Hjälp:Min 94a tvärdog! Vad kan va fel?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

Hjälp:Min 94a tvärdog! Vad kan va fel?

#1 Inlägg av Bananolja »

Jag var ute o gled med min 94a idag o plötsligt bröts all ström o motorn dog. Helt uppenbart elfel, frågan är pga vad? Hade precis pausat o startat den utan problem någon minut innan. Alltså tror jag inte att batteriet är slut.
Har hört att laddregulatorn brukar krångla. Vad blir det för symptom på den sjukdomen? Jag kunde ana en svag doft av varm plast/elektronik från bakpartiet, men lyckades inte hitta nån komponent som kändes varm.

Mycket tacksam för tips!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#2 Inlägg av Donner »

Huvudsäkring är mitt tips. Anslutningarna på batteriet kan du ju också kolla på. Är det laddningsregulatorn så brukar det tömma batteriet sakta.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

#3 Inlägg av Bananolja »

Donner skrev:Huvudsäkring är mitt tips. Anslutningarna på batteriet kan du ju också kolla på. Är det laddningsregulatorn så brukar det tömma batteriet sakta.
Glömde skriva det men jag bytte huvudsäkringen och kollade batterikablarna men utan resultat... :( Tack ändå!

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#4 Inlägg av Hulk »

Det låter som när min Laddningsregulator gick.
Hojen dog och soppalampan + någon till började lysa, sen var det bara att rulla in till vägkanten. :(
Den sitter höger bak innanför kåpan under sätet och den luktade inte godis när den dog.

Om det är regulatorn och du behöver en ny så är mitt tips är att köpa en ny pirat från en firma som säljer på eBay i England eller Tyskland.
Så gjorde jag till min VFR. Jag mailade & frågade om fraktkostnad till Sverige, sen var det bara att klicka på "köp nu" och beställa.
Jag kollade priser här i Sverige först, men de skulle ha 1700:- som billigast, men den jag beställde från Tyskland kostade 650:- med frakt och den låg i brevlådan efter 3 dagar

Den billigaste jag hittar nu finns på eBay i Tyskland för 49,90€ :
Honda Regler = SH633-12 CBR / SH63312 / VFR Serie

Passar din (och min :wink: ) "VFR 750 F RC 36 / 1990 bis 1997".
VFR750-95

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

#5 Inlägg av Bananolja »

Hulk skrev:Det låter som när min Laddningsregulator gick.
Hojen dog och soppalampan + någon till började lysa, sen var det bara att rulla in till vägkanten. :(
Den sitter höger bak innanför kåpan under sätet och den luktade inte godis när den dog.

Om det är regulatorn och du behöver en ny så är mitt tips är att köpa en ny pirat från en firma som säljer på eBay i England eller Tyskland.
Så gjorde jag till min VFR. Jag mailade & frågade om fraktkostnad till Sverige, sen var det bara att klicka på "köp nu" och beställa.
Jag kollade priser här i Sverige först, men de skulle ha 1700:- som billigast, men den jag beställde från Tyskland kostade 650:- med frakt och den låg i brevlådan efter 3 dagar

Den billigaste jag hittar nu finns på eBay i Tyskland för 49,90€ :
Honda Regler = SH633-12 CBR / SH63312 / VFR Serie

Passar din (och min :wink: ) "VFR 750 F RC 36 / 1990 bis 1997".
Ok, låter bra, tack! Jag såg dock inte att min bränslelampa lyste, allt dog tvärt. Hur kontrollerar jag enklast om det verkligen är regulatorn det är fel på? Batteriet borde ju vara slut eller bryts kretsen när regulatorn pajar?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Bananolja skrev:Glömde skriva det men jag bytte huvudsäkringen och kollade batterikablarna men utan resultat... :( Tack ändå!
[...]
Ok, låter bra, tack! Jag såg dock inte att min bränslelampa lyste, allt dog tvärt. Hur kontrollerar jag enklast om det verkligen är regulatorn det är fel på? Batteriet borde ju vara slut eller bryts kretsen när regulatorn pajar?
Om den är stendöd och ingenting alls lyser så brukar det vara huvudsäkringen. Tänk på att huvudsäkringen på Honda inte sitter tillsammans med de övriga säkringarna utan i direkt anslutning till startreläet och är på 30A.
Bara så du inte har kollat på fel ställe innan du börjar riva.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

#7 Inlägg av Bananolja »

Om den är stendöd och ingenting alls lyser så brukar det vara huvudsäkringen. Tänk på att huvudsäkringen på Honda inte sitter tillsammans med de övriga säkringarna utan i direkt anslutning till startreläet och är på 30A.
Bara så du inte har kollat på fel ställe innan du börjar riva.[/quote]

Jasså? Jag kollade bara den 10A säkringen som var märkt "ignition"-nånting. Finns det extra 30A säkring med i dosan? kanon att ni tipsar alltså!

