: fre jun 13, 2008 01:26
av Tomas
Tack för svar! Nu är drivpaketet fixat och det gick utan att ta bort bakhjul kedjeskydd, sidokåpa, slavcylinder och hastighetssensorn. Jag lossade iofs på ett par skruv i sidokåpan och kedjeskyddet för att kunna bända undan lite.
Jag gjorde dock misstaget att INTE ge fan i kopplingen så det blev till att kladda och demontera lite ändå. Jaja, man lär sig av sina misstag antar jag.
Jag har tillfälligt monterat clipslås för att kunna ta mig till en verkstad där dom nitar kedjan åt mig, smidigt som tusan!
//Tomas
Postat: fre jun 13, 2008 08:01
av PerJohan
Lät som det gick ganska smidigt då, trevligt! Jag lyckades dra sönder det sista hela plastclipset som sitter mitt under kåpan när jag plockade av mig, skitclips!

Men det är skönt med ett nytt drivpaket iaf!

Postat: fre jun 13, 2008 11:20
av Tomas
PerJohan skrev:Jag lyckades dra sönder det sista hela plastclipset som sitter mitt under kåpan när jag plockade av mig, skitclips!

Hehe, dom clipsen har en tendens att gå sönder! Dom är inte gratis heller kan jag tala om, jag tror jag betalade runt 60 kr/st.
//Tomas
Postat: fre jun 13, 2008 15:28
av Conseal
Löfwall skrev:PerJohan skrev:Jag lyckades dra sönder det sista hela plastclipset som sitter mitt under kåpan när jag plockade av mig, skitclips!

Hehe, dom clipsen har en tendens att gå sönder! Dom är inte gratis heller kan jag tala om, jag tror jag betalade runt 60 kr/st.
//Tomas
Rip-off ... 25:-/st på honda mc-center (MC-Hörnan)
Postat: fre jun 13, 2008 15:48
av tedman
Conseal skrev:
Rip-off ... 25:-/st på honda mc-center (MC-Hörnan)
Jag tycker 25:-/st oxå är rip-off!

Postat: fre jun 13, 2008 19:49
av skyfly
tedman skrev:Conseal skrev:
Rip-off ... 25:-/st på honda mc-center (MC-Hörnan)
Jag tycker 25:-/st oxå är rip-off!

Såg någonstans att man kunde köpa dom i stora påsar till mycket bra pris.
Kan ha varit på VFRD. Skall kolla upp det närmre.
Själv har jag ersatt några med vanliga plastpluggar som håller tex dörrsidor i bilar. Billiga och verkar funka.
Edit: Hittade länken:
http://www.thefastenerwarehouse.com/cat ... 509109.htm
Vet inte om det blir lönt att skicka till Sverige. Skall kolla om jag kan hitta dom "här hemma".
utveckla =)
Postat: fre aug 01, 2008 08:28
av Nomaed
Löfwall, kan du inte utveckla det där lite?
Du bytte alltså dreven utan att ens ta lös hela sidokåpan och lossade bara skruvarna på skyddskåpan till fram drevet?
Jag har pestat Invalido om lite info om det på vtec och fått bra snabba svar men ville bara få veta säkert om det va så lätt på vtecen då det enda jag tänkte göra var byta till 15 kugg fram.
(sweet å slippa köpa olja, ha av däcket etc då)
Btw, Tjenare tjenare på er alla, e ny på forumet men haft viffern ett tag =)
Postat: fre aug 01, 2008 18:36
av Invalido
Löfwall skrev:PerJohan skrev:Vet inte hur mycket det skiljer från min -98:a, men jag bytte iaf igår, helt utan oljespill. Lossade aldrig kåpan som sitter över slavcylindern, plockade bara bort hela paketet med hastighetsmätarfjongen och allt i ett stycke och lätt hänga där i slangarna. Gick utmärkt!
Det verkar ju smidigt, jag tror inte det skiljer mycket från 98:an. Vad hade du för kedjelås?
//Tomas
själv plocka jag av den då jag tyckte det va lättare att passa in hylsan till skruven på drevet när den va av... menar 2st skruvar
Postat: lör aug 02, 2008 07:44
av Tomas
Nomaed skrev:Löfwall, kan du inte utveckla det där lite?
Du bytte alltså dreven utan att ens ta lös hela sidokåpan och lossade bara skruvarna på skyddskåpan till fram drevet?
Jag lossade inte på sidokåpan men visst är det lättare att komma åt om man gör det, speciellt när man ska ta bort slavcylindern till kopplingen. Men som sagt, det funkar ändå. Jag lossade i och för sig på ett par skruv i kåpan för att kunna bända undan lite. Dessutom la jag ett par trasor över kåpkanten som skydd.
Lycka till!
//Tomas