Sida 1 av 1
Avdragen bult
Postat: lör maj 31, 2008 08:08
av heppstars
Hej bytte startmotorkopplingen igår, allt gick som det skulle förutom att en bult till kåpan rök av, så att en bit av den sitter kvar i motorblocket

, använde momentnyckel inställd på 12nm som det stod i boken. Den håller tätt än så länge, men tror ni att den kommer fortsätta göra det, och hur skall man göra för att få ut en trasig M5 bult tror jag det var, iaf vid nästa tillfälle jag måste lossa motorkåpan t.ex vid nästa kopplingsbyte
/Jonas
Postat: lör maj 31, 2008 12:49
av Conseal
Skaffa en sån där felgängad tapp .. borra ett litet hål och dra in tappen åt samma håll som du skruvar ut skruven så ska den haka fast och följa med ut.
Re: Avdragen bult
Postat: lör maj 31, 2008 16:54
av Tyrannosaurus
heppstars skrev:Hej bytte startmotorkopplingen igår, allt gick som det skulle förutom att en bult till kåpan rök av, så att en bit av den sitter kvar i motorblocket

, använde momentnyckel inställd på 12nm som det stod i boken. Den håller tätt än så länge, men tror ni att den kommer fortsätta göra det, och hur skall man göra för att få ut en trasig M5 bult tror jag det var, iaf vid nästa tillfälle jag måste lossa motorkåpan t.ex vid nästa kopplingsbyte

Det lät nog hålla tätt då den kåpan sitter med så många andra skruvar, så risken för läckage p.g.a. detta är ganska obefintlig. Jag har själv en skruv som är av i tråget och det läcker inte heller.
Det kan finnas en chans att den har såpass mycket utstick att den kan tas ur med tång nästa gång du tar av kåpan. Men det är ju inte snyggt när det fattas en skruv.
Det händer att avdragna skruvar sitter helt löst och kan tas ut med rätt enkla medel. Prova att sticka in en liten skruvmejsen i hålet och se om det går att vrida ut skruvstupen.
Om den däremot sitter hårt och är av i nivå eller under blocket kan du välja mellan metoden som Conseal beskriver och/eller skaffa en vänstergående borr. Men det behöver som sagt inte vara aktuellt innan nästa gång du tar av kåpan om du inte vill fixa det av estetiska skäl.
Men vad du än gör, använd
INTE en s.k. "svinpitt", för har du inte haft problem förr så lär du få det när (inte om) den går av. Dom är stenhårt härdade och går inte att borra i.
Re: Avdragen bult
Postat: mån jun 02, 2008 15:27
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:[...]en s.k. "svinpitt"[...]
Om ingen annan vågar fråga så... Vad är en sk "svinpitt"?
Re: Avdragen bult
Postat: mån jun 02, 2008 15:50
av tersan
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:[...]en s.k. "svinpitt"[...]
Om ingen annan vågar fråga så... Vad är en sk "svinpitt"?
Normalt är det en sån här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81086 och den bör inte användas. I takt med att man gängar i den så trycker den ut skruven så att den sitter ännu hårdare. Varpå man tar i mer och då går tappen av... DÅ har man problem!
Fast jag blir lite förvirrad av Conseals och Tyrannosaurus inlägg... finns det felgängade tappar som inte är svinp...ar?
I en liten skruv som t ex en M5 kan man också borra ett litet hål och slå i en Torx-mejsel för att sen vrida runt. Eller svetsa på en skruv om det finns en stump kvar. Eller lösa upp med syra... allt beror på hur mycket det finns kvar av den avbrutna skruven och hur hårt den sitter.
Re: Avdragen bult
Postat: mån jun 02, 2008 15:53
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:[...]en s.k. "svinpitt"[...]
Om ingen annan vågar fråga så... Vad är en sk "svinpitt"?
You don't wanna know
Jodå skämt åsido. Det riktiga namnet på dom är skruvutdragare, men dom har fått sitt namn p.g.a. den koniska skruvade forumen. Sen vet jag inte om den värdelösa funktionen och att man aldrig blir av med den om man sätter in den också har något med saken att göra

Re: Avdragen bult
Postat: mån jun 02, 2008 16:02
av adrian_vg
tersan skrev:Normalt är det en sån här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81086 och den bör inte användas. I takt med att man gängar i den så trycker den ut skruven så att den sitter ännu hårdare. Varpå man tar i mer och då går tappen av... DÅ har man problem!
Ah, en skruvutdragare. Hade inte hört just det uttrycket förut...