EDIT:hittade den på bild i instruktionsboken. Såg ut som att det ska sitta en reservsäkring bredvid den andra. Frågan är isf varför den har gått. Kan det va så att laddregulatorn e paj o så att generatorn laddar för mkt o att säkringen utlöses pga av det?

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#8 Inlägg av Hulk »

På min regulator kunde man se en spricka i den och att det runnit någonting ur den :roll: Man kan mäta upp den enl. instruktion i service manualen.
Här ser du var den sitter och var huvudsäkringen sitter:

Bild

I service manualen står det bra hur man kan felsöka och mäta upp olika delar i elsystemet. Hittar dock ingen länk till den i pdf-format på nätet som fungerar längre, men jag har en kopia, så PM:a mig om du behöver en kopia :wink:
VFR750-95

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

#9 Inlägg av Bananolja »

Mycket riktigt så var det huvudsäkringen som gått så jag bytte den, hojen startade o jag kunde köra 100m sen gick säkringen igen. Det luktar lite om laddregulatorn o den e lite kladdig, men den ser inte kaputt ut. Är nog bäst att jag mäter upp den.
Men, kan ett fel på laddregulatorn rent teoretiskt leda till att säkringen går. Låter mer logiskt att batteriet skulle ta slut.

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#10 Inlägg av Hulk »

Vet inte riktigt vad som kan gå, men jag har nog rekordet.

När min Laddningsregulator tackade för sig hängde följande komponenter med:
* CDI boxen
* Batteriet
* Blinkersrelät
* Hastighetsgivaren
* Diverse lampor
* Diverse säkringar
:shock:

Om jag vore du skulle jag ta det lite försiktigt innan jag sätter i en ny säkring och provkör.
Jag såg inte direkt på min Laddningsregulator att den var sönder, först när jag lossade den och granskade lite mer noga såg jag ett streck på den och att det såg lite kladdigt ut runt strecket. Det strecket visade sig vara en spricka .. men inte helt lätt att se.
VFR750-95

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

#11 Inlägg av Bananolja »

D var d värsta vilket kalas du fick, tackar för varningen..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hulk skrev:Vet inte riktigt vad som kan gå, men jag har nog rekordet.

När min Laddningsregulator tackade för sig hängde följande komponenter med:
* CDI boxen
* Batteriet
* Blinkersrelät
* Hastighetsgivaren
* Diverse lampor
* Diverse säkringar
:shock:

Om jag vore du skulle jag ta det lite försiktigt innan jag sätter i en ny säkring och provkör.
Jag såg inte direkt på min Laddningsregulator att den var sönder, först när jag lossade den och granskade lite mer noga såg jag ett streck på den och att det såg lite kladdigt ut runt strecket. Det strecket visade sig vara en spricka .. men inte helt lätt att se.
Låter verkligen som är "rekord" man inte vill försöka slå. Om generatorn börjar skicka växelström med full stryka rakt in i hojens elsystem så är det iofs begripligt att den kan ta med sig X-antal komponenter. Men egentligen ska inte sånt kunna hända utan det ska bara brinna av och sluta ladda helt enkelt.

Däremot fattar jag inte var som skulle ha runnit från regulatorn. Den innehåller en enkel diodbrygga, det är allt. Det är i princip en envägsventil för ström.

Regulatorn går att mäta upp med en ohm mätare. Den ska skicka ström i en riktning, men inte i motsatt. Det står i boken hur man gör och den ska vara helt bortkopplad från hojen när man gör mätningen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#13 Inlägg av H2SO4 »

Dom äldre regulatorerna är ingjutna i en plastkapsel, och troligen har det blivit så varmt om regulatorn gett upp att plasten har smält, hände samma sak med min vfr häromåret.

Det som hände med min va att den va stendöd men med lite konstgjord andning (läs: startkablar) gick den att iaf köra hem. Sen va de bara att jaga rätt på en ny...
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

#14 Inlägg av Bananolja »

H2SO4 skrev:Dom äldre regulatorerna är ingjutna i en plastkapsel, och troligen har det blivit så varmt om regulatorn gett upp att plasten har smält, hände samma sak med min vfr häromåret.

Det som hände med min va att den va stendöd men med lite konstgjord andning (läs: startkablar) gick den att iaf köra hem. Sen va de bara att jaga rätt på en ny...
Har nu fått ny regulator från tyskland. Kostade 620 spännmed frakt för en piratregulator som har kylflänsar, verkar hoppfullt. Hojen funkar nu perfekt.
Kan inte direkt se på den gamla att den är dålig, ett litet märke i gummiförseglingen bara samt att den luktar lite illa. Har inte mätt upp den än, men det måste blivit kortslutning i den eftersom huvudsäkringen gick.

tack för hjälpen alla!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#15 Inlägg av kennet »

Något du kan göra är att montera på en pc-fläkt om du har den med kylflänsar, tjyva lite tändningsström (jag tog ifrån larmet) och woalla så kan man ta på den efter en körning, det gick inte före :shock:
Utan hoj tyvärr

Skriv svar