Re: Avdragen bult
Postat: mån jun 02, 2008 16:04
av tersan
adrian_vg skrev:tersan skrev:Normalt är det en sån här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81086 och den bör inte användas. I takt med att man gängar i den så trycker den ut skruven så att den sitter ännu hårdare. Varpå man tar i mer och då går tappen av... DÅ har man problem!
Ah, en skruvutdragare. Hade inte hört just det uttrycket förut...

Har man försökt använda en nån gång så kallar man den för precis vad som helst utom just "skruvutdragare"...

Postat: mån jun 02, 2008 16:09
av Tyrannosaurus
tersan skrev:Fast jag blir lite förvirrad av Conseals och Tyrannosaurus inlägg... finns det felgängade tappar som inte är svinp...ar?
Vi överlappade visst varandra lite i svaret.
Jag vet inte om Conseal tänkte rätt och jag tolkade fel eller tvärt om, men det är dom här jag menade och dom är varken koniska eller gängade
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98847
I en liten skruv som t ex en M5 kan man också borra ett litet hål och slå i en Torx-mejsel för att sen vrida runt. Eller svetsa på en skruv om det finns en stump kvar. Eller lösa upp med syra... allt beror på hur mycket det finns kvar av den avbrutna skruven och hur hårt den sitter.
Det är också en fungerande variant eller en vänstergående borr som jag tror någon i en annan tråd sa skulle finnas att hitta på Clas Ohlson eller nåt.
Postat: mån jun 02, 2008 16:29
av heppstars
Tack det var MÅNGA tips, nu har jag lite att fundera på tills nästa gång kåpan skall av

,hojen läcker som tur är ingen olja men den sitter ju med 12 av 13 bultar så den borde heller inte ramla av
/Jonas
Postat: mån jun 02, 2008 20:03
av tersan
Ok. Ett tag blev jag lite orolig för att det fanns nåt verktyg jag saknade...

Postat: mån jun 02, 2008 21:45
av Conseal
Kan säga att jag har positiva erfarenheter av både svinpitt och "felvriden" borr .. funderat på handhavandefel ?

.. svinpitt är bra .. men ta inte i för då är det kört
Postat: mån jun 02, 2008 22:31
av Karlsson
Conseal skrev:Kan säga att jag har positiva erfarenheter av både svinpitt och "felvriden" borr .. funderat på handhavandefel ?

.. svinpitt är bra .. men ta inte i för då är det kört
Har du lyckats med svinpitt så kan inte bulten suttit så hårt

Postat: tis jun 03, 2008 05:22
av Conseal
Karlsson skrev:Conseal skrev:Kan säga att jag har positiva erfarenheter av både svinpitt och "felvriden" borr .. funderat på handhavandefel ?

.. svinpitt är bra .. men ta inte i för då är det kört
Har du lyckats med svinpitt så kan inte bulten suttit så hårt

Det har jag aldrig påstått heller

Postat: tis jun 03, 2008 13:41
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Kan säga att jag har positiva erfarenheter av både svinpitt och "felvriden" borr .. funderat på handhavandefel ?

.. svinpitt är bra .. men ta inte i för då är det kört
Problemet med svinpitten är att man inte heller får någon förvarning när den håller på att gå av eftersom den är så hård, utan det säger bara "knäck" rätt som det är och då är det KÖRT!
Kan föresten nämna att dom raka tapparna är lika hårda. Bulten i tråget på som gick av på min hoj gjorde det när jag skulle dra ur den då den var kraftigt ärgad och sitter som berget. I det läget använder man absolut inte svinpitt och troligen inte raka tappar heller, utan då är det vänsterborr som gäller och ev. helicoil om inget annat hjälper.
Lägga sig under hojen med en borrmaskin var inte att tänka på när det hände, utan det blir fixat den dagen jag har motorn liggande på bänken av andra anledningar.